کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

والدین چطور می‌توانند در کاهش استرس کنکور فرزندشان نقش مؤثری ایفا کنند؟

9 تير 1401 ساعت 9:39

در حالی که همه ساله برگزاری آزمون سراسری دانشگاه ها با جنب وجوش توام با استرس در میان داوطلبان است و خانواده ها با آرامش زمینه مناسب برای شركت در این رقابت را فراهم کنند.


به گزارش عصرهامون، استرس کنکور فقط به جلسه‌ آزمون بستگی ندارد، اگر داوطلب قبل از کنکور نیز استرس داشته باشد نمی‌تواند مطالب درسی را به‌خوبی بیاموزد و نتایج خوبی از کنکور نخواهد گرفت.
 
داشتن اضطراب و استرس در کنکور به میزان زیادی عملکرد داوطلب را تحت تأثیر قرار داده و موفقیت آن‌ها را کاهش می‌دهد.
 
عوامل زیادی در افزایش یا کاهش استرس کنکور اثرگذار است که از این میان نقش والدین و خانواده پررنگ‌تر و مهم‌تر است.
 
تاثیر مستقیم نقش خانواده ها در کاهش استرس و اضطراب داوطلبان کنکور

محمد حسین صادقی، روان شناس در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: در این روزهای کنکور داوطلبان باید حدود ساعت ۱۰ تا ۱۱ شب حتما بخوابند و برای جلوگیری از خستگی و عدم تمرکز شب قبل آزمون خواب کافی و مناسبی داشته باشند.
 
وی افزود: داوطلبان از خوردن غذاهای پر ادویه و پر چرب و فست فودی در شب امتحان پرهیزکنند و در این روزهای آزمون حتما ازغذاهای مقوی و مغزیجات در برنامه غذایی خود داشته باشند.
 
این روانشناس نقش خانواده ها را در کاهش استرس و اضطراب داوطلبان بسیار تاثیر گذار عنوان کرد و گفت: والدین فضای خانه را به ویژه در این روزهای کنکور آرام کنند و به داوطلب آرامش دهند و با جملاتی مانند «نتیجه مهم نیست»، «در زمان آزمون بهترین عملکرد را داشته باش»، «فرصت برای آزمون های بعدی وجود دارد» نگرانی را از داوطلبان دور کنند.
 
وی ادامه داد: به داوطلبان توصیه می کنم تا در جلسه آزمون ابتدا سوالات را درست و صحیح بخوانند و ابتدا به سراغ سوالاتی برود که پاسخ آنها را می داند که باعث تسلط داوطلب می شود و اضطراب و استرس را کاهش می دهد.
 
صادقی اذعان کرد: سوالات سخت و بی پاسخ را علامت گذاری کنند تا در صورت وقت اضافه به سراغ این سوالات بروند،  اینکه اولین نفری نباشید که جلسه آزمون را ترک می کند و اگر زمان دارید، دوباره سوالات و پاسخ ها را بررسی کنند.
 
اضطراب در عملکرد داوطلب تاثیر منفی می گذارد

محبوبه قویدل حیدری، روانشناس در گفت و گو با خبرنگار ما با بیان اینکه کنکور هم آزموني همانند ساير آزمون‌هاي ديگر بیان کرد: وجود اندکي اضطراب، ميزان يادگيري و دقت شما براي پاسخگويي به سؤالات را بيشتر مي‌کند، اضطراب هنگامي نگران کننده است که در عملکرد داوطلب تاثير منفي داشته باشد.
 
وی با بیان اینکه مرز بين اضطراب طبيعي و غيرطبيعي بايد شناسايي کرد، افزود: استرس منشأ روانشناختی دارد و برای رفع آن ابتدا باید منشأ آن شناسایی شود و هر کدام از مؤلفه های روانشناختی که داوطلبان کنکور تجربه می کنند به علت باور و تفکری است که شخص در مورد کنکور دارد.
 
این روانشناس با اشاره به نقش والدین در کنترل و پیدایش استرس در فرزندان تصریح کرد: پدر و مادر هایی که به هر علتی توقعات بی اندازه از فرزندان خویش دارند یا دائم با گوشه و کنایه با آنها صحبت می کنند، فشار زيادي به فرزندان خویش وارد می کنند راه بسیار اشتباهی را در پیش گرفتند.
 
وی ادامه داد: تزریق کردن اضطراب و استرس بر فرزندان نه تنها باعث بهبود رتبه فرزندانتان در کنکور نمی شود بلکه نتیجه ای عکس هم می تواند داشته باشد.
 
قویدل حیدری با بیان اینکه علل اضطراب کنکور می تواند ناشی از عوامل خانوادگی، آموزشگاهی و تحصیلی باشد اذعان کرد: عدم آمادگی کافی و همچنین سیستم آموزشگاه ها و معلمان می توانند تاثیر بسزایی در چگونگی عملکرد شخص در امتحان داشته باشند و همچنین تجربیات منفی قبلی از علل اضطراب در کنکور است.
 
وی از دیگر علل اضطراب داوطلب را خانواده ها عنوان کرد و گفت: انتظارات بیش از حد والدین، تنبیه، سرزنش، تهدید و حتی مقایسه های نابجا از سمت خانواده ها در شکل گیری اضطراب نقش دارد و گاهی هم اضطراب بیش از اندازه پدر و مادر باعث می شود نقش والدین و دانش آموزان تغییر کند.

انتهای پیام/
 


کد مطلب: 149093

آدرس مطلب :
https://www.asrehamoon.ir/news/149093/والدین-چطور-می-توانند-کاهش-استرس-کنکور-فرزندشان-نقش-مؤثری-ایفا-کنند

عصر هامون
  https://www.asrehamoon.ir