کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

یادداشت/

شهید مزاری، یکی از شهدای جهادگر و مدرسه ساز سیستان و بلوچستان

11 تير 1401 ساعت 9:47

شهید مزاری، یکی از شهدای جهادگر و مدرسه ساز و از عالمان سیستان و بلوچستان بود که در سال۱۳۶۹ به دست وهابیون تروریست به شهادت رسید.


به گزارش عصرهامون به نقل از  زاهدنیوز، شهدای روحانی در همه عرصه‌های دفاع مقدس، جنگ‌های اعتقادی و مبارزه با طاغوت روحانیت در خط اول بودند، تبلیغ دین و دفاع، تربیت روحی و آرامش جامعه، حفظ وحدت و یکپارچگی، احترام به مذاهب مختلف، مبارزه با خرافات و پرهیز از افراطی‌گری، از مهمترین رسالت‌های روحانیت در دنیای امروز است.

حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ علی مزاری (ره) در سال ۱۳۲۳ در روستای مزارکوه بیرجند که مدفن یکی از نوادگان امام باقر علیه السلام است به دنیا آمد و عالم مجاهدی که در کنار مجاهدت‌های علمی، هیچگاه از رسیدگی به حال فقرا و سامان دادن به اوضاع فرهنگی و اجتماعی غافل نشد.

روحانی شهیدی که به سبک مولا علی(ع) شبانه و به‌صورت ناشناس درب منازل فقرای آبرومند شهر می‌رفت و برایشان آذوقه و لباس می‌برد و عالم مجاهدی که در کنار مجاهدت‌های علمی، هیچگاه از رسیدگی به حال فقرا و سامان دادن به اوضاع فرهنگی و اجتماعی غافل نشد.

پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی شهید مزاری سنگر را ترک نکرد، بلکه محور اصلی فعالیت خود را تبلیغ مسائل فرهنگی قرار داد و مجاهد خستگی ناپذیر، شهید مزاری در طول دفاع مقدس همراهی ویژه‌ای با رزمندگان اسلام داشت.
        
مردمی ترین روحانی شهر پس از آیت الله کفعمی پس از پیروزی انقلاب اسلامی به فعالیت های گسترده فرهنگی و اجتماعی در سطح استان پرداخت، تدریس در حوزه علمیه و نهادها و تربیت طلاب فاضل، امامت جماعت مسجد محوری شیعه در زاهدان بنام حضرت علی ابن ابیطالب (ع)، تأسیس اولین کانون فرهنگی مساجد در استان، تعظیم شعائر اسلامی با برگزاری با شکوه ولادت و شهادات ائمه اطهار،حضور مستمر تبلیغی در جبهه ها و ارسال کاروان های تدارکاتی به جبهه های جنگ و احداث چهارده باب مدرسه بنام چهارده معصوم علیهم السلام و یک باب مدرسه بنام شهدای مسجد امام علی (ع) بخشی از فعالیت های فرهنگی و اجتماعی وی بود.

وی اهتمام ویژه ای در رسیدگی پنهانی نسبت به ایتام و محرومان داشت که پس از شهادت ایشان گستردگی این خدمات مشهود شد و فرزندان شهید جهت استمرار این کار ارزشمند موسسه خیریه ای را با نام شهید تاسیس نمودند که از چهلم شهادت ایشان تا کنون فعال است.

پس از اتمام جنگ، یکی از مشکلات کشور با توجه به ازدیاد جمعیت، کمبود فضای آموزشی بود. شهید مزاری با آغاز جهاد مدرسه‌سازی به ساخت ۱۴ باب مدرسه به نیت چهارده معصوم و یک مدرسه به نیت شهیدان مسجد امام علی (ع) ساخت و با به یادگار گذاشتن این مدارس در مناطق شهر زاهدان، نام خود را در زمره طلایه داران مدرسه سازی در کشور ثبت کرد.

سرانجام تروریست‌های کوردل که از اسلام ناب محمدی کینه داشته در شامگاه ۱۸خرداد ۱۳۶۹، او را در حالی که از مسجد بازمی‌گشت، در مقابل دیدگان همسر و فرزندانش به آماج گلوله بستند و به شهادت رساندند.

به قلم  احمد محمدی

انتهای پیام/


کد مطلب: 149224

آدرس مطلب :
https://www.asrehamoon.ir/news/149224/شهید-مزاری-یکی-شهدای-جهادگر-مدرسه-ساز-سیستان-بلوچستان

عصر هامون
  https://www.asrehamoon.ir