کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کابوس مرگ در جاده‌های جنوب شرق می‌تازد؛

پهناورترین استان کشور؛ رکورددار تصادفات جاده ای/۱۹۲۲کشته و مجروح دستاورد جاده های ناایمن در سیستان و بلوچستان

12 تير 1401 ساعت 10:56

پهناورترین استان کشور که پایین ترین سرانه بزرگراه ها را دارد متاسفانه در ۱۰۰ روز گذشته با هزار و ۹۲۲کشته و مجروح، کابوسی تلخ برای مردم این خطه به بار آورده است.


به گزارش عصرهامون، سیستان و بلوچستان پهناورترین استان کشور محسوب می شود، اما از داشتن بزرگراه های استاندارد محروم است، سالانه تعداد زیادی از مردم این استان بر اثر تصادفات جاده ای که عمدتاً به دلیل غیراستاندارد بودن جاده هاست، جان خود را از دست می دهند یا مجروح می شوند.

محرومیت این استان از نظر زیرساخت و امکانات و خدمات بهداشتی و درمانی سبب شده است که بسیاری از مجروحان سوانح رانندگی پیش از رسیدن به مراکز درمانی جان خود را از دست داده یا قطع عضو شوند.

کمتر روزی است که در جاده‌های استان خبری از وقوع حادثه‌ تلخ تصادف به گوش نرسد، در مواردی حتی رکورد کشور در تعداد فوتی در یک حادثه را شکسته‌ایم که گاهی این آمار به مرز ۱۰ نفر می رسد، کمتر خانواده‌ای پیدا می شود که عزیز یا عزیزانی را در حوادث جاده ای از دست نداده باشد؛ آمار نگران کننده ای که جاده های نا ایمن و غیر استاندارد در سیستان وبلوچستان دامن گیر خانواده ها شده است.

جاده های دو طرفه، استاندارد نبودن جاده ها، نداشتن روشنایی و عدم وجود علائم رانندگی در جاده ها مهم ترین عواملی هست که روزانه جان هم استانی ها را به خطر می اندازد.

ایوب کرد، مدیرکل اداره راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: در کشور ۱۹ هزار کیلومتر بزرگراه وجود دارد که سهم استان از این تعداد فقط ۴۰۰ کیلومتر است.

وی با اشاره به اینکه ۵۰ درصد تصادفات در ۳۰کیلومتری مراکز جمعیتی شهرها رخ می دهد، افزود: ایمن سازی ۳۰کیلومتری ورودی شهر ها از اولویت های اداره کل راه و شهرسازی استان است.

این مقام مسئول ادامه داد: ۷۰ نقطه حادثه خیز مصوب در استان داشتیم که تنها ۲۳ نقطه در شمال و ۱۳ نقطه در جنوب استان وجود دارد که تا پایان تیرماه سعی می شود این ناط حادثه خیز رفع شود.

جاده های مرگ همچنان جان می گیرد

به گفته رضا عبدی، مدیر کل پزشکی قانونی سیستان و بلوچستان درسال گذشته فوتی های ناشی از تصادفات جاده ای در استان هزارو ۱۸۲ فوتی بوده است که این استان بالاترین آمار فوتی های ناشی از تصادفات جاده ای را در کشور داشته است.

وی با بیان اینکه مصدوم های ناشی از تصادفات جاده ای سال گذشته در استان ۷ هزار نفر بوده است، افزود: پیش بینی می شود اگر آمار تصادفات به همین منوال ادامه داشته باشد آمار مصدومین ما در سال ۱۴۰۱ به ۸ هزار نفر  برسد.

این مسئول ادامه داد: در فروردین ماه سال جاری ۱۳۹ فوتی و در اردیبهشت نیز ۱۰۳ مورد فوتی بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۲ درصد رشد داشته است.

محمد رضا میرادی، رئیس بیمارستان خاتم الانبیا (ص) زاهدان گفت: از ابتدای امسال تاکنون بیش‌از یک‌هزار و ۹۰۰ بیمار تصادفی به این بیمارستان مراجعه کردند که ۴۳۶ نفر از این مصدومان از اتباع بیگانه غیرمجاز بودند.

۲۲ کشته در ۱۲ روز گذشته در جنوب سیستان و بلوچستان

مصطفی کول‌زاده؛ فرمانده پلیس‌راه جنوب سیستان و بلوچستان با بیان اینکه از ابتدای تیرماه جاری تا کنون ۴۳ فقره تصادف در جاده‌های جنوب سیستان و بلوچستان رخ داده است، گفت: این حوادث متاسفانه ۲۲ کشته و ۵۵مجروح برجا گذاشته است.

وی سرعت زیاد، انحراف و تجاوز به چپ و سبقت را از دلایل عمده بروز حوادث رانندگی این مدت در جاده‌های جنوب سیستان و بلوچستان عنوان کرد و افزود: بیشترین تصادفات این مدت به سرعت زیاد و عدم توجه به جلو اختصاص دارد.

انتهای پیام‏/


کد مطلب: 149264

آدرس مطلب :
https://www.asrehamoon.ir/news/149264/پهناورترین-استان-کشور-رکورددار-تصادفات-جاده-۱۹۲۲کشته-مجروح-دستاورد-های-ناایمن-سیستان-بلوچستان

عصر هامون
  https://www.asrehamoon.ir