تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۰ تير ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۰۶
مینا بیابانی گفت: بخش عمده مسائلی که در عرصه عفاف و حجاب با آن مواجه هستیم به قصور و کم کاری متولیان فرهنگی باز می گردد.
کم‌کاری در حوزه حجاب را باید از مسئولان فرهنگی مطالبه کنیم/ شهدا الگویی برای نظام تعلیم وتربیت
مینا بیابانی، رئیس سازمان بسیج جامعه زنان کشور با حضور در تحریریه خبر عصرهامون با اشاره به اینکه بسیج جامعه زنان از بدو پیروزی انقلاب اسلامی و همزمان با تشکیل بسیج مستضعفین، فعالیت خود را آغاز کرد، افزود: مهم‌ترین عرصه‌های فعالیت این قشر پیرامون موضوعات فرهنگی، اجتماعی، اشتغالزایی، آموزشی و تربیتی با محوریت زن، خانواده‌ و کودک انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: بسیج جامعه زنان حسب رسالت های که بر عهده دارد در بسیاری از عرصه های فرهنگی، اجتماعی و اعتقادی فعالیت دارد، اگر حضور زنان انقلابی، مومن و بسیجی در این عرصه ها و در شرایط خاص نظام وجود نداشت شاید این دستاوردها را در کشور وجود نداشت.

این مقام مسئول بیان کرد: در عرصه های فرهنگی پس از دفاع مقدس و اتمام هشت سال غرور آفرین برای کشور اسلامی شاهد هستیم زنان بسیجی با انگیزه های بالا در حوزه های فرهنگی حضور پیدا کردند که این حضور مانع از نفوذ دشمن در این عرصه شد.
 
نقش موثر و پررنگ زنان در پیروزی انقلاب اسلامی

وی ادامه داد: در عرصه های اجتماعی و اقتصادی که در سال های اخیر با تهاجم زیادی از سوی دشمن مواجه بودیم می بینیم زنان بسیجی در عرصه های اقتصادی بسیار موثر بودند، در عرصه تولید و اشتغال زنان توانمندی داریم که با تلاش بسیار خود زمینه اشتغال را حتی برای مردان فراهم کردند، به گونه ای که بخشی از مسائل اقتصادی کشور و سرمایه های ملی توسط زنان به خوبی رقم می خورد و توانسته اند نقطه اثرگذار باشند.

بیابانی اضافه کرد: در عرصه های سیاسی نیز از بدو تشکیل نهضت اسلامی زنان حضور جدی و موثری در این عرصه داشتند به نحوی که امام راحل بارها اشاره کردند " زنان رهبران این نهضت هستند" و یا در جمله ای دیگر " این نهضت مرهون زنان است"؛ در تداوم این حرکت انقلاب در دوران دفاع مقدس نقش زنان بسیار موثر بود.

به گفته وی؛ دوران حضور طلایی زنان و تبلور آن الگویِ سومی که رهبر انقلاب بدان اشاره دارند همان دوران دفاع مقدس است، در این دوران بود که زن تراز انقلاب اسلامی و الگو را مجسم می بینیم، در دفاع مقدس حضور اجتماعی زن را با تعریف تازه ای دیدیم و از دید رهبر انقلاب این حضور در تمامی عرصه ها یک الگو برای همه زنان جهان است.

وی تاکید کرد: اگر زنان در این حرکت های انقلاب اسلامی و تداوم این حرکت آن ایفای نقش نمی کردند به واقع شاید جایگاه انقلاب اسلامی در این شکوه و اقتدار نبود.

رئیس سازمان بسیج جامعه زنان کشور  حضور و نقش زنان در جامعه قابل تحسین و بخش اعظم تداوم انقلاب و ایستادگی انقلاب در مسیر اصلی مرهون زنان جامعه است، زیرا زنان علاوه بر حضور اجتماعی در عرصه های مختلف تربیت کنندگان نسل و مشوقین مردان و فرزندان برای این حضور و تداوم آرمان های انقلاب و به ثمر رسیدن آن آرمان ها هستند، پس نمی توان این نقش و حضو و اثرگذاری آنان را نادیده گرفت.

قصور در زمینه‌ی حجاب و عفاف به مسئولان فرهنگی باز می گردد

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه امروز دشمنان با ابزاری مانند فضای مجازی، ماهواره و غیره حجاب زنان و بنیان خانواده ها را نشانه گرفته اند، گفت: سازمان بسیج و بسیج جامعه زنان در راستای حفظ آرمان های انقلاب اسلامی و ارزش های مقدس آن تلاش مستمر داشته، در تمام این دهه ها که بسیاری از متولیان فرهنگی جامعه نسبت به موضوع عفاف و حجاب کم توجه و حتی بی توجه بودند بسیج جامعه زنان به نقش و رسالتی که بر عهده داشته عمل کرده و نسبت به این موضوع بی توجه نبوده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه در شرایط موجود جامعه با هجمه‌های بسیار شدیدی در حوزه زن و خانواده مواجه هستیم، افزود: با هجمه های بسیار سنگین فرهنگی که سال هاست از سوی دشمن وارد شده آسیب های زیادی به عرصه عفاف و حجاب زده شد که بنده به شخصه علت اصلی آن را کم کاری مسئولان فرهنگی می دانم؛ این مسئولان فرهنگی هستند که با برنامه ریزی صحیح و با برخوردهای درست می توانند این مسئله را مرتفع و این معضل فرهنگی را حل کنند.

وی اظهار کرد: خانواده یکی از مهمترین نهادهای هر اجتماعی است به خصوص در کشور ایران که از مبانی دینی و بنیان های فکری اسلامی برخوردار است، بر این اساس موضوع عفاف و حجاب و رعایت آن که یک بحث اعتقادی و اجتماعی به شمار رفته و نمی تواند جدای از تشکیل خانواده در نظر گرفته شود، در همین زمینه رعایت عفت ورزیدین از جانب زن و مرد موضوع بسیار مهمی است که اگر مورد غفلت واقع شود متاسفانه اولین نهادی که متضرر می شود از آن نهاد مقدس خانواده خواهد بود.

بیابانی تاکید کرد: موضوع عفت ورزی و متعاقب آن پوشش و حجاب که نماد اولیه عفت ورزی نوع پوشش و حجاب زنان و مردان است کاملا با استحکام خانواده در ارتباط مستقیم بوده، هرچقدر زنان و مردان جامعه پایبندی بیشتری نسبت به آداب دینی داشته باشند و عفت ورزی فکر، اندیشه و رفتار را در خود نهادینه کنند قطعا تاثیر مستقیم آن بر روی نهاد خانواده خواهد بود.

وی خاطر نشان کرد: اساس عفاف و حجاب برای سلامت خانواده و استحکام آن است، لذا این موضوع بسیار مهم بوده و باید از جانب متولیان فرهنگی جامعه و دست اندرکاران امر مورد توجه قرار گیرد، چرا که هر جامعه ای که خواهان سلامت و رسیدن به اهداف متعالی است باید به این امر مهم توجه کند.

این مقام مسئول گفت: بهترین مواجهه در برابر رفتارها و هجمه های فرهنگی این است که مخاطبین را نسبت به موضوع آگاه کنیم، اگر ما بتوانیم با برگزاری برنامه های آگاه سازی و افزایش مهارت برای افرادی که در حوزه عفاف و حجاب فعالیت دارند آنها را توانمند کنیم به جهت مهارت های رفتاری و برخورد با این گونه افراد بخش زیادی از راه را پیموده ایم.

شهدا بهترین الگوی سبک زندگی هستند

وی بیان کرد: بخش عمده مسائلی که با آن مواجه هستیم قصور و کسالتی است که متولیان فرهنگی داشته اند، به هیچ وجه طی این سالها برنامه ای برای آگاه سازی مردم به ویژه زنان و دختران نداشته ایم بخش اعظم این مسائل به نوع نگاه افراد بر می گردد نوع بینش انسان ها که به دنبال آن تغییر رفتار را می توانیم ببینیم، متاسفانه به جهت اینکه ما روی بینش افراد کار نکردیم و کارهای اعتقادی یا عملیات آگاه سازی نداشتیم مواجه با اینگونه رفتارهای می شویم که جوانان و نوجوانان هم طبیعتا به تناسب سنی و نیازهایی که دارند جلب این فشن شوها، سلبریتی ها و غیره می شوند؛ طبیعی است اقتضای سنی و روحی آنها است که علاقمند می شوند ما باید برای جایگزینی این افراد برای اذهان جوانان و نوجوانان الگوهای درستی را معرفی کنیم که بتوانند جایگزین سلبریتی ها شوند.

بیابانی گفت: هر فردی نیاز به یک الگو دارد، در غرب به خوبی روی این موضوع کار شده از کوچکترین طیف سنی تا بزرگسال برای مخاطبین شان الگو سازی می کنند این سلبریتی ها هم یک نمونه از آن الگوها است که در عرصه فضای مجازی ما با آن ها مواجه می شویم.

وی افزود: آنچه برای بسیج جامعه زنان و برای متولیان فرهنگی و فعالان فرهنگی مترتب است توجه به الگوهای درست وجامع و کامل است که در رفتارهای جوانان و نوجوانان اثرات مطلوب بگذارند و این یکی از راهکارها است؛ در این راستا بسیج جامعه زنان مدت هاست فعالیت می کند علاوه بر آن الگوها را از زنان شهید و شاخص انتخاب کرده ایم که بسیار خوب و مناسب و جامعه هستند، اما غافل از الگوهایی بودیم که در طیف سنین جوانی، نوجوانی و حتی کودکی وجود دارد ما شهدایی داریم که در تمامی طیف های سنی می توانند الگو باشند.

به گفته رئیس سازمان بسیج جامعه زنان کشور ؛ بحث های تربیتی در کنار موارد فوق تکمیل کننده است، یکی از بخش هایی که بسیج جامعه زنان در فعالیت های خود به آن توجه دارد موضوع تربیتی می باشد، یکی تربیت مادران به عنوان تربیت کنندگان نسل و دیگری تربیت کودکان از سنین کم با حضور در مهدهای قرآنی و پایگاه های مساجد در حلقه های صالحین رخ می دهد اینها از راهکارهای اساسی است که مدنظر داریم برای مواجهه درست منطقی و تاثیرگذاری را با الگوهایی که از طرف غرب برای جوانان معرفی می شود را داشته باشیم.

انتهای پیام/
https://www.asrehamoon.ir/vdchqwnzm23nkkd.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما