تاریخ انتشار :سه شنبه ۴ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۴۳
آبگرفتگی معابر قصه پر تکرار معابر شهر زاهدان است که مردم این شهر حتی پس از بارندگی های اندک هم بامشکلات آن مواجه می شوند.
آبگرفتگی معابر شهری تراژدی تکراری شهروندان زاهدان است/ آماده باش تیم های امدادی در پی تشدید فعالیت سامانه بارشی مونسون

به گزارش عصرهامون به نقل از زاهدنیوز، در حالی آب‌گرفتگی یکی از معضلات شهری زاهدان است که برخی دلایل آن را جمعیت زیاد، وسایل نقلیه، ترافیک، زباله های رها شده در سطح شهرو شیب نادرست معابرهنگام بارندگی می دانند.

 براساس بررسی آخرین تصاویر ماهواره و نقشه های پیش یابی آسمان استان نیمه ابری، تا پنجشنبه با تقویت بارش های مونسون در نیمه جنوبی و غرب استان، رگبارورعدوبرق، طی ساعاتی رگبار سنگین تا فوق سنگین باران، وزش باد شدید تا خیلی شدید موقتی و بارش تگرگ پیش بینی می شود.

آبگرفتگی گسترده معابر شهری و روستایی، سیلابی شدن مسیل ها و طغیان رودخانه ها، احتمال تخریب جاده و پل، سیلاب شهری و امکان آبگرفتگی منازل در مناطق مستعد، برخورد صاعقه و خسارت در اثر باد شدید لحظه ای و خیزش گردوخاک، پرآب شدن سدها، احتمال ورود سیلاب از سمت استان های غربی خواهیم داشت.


نیروهای خدمات رسان آتش نشانی در حالت آماده باش به سر می برند

ابراهیم شهریاری؛ سرپرست سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری زاهدان بیان کرد: با توجه به پیش بینی سازمان هواشناسی مبنی بر بارش‌ها و به تبع آن جاری شدن سیل، کلیه نیروهای عملیاتی این سازمان جهت مقابله با سیل و اتفاقات ناشی از بارندگی‌های احتمالی در استان به حالت آماده باش درآمدند.

وی افزود: سازمان آتش نشانی زاهدان با تمام تجهیزات و نیرو‌های عملیاتی، ۱۱ ایستگاه و ۱۷۰ پرسنل در راستای ارائه خدمات و نجات مردم از حوادث در آماده باش ۱۰۰ درصد هستند.

شهریاری تصریح کرد: تمهیدات پیش بینی شده، شامل آماده سازی تجهیزات تخصصی و پمپ‌های ویژه برای رفع آب‌گرفتگی‌های احتمالی نیز می‌باشد و این شرایط آماده ‌باش تا برگشتن وضعیت جوی به حالت عادی ادامه خواهد داشت.

در نشست مدیریت بحران شهرداری زاهدان مطرح شد


با توجه به هشدارهای سازمان هواشناسی مبنی بر شدت بارندگی ها طی چند روز آینده در سطح استان، طی نشستی که با حضور کلیه اعضا ستاد بحران شهرداری زاهدان برگزار شد.

محمد امیر براهویی؛ شهردار زاهدان بیان کرد:  با توجه به نقشه های هواشناسی که شرایط خاصی را به لحاظ بارندگی برای استان‌پیش بینی نموده باید تمامی حوزه ها ضمن ایجاد هماهنگی با سایر دستگاه های ذیربط، با استفاده از ظرفیتهای موجود و بسیج تمامی امکانات آمادگی کاملی برای مقابله با هرگونه بحران داشته ‌باشند.

وی افزود: پاکسازی کانالها، لایروبی مسیل ها و همچنین ایمن سازی محلها و‌ مسیرهای مستعد ایجاد بحران باید طبق برنامه به صورت کامل انجام شود.

براهویی با اشاره به تشکیل کمیته نظارت در شرایط بحران تصریح کرد: از طریق این کمیته می توان ضمن نظارت کافی بر عملکرد اتاق های بحران تمهیدات لازم نیز جهت تسریع در امور و افزایش راندمان کاری اندیشیده شود.

شهردار زاهدان در پایان از تخصیص ۳ میلیارد ریال اعتبار جهت خرید تجهیزات لازم برای مدیریت بحران خبر داد.


آماده باش اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان


فریبرز راشدی؛ رئیس اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بیان کرد: در پی بارندگی‌ها در سیستان و بلوچستان، اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان برای مقابله با سیل احتمالی در آماده باش به سر می‌برد.

وی افزود: باتوجه به هشدار هواشناسی در رابطه با وقوع سیل در جنوب استان 5 دستگاه آمبولانس، 2 دستگاه اتوبوس آمبولانس، 1 فروند بالگرد اورژانس هوایی و 15 نفر تکنسین فوریت های پزشکی اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان جهت پاسخ سریع به حوادث احتمالی و رعایت اصول پیشگیرانه به حالت آماده باش درآمدند.

راشدی تصریح کرد: هنگام رانندگی در هوای بارانی متناسب با سرعت بارش باران اقدام به روشن و تنظیم کردن برف‌ پاک‌کن‌های جلو و عقب نمایید، تنظیم باد لاستیک‌ها را انجام داده، با سرعت مطمئنه و آرام رانندگی کنید، باتوجه به لغزنده بودن جاده با فاصله حداقل 5 متری با سایر خودروها رانندگی کنید.

این مقام مسئول ادامه داد: متاسفانه به دلیل رعایت نکردن نکات فوق صبح امروز بر اثر سانحه رانندگی در محور زاهدان- خاش، یکدستگاه خودرو سمند با خودرو پژو ۴۰۵ برخورد کرد که متاسفانه دو نفر مصدوم و دو نفر نیز جان باختند.


تمهیدات و هشدار دامپزشکی برای آمادگی در پی بارندگی و احتمال وقوع سیلاب


محمد کریم پورمند گفت: دامداران و مرغداران استان باعنایت به هشدارهای بارندگی و وقوع احتمالی سیلاب و تغییرات محسوس آب و هوایی، می بایست با رعایت الزامات بهداشتی-قرنطینه ای و همچنین فراهم نمودن تمهیدات لازم در زمان وقوع سیل آمادگی لازم برای پیشگیری و کاهش خسارات و آسیب های احتمالی ناشی از آن را مد نظر قرار دهند.

محمد کریم پورمند؛ مسئول هماهنگی ستاد بحران اداره کل دامپزشکی استان بیان کرد: دامداران و مرغداران نسبت به تأمین دان، علوفه و خوراک به میزان کافی و در محل مناسب و دور از جریانات آبی در دامداری و مرغداری ها اقدام نموده و به کلیه مرغداری های با سن بالا در مناطق در معرض خطر سیل توصیه می گردد، جهت ارسال طیور پایان دوره به کشتارگاه ها اقدام نمایند.

وی افزود: از قرار دادن علوفه در مکان هایی که احتمال نفوذ آب وجود دارد پرهیز نموده و از پالت در انبارهای نگهداری دان در مرغداری ها استفاده شود، در مرغداری ها برای مهار آب سیل بند ایجاد نموده و جهت تامین آب سالم مورد نیاز دام ها تمهیدات و پیگیری های لازم را انجام دهید.

پورمند تصریح کرد: پس از فروکش کردن سیل احتمالی، سم پاشی جایگاه نگهداری و بدن دام ها را انجام دهید چرا که نقش به سزایی در کنترل بیماری های انگلی دارد و ضدعفونی نمودن ورودی و محوطه دامداری ها ضروری است.

وی از دامداران و روستائیان درخواست کرد تا هرگونه تلفات و بیماری در جایگاه های دامی را با قید فوریت به اداره دامپزشکی شهرستان اطلاع دهند.

انتهای پیام/ https://www.asrehamoon.ir/vdcizuazpt1awz2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما