ms']['section_id'] =0; ?>ms']['section_id'] =0; ?> عصر هامون - دولت افغانستان به تعهداتش در مورد حقابه هیرمند عمل نکرد/ موضع گیری وزیر امور خارجه باید قاطعانه می بود - نسخه قابل چاپ

کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

پس از سالها چشم انتظاری؛

دولت افغانستان به تعهداتش در مورد حقابه هیرمند عمل نکرد/ موضع گیری وزیر امور خارجه باید قاطعانه می بود

8 مرداد 1401 ساعت 10:41

نمایندگان مردم سیستان و بلوچستان در ارتباط با گفتگوی تلفنی وزیر امور خارجه ایران با سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان و اظهارات امیر عبدالهیان به این موضع گیری ها خوش بین نیستند.
 


نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار عصرهامون، با بیان اینکه وزیر امور خارجه در ارتباط تلفنی با سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان مبنی بر این موضوع که اگر حق آبه هامون تامین نشود در روابط ایران و افغانستان اثر منفی می گذارد گفت: به نظر بنده این گونه موضع گیری ها هیچ دردی دوا نمی کند و هیچ بازدارندگی به لحاظ مولفه های دیپلماسی ندارد.
 
سعیدی ادامه داد: وزیر امور خارجه باید به صراحت اعلام می کرد که اگر طالبان حق آبه هامون را تامین نکنند منجر به قطع روابط جمهوری اسلامی ایران با عمارت اسلامی طالبان خواهد شد، ما این انتظار را از وزیر امور خارجه داشتیم که متاسفانه با این نوع موضع گیری ها بعید می دانم طرف افغان متقاعد شود که حق آبه ما را بدهد.
 
وی با بیان اینکه با این نوع موضع گیری ها خیلی به تحقق حق آبه خوش بین نیستیم افزود: ما انتظار داشتیم موضع گیری آقای امیرعبداللهیان موضع گیری انقلابی و قاطعه ای  می بود، و اینکه فقط بگوید اثر منفی می گذارد در روابط ما با طالبان آن بازدارندگی قاطع را نخواهد داشت.
 
سعیدی بیان کرد: بر حسب دستور ویژه رییس جمهور به دو وزارت خانه امور خارجه و زارت نیرو قرار شد یک هئیتی متشکل از اعضای بلند پایه وزارت امور خارجه و وزارت نیرو جهت بررسی وضعیت آب در افغانستان یه این کشور سفر کنند و ما انتظار داشتیم از حوزه سازمان محیط زیست هم در این هئیت استفاده شود که ظاهرا چنین بنایی فعلا وجود ندارد.
 
شهریاری نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی هم گفت: تا کنون در مدت بیست سال هر چی صحبت شده فایده نداشته است، تا در ظاهر اتفاقی نیفتد گفتن ها فایده ندارد حالا باید بروند صحبت کنند ببینیم نتیجه چه خواهد شد.
 
دهمرده نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی گفت: جلسات متعدد با وزیر امور خارجه داشتم و تصمیم بر این شد نامه ای برای رهبری  و سران سه قوه ارسال که مقام معظم رهبری هم دستور دادند به رییس  جمهور تا در این خصوص پیگیری را انجام دهد و رییس جمهور هم اعلام کرد باز پس گیری حق آبه از وظایف دولت است.
 
دهمرده افزود:  وزیر نیرو مکلف شده است تا سفری به  افغانستان داشته باشد و در جهت تحقق حق آبه بررسی ها و اقدامات لازم را انجام دهد.
 
سرگزی نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تا کنون دولت افغانستان هیچ اقدام موثری را در این خصوص انجام نداده و به وعده های خود عمل نکرده است گفت : در جلساتی که با وزیر امور خارجه داشتیم از وی خواستیم  که نگاه کشور ما با قوای حاکمیتی افغانستان مبتنی بر تعهداتی باشد که آنان عمل می کنند و اگر آن طور نشد نوع ارتباطات تغییر کند و بعضا همراهی های اقتصادی در حوزه سوخت و بازارچه ها و بحث تامین کالاهای اساسی و برق تغییر کند.
 
سرگزی افزود: وزیر آب کشور افغانستان بعد از اظهار نظر وزیر امور خارجه و وزیر نیرو اعلام کرد؛ حق آبه مورد تایید ما است اما در حال حاضر ما در خشکسالی به سر می بریم.
 
وی ادامه داد: بنا بر قرار داد 1351 که میزان حق آبه مشخص شده اگر خشکسالی باشد به همان میزان حق آبه کم شود نه اینکه قطع شود.
 
انتهای پیام/س


کد مطلب: 150218

آدرس مطلب :
https://www.asrehamoon.ir/news/150218/دولت-افغانستان-تعهداتش-مورد-حقابه-هیرمند-عمل-نکرد-موضع-گیری-وزیر-امور-خارجه-باید-قاطعانه-می

عصر هامون
  https://www.asrehamoon.ir