تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۰۸
در چند روز گذشته بارش باران های مونسونی در جنوب و مرکز سیستان و بلوچستان کام خشک سد های این استان را تر کرد.
آشتی آسمان با زمین خشکیده سیستان و بلوچستان/ورود ۱۴۰ میلیون مترمکعب آب به سدهای استان
 به گزارش عصرهامون، استان سیستان و بلوچستان سال ها از خشکسالی رنج می برد و خسارت های زیادی به بخش های کشاورزی و دامداری این استان وارد شده است و همچنین موجب مهاجرت عده ای زیادی از مردم شمال استان به استان های دیگر شده است، عدم تامین حق آبه سیستان از سوی کشور افغانستان و همچنین عدم بارش نزولات آسمانی در این مدت بر شدت خشکسالی در استان افزوده است.

در چند روز گذشته بارش باران های مونسونی در جنوب و مرکز سیستان و بلوچستان زمین تفت دیده این استان را سیراب کرد، این باران ها گرچه خسارت های زیادی به زیر ساخت ها، محصولات کشاورزی، راهها و آسیب به منازل مردم زد اما پر آب شدن رودخانه های فصلی و پر آب شدن سد ها مرهمی شد بر درد خشکسالی سال های گذشته این استان و بسیاری از سدها که سالیان سال کم آب و یا بی آب بود پرآب شد.
 
محمدامین بارانی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان با بیان اینکه حجم ورودی به سدهای استان در اثر سامانه بارشی مونسون ۱۴۰ میلیون مترمکعب است، گفت: حجم آب موجود در مخازن سدهای سیستان و بلوچستان ۲۹ درصد حجم کل مخازن است‌.
 
بارانی افزود: سد ماشکید شهرستان سراوان با ظرفیت ۶۷ میلیون مترمکعب حجم آب موجود در مخزن این سد ۴۲.۴۵ میلیون مترمکعب است که نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش نداشته است.
 
وی بیان کرد: سد خیرآباد شهرستان نیکشهر با ظرفیت ۲۷.۳ میلیون مترمکعب با حجم آب موجود ۱۷.۴۹ میلیون مترمکعب در مقایسه با سال آبی قبل هفت درصد کاهش داشته است.
 
بارانی گفت: سد پیشین سرباز نیز با ظرفیت ۱۷۵ میلیون مترمکعب  دارای حجم آبگیری ۱۲۸.۱۰ میلیون مترمکعب است که نسبت به سال قبل ۶ درصد افزایش را نشان می‌دهد.
 
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان تصریح کرد: از مجموع ظرفیت ۱۰.۸ میلیون مترمکعبی سد شی‌کلک شهرستان چابهار ۱۰.۷۰ میلیون مترمکعب آن آبگیری و ذخیره شده که نسبت به سال قبل ۷۳ درصد افزایش داشته است.
 
وی گفت: همچنین ذخیره آب موجود در سد زیردان شهرستان چابهار با ظرفیت ۲۰۷ میلیون مترمکعب، در حال حاضر ۱۷۲.۴۵ میلیون مترمکعب است که نسبت به سال آبی قبل هفت درصد افزایش داشته است.
 
بارانی خاطر نشان کرد: مدیریت سیلاب از طریق سدهای استان سیستان و بلوچستان به خوبی انجام شده و در حال حاضر این سدها بدون هیچ خسارت و آسیبی به طور کامل در مدار بهره‌برداری قرار دارند.

انتهای پیام /س https://www.asrehamoon.ir/vdccxxqse2bqp18.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما