کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

در میزگرد عصرهامون مطرح شد؛

عزم‌ جهادی‌ها برای محرومیت‌زدایی در جنوب شرق کشور/ نوسازی مدارس توسط ۱۰۰ گروه جهادی باهدف افزایش سرانه فضای آموزشی

12 مرداد 1401 ساعت 6:00

عزم ها برای محرومیت زدایی در جنوب شرق کشور با ساخت و مرمت کلاس درس به همت گروه های جهادی و سازمان نوسازی مدارس جزم شده تا دانش آموزان سیستان و بلوچستان دغدغه تحصیل و دوری از مدرسه را نداشته باشند.


به گزارش عصرهامون، هم افزایی شکل گرفته در سیستان وبلوچستان به همت بسیج سازندگی، قرارگاه قدس و همکاری برخی از متولیان امر در دستگاه های اجرایی منجر به آن شد تا امروز در سیستان و بلوچستان شاهد عزم جدی در افزایش سرانه فضای آموزشی با ساخت مدارس یک تا چند کلاسه در اقصی نقاط به ویژه مناطق محروم باشیم.

دست‌های سخاوتمند خیران، گروه های جهادی بسیج و سپاه و متولیان امر در نهادهای دولتی همچون سازمان نوسازی مدارس طی سالیان اخیر توانسته امید به ساختن آینده را در دل دانش آموزان مناطق محروم روشن کنند.

پیرامون این موضوع و با هدف آبادانی و توسعه در عرصه سرانه فضای آموزشی میزگردی در تحریریه خبر عصرهامون با حضور غلامرضا ملائی، مسئول بسیج سازندگی سپاه سلمان و میثم لکزائی، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس سیستان و بلوچستان برگزار شد تا از خدمات ارائه شده در این عرصه جویا شویم.

سیستان و بلوچستان کانون توجه خیرین مدرسه ساز است

میثم لکزائی، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه جایگاه مدرسه سازی در استان امروز مناسب است، گفت: تعداد قابل توجهی ساخت کلاس در دستور کار قرار دارد به نحوی که هر سال شاهد رشد اعتبارات و کلاس های در دست اجرا در این خطه هستیم؛ در سیستان وبلوچستان سرانه فضای آموزشی ۳.۳ دهم متر مربع به ازای هر نفر دانش آموز است که این عدد در کشور به طور میانگین ۵.۲ دهم می باشد.

وی با بیان اینکه دولت در سال های اخیر توجه ویژه ای به مناطق کم برخوردار داشته است، افزود: سیستان و بلوچستان کانون توجه خیرین مدرسه ساز است، در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال مالی ۹۹ علیرغم شرایط بد اقتصادی افزایش ۱۰۰ درصدی در بحث تخصیص حوزه فضای آموزشی استان را داشتیم، در پایان سال مالی ۱۴۰۰ بیش از هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبارات دولتی در این حوزه در اختیار داریم که در سطح استان در بحث احداث، تعمیرات، تجهیزات و استاندارد سازی سیستم های گرمایشی و سرمایشی مدارس هزینه می شود.
 

 
این مقام مسئول تصریح کرد: در سال ۱۴۰۰ آورده خیرین ۲۱۴ میلیارد تومان بود که استان با توجه به ورود پررنگ و جدی خیرین رتبه اول را در این عرصه کسب کرد، در سه ماهه ابتدای سال نیز بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان در این حوزه کمک شده که عملیات اجرایی پروژه ها را در دستور کار قرار دادیم، قرار است با اجرای این پروژه ها بیش از ۵۰۰ کلاس درس در سال جدید کلنگ زنی و به کلاس های درس سیستان و بلوچستان افزوده شود.

گام بعدی اداره کل نوسازی مدارس؛ حذف مدارس کانکسی، سنگی و بلوکی است

وی با بیان اینکه اولویت جانمایی پروژه ها برای ساخت با محلات و مناطق فاقد فضای آموزشی است، گفت: در شهر زاهدان در حوزه ایرانشهر و شهرستان چابهار این محلات در حاشیه قرار دارند چراکه برخی از خانوارها توان مالی برای تحصیل فرزندان خود در مرکز شهر را نداشتند؛ در همین راستا شهر زاهدان به ۱۲ منطقه تقسیم و در  هر محله سرانه آموزشی و تراکم دانش آموزشی را احصاء کردیم بیش از ۹۰درصد پروژه ها آموزشی و پروژه های اداره کل نوسازی در حاشیه این شهر تعریف شد که بیش از ۱۰ پروژه ۱۲ کلاسه طی سه سال گذشته تحویل آموزش و پرورش شد، انجام این پروژه ها منتج به جذب افراد بازمانده از تحصیل شد.

لکزایی در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه روند ساخت و ساز امروزه اگر چه متناسب با نیاز سیستان وبلوچستان نیست اما مطلوب است، ادامه داد: در سنوات گذشته بین ۵۰۰تا۷۰۰ کلاس درس تحویل ادارات آموزش و پرورش شد،این عدد تنها در سال ۹۹ به هزار و ۷۴ کلاس درس، در سال گذشته به هزار و ۱۳۰ کلاس درس، و هدف گذاری امسال هم بر تحویل هزار و ۵۰۰ کلاس درس به دانش آموزان است.

وی پیرامون حذف مدارس خشتی و گلی در استان اظهار کرد: سالانه رشد بیش از ۶ درصد را در حوزه جمعیت دانش آموزی استان تجربه می کنیم که این عدد در سرانه فضای آموزشی بیشترین اثر را دارد، با این وجود اقدامات خوبی در دستور کار است جشن حذف مدارس خشت و گلی را از سیمای استان برگزار کردیم، گام بعدی که از اواخر تیرماه در دستور کار قرار گرفت حذف مدارس کانکسی، سنگی و بلوکی که بیشتر از ۱۰ نفر دانش آموز داشتند، است؛ در سیستان وبلوچستان از این فضاها وجود دارد که برنامه ریزی برای حذف آنها در دستور کار قرار دارد.

۱۰ هزار کلاس درس مجهز به سیستم گرمایشی سرمایشی استاندارد شد

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس در بخش دیگر سخنان خود به تجهیز مدارس اشاره کرد و ادامه داد: در بحث فضاهای ورزشی مجتمع های بزرگ که محور چند مدرسه در محلات هستند برپایه نیاز آن مناطق فضای ورزشی تعریف کرده ایم و هم اینک ۵۳ سالن ورزشی در دست اجرا است که قریب به ۳۰ میلیارد تومان برای آنها هزینه شده و عملیات اجرای آنها در حال انجام است، بر اساس پیشرفت فیزیکی برنامه ریزی برای تکمیل و تحویل آنها صورت گرفته، ۱۰ سالن ورزشی نیز در مرحله نصب سیستم گرمایشی و سرمایشی استاندارد قرار دارند.

به گفته وی؛ اتفاق مهم دیگر در حوزه ورزش دانش آموزشی افزایش سهم نوسازی مدارس از محل ارزش افزوده بود این سهم در سال مالی گذشته ۲۰ درصد در اختیار وزارت آموزش و پرورش و نوسازی، و ۸۰ درصد در اختیار وزارت ورزش و جوانان به منظور ایجاد و احداث فضاهای ورزشی سطح کشور بود که امسال به ۴۰ درصد رسید.

لکزایی خاطر نشان کرد: در بحث تکمیل و تجهیز مدارس به سیستم های سرمایشی و گرمایشی استاندارد در سه سال گذشته بیش از ۱۰ هزار کلاس درس مجهز شدند؛ در بحث گرمایش هم اینک سه هزار کلاس درس در استان غیراستاندارد هستند که باید مجهز شوند و برای آن برنامه ریزی صورت گرفته است.

سپاه و بسیج پیشرو در محرومیت زدایی

غلامرضا ملائی، مدیر سازمان بسیج سازندگی سپاه سلمان در این میزگرد با اشاره به اجرای پروژه های محرومیت زدایی در عرصه ساخت و ساز مدارس و ترمیم آنها، گفت: بخشی از ۲۰۰ مدرسه ای که سال گذشته قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه ساخت آن را در سطح استان سیستان وبلوچستان برعهده گرفت و آغاز کرد به رده های بسیج سازندگی در نواحی شهرستانی و سپاه های شهرستانی واگذار شد که ۶۷ مدرسه در فاز اول اجرا کردند و اکثر مدارس مراحل پایانی را طی می کنند، بخشی به طور کامل ساخته شده و تعداد اندکی هم که در حد بالای ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی قرار دارند؛ فاز دوم هنوز به ما تحویل داده نشده؛ بخشی از کار مدرسه سازی با خیرین و گروه های جهادی است که همه برابر استانداردهای نوسازی و آموزش و پرورش اجرا می شود.
 

 
وی گفت: طبق روال هرساله در ایام تابستان، امسال نیز قرارگاه جهادی فعال شده و این آمادگی در گروه های جهادی برای مرمت مدارس مانند گذشته وجود دارد که در اجرای هر چه بهتر آن از ظرفیت و توان بسیج دانش آموزی در مرمت و زیباسازی مدارس استفاده خواهیم کرد.

این مقام مسئول با بیان اینکه حدود ۳۱۸ کلاس درس یک تا ۹ کلاسه از سال گذشته به بهره برداری رسیده است، افزود: با شیوع بیماری منحوس کرونا و کمک به دانش آموزان نیازمند به ویژه در مناطق حاشیه نشین گروه های جهادی بسیج و سپاه اقدام به تهیه و توزیع بسته های کمک آموزشی و لوازم التحریر کردند که تاکنون بیش از ۲۳ هزار توزیع بسته بین دانش آموزان نیازمند توزیع شده؛ و در تابستان امسال هم گروه های جهادی به ویژه گروه هایی که کار تربیتی و فرهنگی می کنند این اقدام را مناطق روستایی و در بین دانش آموزان نیازمند از اواخر شهریور انجام خواهند داد.

نقش مهم گروه های جهادی در ساخت و ساز مدارس

وی در ادامه به بیان نقاط مثبت مدرسه سازی توسط بسیج سازندگی اشاره و اظهار کرد: با توجه به اینکه جهاد و بسیج مدرسه سازی برای جبران عقب ماندگی ها در این بخش است برای رفع محرومیت و عقب ماندگی های سیستان وبلوچستان چاره ای جز این نبود، با ورود گروه های جهادی در میدان برای اجرای پروژه ها و ساخت مدارس صرفه جویی قابل ملاحظه ای هم در هزینه ها هم در مدت زمان اجرا البته با همان استانداردهای سازمان نوسازی صورت می گیرد.

به گفته این مقام مسئول؛ هم اینک بالغ بر۱۰۰ گروه جهادی عمرانی در حوزه مدرسه سازی همکاری کرده؛ البته گروه های جهادی خارج از استان هم در این مقوله مشارکت کرده، ناگفته نماند که بیشترین مدارس (بالغ بر۹۵ درصد)، توسط گروه های بومی جهادی استان ساخته شده است.

وی تاکید کرد: در این عرصه به فضل الهی با تبادلات و همکاری های صورت گرفته، تاکنون تداخلی در امر مدرسه سازی بین بسیج سازندگی با سایر ارگان ها وجود نداشته است.

مسئول بسیج سازندگی سپاه سلمان با بیان اینکه در راستای محرومیت زدایی و زدودن غبار محرومیت از ظرفیت  تمامی گروه های جهادی بومی منطقه، سپاه و بسیج و سایر ارگان ها به ویژه خیران و مردم استفاده شده است، گفت: در ایام عید و تابستان ابلاغی از سوی معاون اول رئیس جمهور برای حمایت از گروه های جهادی برای اجرای پروژه های مختلف انجام شد که نیاز است همگان بدانند اگر مدرسه ای ساخته شود حتی به اندازه یک آجر می توانند در ساخت آن مشارکت کنند چرا که آجر به آجر روی یکدیگر قرار گرفته و یک مدرسه ساخته می شود.

آجر به آجر، کمپین مردمی ساخت و نوسازی مدرسه های ایران

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اظهار کرد: پویش های مختلفی پیش بینی شده در حال حاضر پویش "آجر به آجر" در دستور کار قرار دارد که افراد با حداقل ۵ هزار تومان می توانند در این امر مقدس شرکت کنند، هدف این پویش ساخت هشت مدرسه استثنایی در سطح کشور است.

وی در ادامه ضمن قدردانی از مجموعه سپاه پاسداران، مجموعه استانداری و خیران برای کاهش سرانه آموزشی در استان، گفت: در دولت سیزدهم با سفری که آیت الله رئیسی به سیستان وبلوچستان داشتند مصوبات خوبی در حوزه آموزشی رقم خورد، بیش از ۹۵۰ میلیارد تومان مصوبه برای ایجاد فضاهای آموزشی استان در سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ داشتیم، مصوباتی که برای سال گذشته بود ۱۰۰ درصد محقق شد در سال ۱۴۰۱ احداث ۶ مدرسه دارالفنون در سطح استان رقم خورد هر کدام ۵ هزار متر مربع زیربنا و بیش از ۵۰ میلیارد تومان هزینه دارند در بحث مهارت آموزی اثر گذار است.

لکزایی تصریح کرد: ایجاد ردیف هایی با عنوان محرومیت زدایی یکی دیگر از مصوبات سفر ریاست جمهوری به استان بود در حوزه فضای آموزشی مصوب شد ۳۶۵ میلیارد تومان در حوزه سال مالی ۱۴۰۰ به استان اختصاص یافت بیش از ۴۰۰ کلاس درس از این محل عملیات اجرایی آن شروع شده از این تعداد ۳۱۱ کلاس احداثی می باشد؛ همچنین بیش از ۵۰ میلیارد تومان  در حوزه تامین تجهیزات هنرستانی هزینه می شود تخصیص آن در اختیار استان قرار گرفته است خرید تجهیزات انجام شده و تا مهرماه در اختیار هنرستان های سطح استان قرار می گیرد، تجهیزات آموزشی و کمک آموزشی در سال جاری بیش از ۸۵ میلیارد تومان در این حوزه هزینه شده و در اختیار دانش آموزان استان قرار گرفته است.
 
انتهای پیام/


کد مطلب: 150315

آدرس مطلب :
https://www.asrehamoon.ir/news/150315/عزم-جهادی-ها-محرومیت-زدایی-جنوب-شرق-کشور-نوسازی-مدارس-توسط-۱۰۰-گروه-جهادی-باهدف-افزایش-سرانه-فضای-آموزشی

عصر هامون
  https://www.asrehamoon.ir