تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۴۵
در طی ۱۶ ماه اخیر، هزار و ۶۱۷ مورد گازگرفتگی توسط سگ های ولگرد در شهر و روستاهای سیستان و بلوچستان به ثبت رسیده است که وجود این سگ‌های ولگرد و بی صاحب علاوه بر زیان بار بودن برای سلامت مردم، امنیت روانی و آرامش شهروندان را نیز سلب می‌کند.
افزایش حمله سگ های ولگرد در جنوب شرق کشور/ ثبت بیش از ۱۶۰۰ مورد گاز گرفتگی در سیستان و بلوچستان
به گزارش عصرهامون، یکی از مسائل زیست‌محیطی شهرها در سال‌های اخیر که به معضلی جدی تبدیل شده، ازدیاد و پرسه‌زدن سگ‌های بدون صاحب در بافت شهری و مناطق مسکونی است که علاوه بر ایجاد ترس و وحشت میان مردم، موجب آلودگی محیط زندگی و انتقال بیماری‌های مشترک میان انسان و حیوان می‌شود.
 
بیماری هاری ناشی از گزیده شدن انسان توسط یک حیوان هار رخ می‌دهد و با افزایش گزارش موارد حیوان گزیدگی در سیستان و بلوچستان روبرو هستیم، به طوری که در طی ۱۶ ماه اخیر، بیش از سه هزار و ۶۱۰ مورد حیوان گزیدگی گزارش شده که در بیش از ۷۰ درصد این موارد، گزش با سگ رخ داده است.
 
عبور سگ‌های ولگرد و پرسه‌زدن آنها در میادین، کوچه‌ها و خیابان‌های شهرهای مختلف منطقه استان به‌ویژه شهرستان های زاهدان، ایرانشهر و زابل به معضلی جدی برای شهروندان تبدیل شده که علاوه بر ایجاد رعب و وحشت، سلامت شهروندان را نیز تهدید می‌کند.
 
یکی از موضوعات بسیار مهم در بحث حیوان گزیدگی،‌ انتقال بیماری از حیوان به انسان است چراکه یکی از مهم‌ترین بیماری‌های قابل انتقال از طریق حیوان‌گزیدگی نیز هاری است؛ البته سایر بیماری‌های عفونی دیگر هم ممکن است منتقل شوند، دهان حیوان انواع میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا را دارد که می‌تواند باعث عفونت‌های دیگر هم شود.
 
خطر هاری سگ‌های ولگرد به حیوانات وحشی تالاب بین‌المللی و در حال خشک شدن "هامون" هم  رسیده، یعنی دیگر باید از "شغال و روباه" تالاب هم ترسید و دام‌هایی که به هزاران مشقت از خشکسالی نجات یافتند، حالا اطراف تالاب به خاطر هاری تلف می‌شوند و البته باید اشاره داشت این خطر یک شبه به این حد بحران نرسیده است.
 
بالا بودن هزینه‌های درمان پس از گزش حیوانات و کنترل و مراقبت حیوانات خانگی و اهلی با هدف جلوگیری از ابتلا به ویروس هاری از جمله اقداماتی است که این روزها به علت افزایش جمعیت سگ‌ها و گربه‌ها بیش از پیش مهم اهمیت یافته است.
 
معضل حضور سگ‌های ولگرد در سطح شهرها افزایش بی سابقه یافته است
 
یکی از شهروندان در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: معضل حضور سگ‌های ولگرد در سطح شهرها حدود چندین  سال است که جدی شده و به ویژه در ماه‌های اخیر با توجه به اینکه تعدادی قربانی در پی داشته، موجی از نگرانی را میان مردم ایجاد کرده است.
وی ادامه داد: در بسیاری از مواقع مشاهده می‌شود که سگ‌های ولگرد به صورت گله‌ای در محله‌ها و خیابان‌ها تردد می‌کنند که این امر تصویر بسیار وحشتناکی در ذهن کودکان ما ایجاد کرده به طوری که در بسیاری از مواقع از بیرون رفتن از منزل جهت بازی خودداری می‌کنند.

کریمی، از دیگر شهروندان ضمن گلایه جدی از حضور این سگ‌ها در سطح شهرستان، گفت: شب‌ها شاهد جولان سگ ها در برخی معابر به ویژه پارک های درون محله ای هستیم لذا از مسئولان درخواست می‌شود این موضوع را به طور جدی پیگیری کنند.

یکی دیگر از اهالی شهرستان زابل با ابراز تاسف از حادثه رخ داده در چند روز  گذشته گفت: حضور سگ‌های بی صاحب در بلوار شهید نوری شهرستان زابل باعث گازگرفتگی پیرزنی ۸۱ به نام صاحبجان و همچنین دردسر برای مردم به ویژه زنان و کودکان شده است.

وی با بیان اینکه مسئولین توجهی به این موضوع ندارند و عملکرد موفقی برای جمع آوری سگ های ولگرد نداشته اند، افزود: اگر این موضوع برای مسئولین مهم بود قطعا شاهد تکرار این رویداد ناگوار نبودیم.
 
ثبت۵۵۰ نفر حیوان گزیدگی در سیستان در چهار ماه نخست جاری
 
جواد اکبری‌زاده، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زابل در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه در سال جاری حیوان گزیدگی در منطقه سیستان گزارش شده، گفت: این روند در سال جاری نیز ادامه داشته تا جایی که در ۴ ماه نخست سال حدود ۵۵۰ نفر دچار حیوان گزیدگی شده‌اند که حدود ۴۰۰ نفر گزش با سگ رخ داده که با توجه به آمار دیگر نقاط کشور، این آمار در سیستان بالا است.
 
۵۱۸ مورد حیوان گزیدگی در زاهدان
 
محمود فاطمی؛ رئیس شبکه بهداشت شهرستان زاهدان در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به هاری که نوعی بیماری ویروسی و قابل انتقال بین حیوان و انسان است، بیان کرد: معمولا به واسطه گزش حیوان هار به انسان منتقل می‌ شود که در صورت بروز بیماری در انسان متاسفانه مرگ بیمار حتمی است.
 
وی از ۵۱۸ مورد حیوان گزیدگی از ابتدای سالجاری تاکنون خبر داد و گفت: ۵۱۸ نفر بر اثر حیوان گزیدگی به بیمارستان ها و مراکز درمانی شهرستان زاهدان مراجعه و مراحل درمان را طی کرده‌اند و خوشبختانه موردی از فوت افراد آسیب دیده ثبت نشده است.
 
رئیس مرکز بهداشت زاهدان تصریح کرد: باوجود کشندگی بالای این بیماری، در صورت اقدام به موقع و طی مراحل شامل شست و شوی صحیح محل گزش با آب و صابون و مواد ضدعفونی کننده، واکسیناسیون و تزریق سرم ضد هاری می‌توان از ابتلا به این بیماری پیشگیری کرد.

رئیس مرکز بهداشت زاهدان خاطرنشان کرد: در مواردی که فردی دچار حیوان گزیدگی می شود باید در اسرع وقت به مراکز پیشگیری و درمان هاری شهرستان محل سکونت مراجعه کند.
 
وی ادامه داد: مراکز پیشگیری و درمان هاری ساعات اداری فعال هستند اما خدمت رسانی به موارد حیوان گزیده در کلیه بیمارستان ها در طول روز انجام می شود و جهت پیگیری های بعدی و دوز های بعدی سرم و واکسن و پیگیری اطرافیان به مراکز هاری ارجاع و معرفی خواهند شد.
 
فاطمی گفت: بعد از دریافت واکسن هاری در مرکز «مراقبت و پیشگیری از هاری به آدرس خیابان شریعتی جنب درب اصلی بیمارستان بوعلی » تحت پوشش مرکز بهداشت زاهدان مورد مراقبت قرار گرفته و آموزش های لازم به آنها داده می شود.
 
عدم موجود سایت نگه داری حیوانات توسط شهرداری

ویدا معزنی؛ مسئول اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به عملکرد این سازمان در سال گذشته بیان کرد: در سال گذشته ۱۸ کانون بیماری هاری در استان شناسایی که پایگاه آزمایشگاهی شده اند و۱۴ هزار و ۵۸۹ قلاده سگ صاحب دار توسط اداره کل دامپزشکی واکسیناسیون رایگان انجام شده است.

وی افزود: در سال جاری تا امروز ۴ کانون بیماری هاری که تایید آزمایشگاهی شده اند و ۳ هزار و ۷۴۵ سگ قلاده دار واکسیناسیون انجام شده است.
وی گفت: شهرداری تاکنون در خصوص جمع آوری سگ های ولگرد آن ها را تلف می کند و برای زنده گیری سایت نگه داری حیوانات موجود نیست.
 
دلسوزی اشتباه برای سگ های ولگرد باعث افزایش بی رویه آنها شده است
 
همایون دادگر، مدیر شبکه بهداشت و درمان چابهار در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: از دلایل حضور سگ ها در شهر و حاشیه شهر، تعرض انسان ها به محیط زیست حیوانات و دلسوزی اشتباه برخی افراد جامعه در غذا دادن به حیوانات ولگرد و بی صاحب است.
 
 وی بابیان اینکه هر سگ در طول سال دو دوره بارداری دارد، تصریح کرد: سگ ها در هر دوره ۶ الی ۸ توله به دنیا می آورند و همین امر باعث ازدیاد سگ‌های بدون صاحب می شود.

دادگر با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری بیش از  ۱۰۰ مورد گزش حیوانات در سطح شهرستان گزارش شده، خاطرنشان کرد: ۸۰ درصد موارد گازگرفتگی توسط سگ های صاحب دار به خصوص سگهایی که برای نگهبانی منزل استفاده می شوند، بوده است.
 
۱۰۹مورد گازگرفتگی در چهار ماه اخیر توسط سگ های ولگرد در سراوان
 
سینا ملاشاهی، رئیس مرکز بهداشت سراوان در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون حدود ۱۰۹مورد گازگرفتگی توسط سگ های ولگرد در سطح شهرستان به ما گزارش شده است که در مقایسه با آمار مشابه سال گذشته که حدود ۴۱ مورد بود و افزایش ۲ برابری داشت.
 
وی افزود: موضوعی که در رابطه با این گاز گرفتگی ها مهم و نگران کننده است انتقال بیماری ها از جمله بیماری هاری است، این بیماری از طریق گاز گرفتگی سگ های آلوده و حیوانات مبتلا به این بیماری سرایت می‌کند و باعث مرگ فرد می شود.
 
وی ادامه داد: تاکنون ۶۰ مورد از سگ های قلاده دار را شناسایی کردیم که توسط همکاران در دامپزشکی واکسینه شدن و هم چنان شناسایی سگ های دارای صاحب ادامه دارد و واکسیناسیون این ها انجام خواهد شد.
 
 ملاشاهی تصریح کرد: کنترل سگ های ولگرد بر عهده شهرداری هاست و متاسفانه در سال گذشته آن طور که باید در رابطه با کنترل این سگ ها اقدامی نشده است.
 
 ملاشاهی ضمن اینکه هاری یک بیماری کشنده است گفت: از همشهریان خواستاریم که اگر در معرض گازگرفتگی توسط حیوانات قرار گرفتند، به نزدیک ترین مرکز بهداشتی مراجعه کنند تا محل زخم حاصل از گازگرفتگی شست‌وشو داده شود و واکسیناسیون جهت جلوگیری از بیماری انجام شود.
 
 براساس گزارش دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر، آمار گاز گرفتگی در شهرستان ایرانشهر ۵۵۳ مورد ثبت شده است.

انتهای پیام/ ف https://asrehamoon.ir/vdcdxz0fkyt0ks6.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما