تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۷:۰۹
توجه به مسائل بهداشت و درمان یکی از ضروریت های جامعه است و تامین امکانات و تجهیزات لازم از وظایف مهم مسئولان امر می باشد، چرا که اگر توجه به این بخش شود جامعه شاداب و پر نشاطی را خواهیم داشت.
داستان مشکلات بهداشتی و درمانی جنوب سیستان و بلوچستان تمامی ندارد/ ساخت دانشگاه علوم پزشکی چابهار در کش و قوس تامین بودجه
به گزارش عصرهامون، در استان سیستان و بلوچستان که از لحاظ پهناوری و گستردگی و همچنین دور افتاده بودن از مرکز مشکلات بسیاری دارد و اکثر مشکلات در حوزه بهداشت و درمان است و می طلبد تا مسئولان امر در این مسئله توجه ویژه به استان داشته باشند.
 
پراکندگی فاصله شهرها و راه های نا ایمن و ناهموار خدمات رسانی در حوزه بهداشت و سلامت به خصوص در جنوب استان با مشکلات فراوان و متعددی روبرو کرده است.
 
این استان با گستردگی و پهناوری گسترده تنها دارای سه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زابل و ایرانشهر است که خدمات رسانی و تامین نیروی انسانی لازم در حوزه بهداشت و درمان را برای کل استان سخت کرده است.
 
جنوب این استان با گستردگی و پراکنش فاصله روستاها و شهرها و همچنین کمبود فضاهای آموزشی در حوزه بهداشت و درمان و آموزشی برای حوزه بهداشت مشکلات زیادی را برای شهروندان این منطقه به بار آورده است  و مردم این منطقه باید فاصله زیادی را طی کنند تا برای مسائل بهداشتی و درمانی خود به ایرانشهر یا زاهدان بیایند که علاوه بر مسیر طولانی و هزینه های بالا نا ایمن بودن راهها می تواند مشکلات جبران ناپذیری را برای مردم به بار بیاورد.
 
 یکی از این شهرها که با توجه به گستردگی و جمعیت زیاد از مشکلات بهداشتی و درمانی رنج می برد و عدم داشتن دانشگاه علوم پزشکی مستقل مشکلات و معضلاتی را برای شهروندان شهر بندری چابهار که یکی از شهرهای بندری مهم و استراتژی کشور است و نقش بسیار موثر و سازنده ای در توسعه اقتصادی کشور دارد به وجود اورده است.

چابهار علی رغم موقعیت‌های راهبردی در دنیا هنوز یکی از محروم‌ ترین نقاط کشور از نظر بهداشتی و آموزشی است، شاخص‌های بهداشتی و آموزشی این شهرستان در مقایسه با شهرهای همجوار در استان محروم سیستان و بلوچستان نیز عقب‌تر است.

شاخص هاي بهداشتي و درماني در سطح شهرستان چابهار باوجود همه ظرفيت ها و توانمندي ها در سطح بسيار پايين و نامطلوبي قرار دارد و وجود دانشگاه علوم پزشکی در این شهر یکی از مطالبات دیرینه مردم این منطقه و از ضروریات بخش بهداشت و درمان در این منطقه است که می طلبد مسئولان امر برای ساخت دانشگاه علوم پزشکی در این شهر اقدامات لازم را هر چه سریعتر انجام دهند.
 
نمکی وزیر بهداشت دولت روحانی در سفری که تیرماه سال گذشته به چابهار داشت قول پیگیری مصوبه ساخت دانشگاه‌ علوم‌پزشکی مستقل برای چابهار را داد و گفته بود این موضوع را تا حصول نتیجه پیگیری می‌کنیم، اما در دولت قبل هیچ اقدام موثری در این خصوص برای شهر چابهار انجام نشد.
 
معین الدین سعیدی، نماینده مردم چابهار در گفت و گو با خبرنگار ما با بیان اینکه ایجاد دانشگاه علوم پزشکی در چابهار از مطالبه دیرینه مردم حوزه ساحل مکران است گفت: احداث دانشگاه علوم پزشکی چابهار یکی از مصوبات سفر رییس جمهور در سال گذشته بود.
 
وی ادامه داد: با توجه به بحث های فنی که وجود داشت وزارت بهداشت موضوع را کارشناسی و در اسفندماه ۱۴۰۰ در جلسه ۲۸۵ شورای گسترش وزرات بهداشت موضوع دانشکده علوم پزشکی چابهار مصوب که متاسفانه باز هم سنگ اندازی هایی جهت اجرایی شدن و ابلاغ این مصوبه شد.
 
سعیدی بیان کرد: با پیگیری های که انجام شد و در سفر وزیر بهداشت به چابهار مقرر شد مصوبه ساخت دانشگاه علوم پزشکی ابلاغ و اجرایی شود.
 
وی با بیان اینکه این مصوبه در ۵ مرداد جاری از سوی وزیر بهداشت و درمان ابلاغ شد افزود: برای ساخت این پروژه باید ردیف مستقل از سوی سازمان برنامه و بودجه برای این موضوع پیش بینی شود که برای تخصیص بودجه پیگیری های لازم را انجام می دهیم.
 
نماینده مجلس تصریح کرد: امیدواریم همکاران دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر همکاری کنند تا این فرآیند به صورت کارشناسی و بدون تبعات اتفاق بیفتد.
 
سعیدی گفت: ساخت دانشگاه علوم پزشکی مسلما تاثیر مستقیم درارتقاء شاخص های سلامت در سیستان و بلوچسشتان خواهد داشت.
 
انتهای پیام/ س
  https://www.asrehamoon.ir/vdchxvnz623nmxd.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما