تاریخ انتشار :جمعه ۱۴ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۱:۳۲
جواد سرگلزایی گفت: ماهیت شناختی حقوق بشر اسلامی و کرامات انسانی به عنوان ضرورت سنجی یک پدیده اجتماعی، حقوقی و سیاسی است.
حقوق بشر اسلامی و کرامات انسانی یک پدیده اجتماعی است/ امروزه جوامع بشری با حذف ارزش های دینی دچار چالش های فردی و خانوادگی شدند
جواد سرگلزایی؛ کارشناس امور سیاسی در گفت و گو با خبرنگار عصرهامون بیان کرد: تجربه جنگ جهانی که باعث کشته شدن ۵۰ تا ۶۰ میلیون نفر انسان به علت نادیده گرفتن کرامات انسانی آنها توسط ارتش هیتلری به دلیل نژاد پرستی و تعصبات نازی ها شده بود منجر شد کشورهای عضو جامعه ملل  پس از جنگ جهانی دوم با صدور اعلامیه برای انسان به دلیل انسان بودن فارغ از نژاد، رنگ، قومیت، مذهب حقوقی از جمله حق حیات، حق آزادی، عدم تبعیض، عدم بهره کشی و بردگی معروف به حقوق بشر قائل شوند.
 
وی افزود: از آنجایی که این اعلامیه توسط اعضای سازمان ملل متحد شناسایی و مصوب شد مورد پذیرش عموم جهانیان است هرچند این ابتکار به نام کشورهای غربی معرفی می شود اما قبل از آن از این حقوق در ادیان توحیدی به عنوان حقوق اولیه فرزندان آدم یاد شده و دلیل تمایز آن با سایر مخلوقات برخورداری از چنین حقوقی است.
 
این کارشناس سیاسی با بیان اینکه توجه به کرامت انسانی و فطری بشر به مانند اعلامیه حقوق بشر سازمان ملل مورد تایید ادیان توحیدی است، تصریح کرد: اعلامیه حقوق بشر سازمان ملل متحد انسان محور و بعد خدا محوری و امکان اکتساب کرامات انسانی برای افراد به دلیل سکولاریسم بودن جوامع مبتکر آن نادیده گرفته شده است.
 
وی ادامه داد: در ادیان توحیدی به خصوص اسلام همه افراد با یکدیگر برابر هستند مگر در تقوا و اعمال نیک، به طور کلی حقوق بشر مفهومی مبتنی بر عقل است که به کمک تربیت اخلاقی می توان آن را مورد پذیرش و عمل عموم جهانیان قرار دارد اینجاست که مقوله اخلاق و تربیت اخلاقی خود را به عنوان ضمانت اجرایی این حقوق نشان می دهد.
 
سرگلزایی اذعان کرد: بشر می تواند از طریق قدم گذاشتن در این راه به کرامت انسانی خود بیفزاید و برای جانشینی خداوند باید با کسب کمالات از راه های مختلف خود را با تقوا، الهی کند این الهی شدن مطمئناً اثرات خود را در حوزه های اجتماعی و سیاسی جامعه نشان خواهد داد و باعث نیل جامعه به سوی قرب الهی و سعادتمند شدن آن می‌شود.
 
وی گفت: این خود ضرورتی است که امروزه جوامع بشری به دلیل فقدان پایه های اخلاقی در زندگی اجتماعی خود با آن روبرو هستند و تفسیر های متفاوت از حقوق بشر و شمول قرار گرفتن حقوقی مانند سقط جنین، حقوق همجنسگراها و...  باعث مناقشه های زیادی در این جوامع شده که آنها را به لبه پرتگاه سقوط اخلاقی سوق داده است.
 
کارشناس امور سیاسی افزود: امروزه جوامع بشری با حذف ارزش های دینی از زندگی اجتماعی و ناتوان بودن از ایجاد یک نظام قدرتمند اخلاقی انسان محور که بتواند غرایز منفی انسان را مهار و کنترل کند دچار چالش های بزرگی در حوزه فرد و خانواده و بنیان آن شده است در صورتی که حقوق بشر اسلامی علاوه بر انسان محوری تاکید به خدا محوری در حقوق فرزندان آدم را دارد که در آن زندگی حق و موهبتی الهی و تضمین شده برای انسان است.
 
سرگلزایی خاطرنشان کرد: رویکرد خدا محوری می تواند خلا های این چنینی را با تاکید بر ارزش های دینی پر کند و نبود معنویات و بنیان های اخلاقی لازم که بتواند جلوی غرایز منفی انسان را بگیرد آن چیزی است که امروزه جامعه غرب را در حوزه های اجتماعی و سیاسی دچار چالش ها و مناقشه های فراوانی کرده است.
 
انتهای پیام/ ف https://www.asrehamoon.ir/vdcizuazut1aw52.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما

مهم ترین اولویت دستگاه اجرایی در استان از نگاه شما چه باید باشد؟
توجه به زیرساخت ها در استان
توزیع عادلانه ارزاق عمومی و کالاهای اساسی
مرتفع نمودن مشکلات فرهنگی و آسیب های اجتماعی
برخورد با مفاسد اقتصادی و ویژه خواری ها