تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۱:۲۳
محمد احمدی گفت: کاهش آمار جرایم و آسیب های اجتماعی در ماه‌های محرم و صفر ناشی از سرشت درونی و همچنین اعتقادات دینی و مذهبی است که در این ایام تقویت می شود.
کاهش جرایم اجتماعی در ماه محرم ناشی از اثرگذاری این ماه در درون انسان ها است
محمد احمدی، کارشناس علوم اجتماعی در گفت و گو با خبرنگار عصرهامون با بیان اینکه با در ماه محرم آسیب‌های اجتماعی در بین جوانان به شکل چشمگیری کاهش می‌یابد، بیان کرد: با توجه به جامعه آماری و تحقیقات که مورد پایش پژوهشی در اکثر شهرهای صورت گرفته شاهد بیش از۵۰ تا ۷۰ درصد آسیب‌های اجتماعی در بین این طیف سنی جوان در ماه محرم هستیم.
 
وی افزود: جوانان به دلیل حضور در مراسم عزاداری‌ها از آسیب‌های اجتماعی و جرایم فاصله می گیرند و باید به عنوان فرصتی طلایی مورد توجه قرار گیرد.
 
این کارشناس اجتماعی با بیان اینکه هیات‌های حسینی نقش مهمی در جلب و گرایش جوانان به مراسمات معنوی دارند، تصریح کرد: هیئات مذهبی می توانند با گسترده تر کردن مراسمات و برنامه های خود در مساجد و محلات نه تنها در ماه محرم بلکه در سایر مراسمات طول سال، جوانان را به زیر بیرق اهل بیت (ع) هدایت کرده و از وجود آنها در تمامی مراسم های مذهبی؛ معنوی و فرهنگی بهره ببرند.
 
وی ادامه داد: مکتب حسینی و عاشورایی نباید محدود به ایام محرم و صفر باشد و باید درس‌هایی که از نهضت عاشورا گرفته‌ایم را با زندگی امروزمان تطبیق دهیم و اخلاق و رفتارمان را با این فرهنگ تنظیم کنیم.
 
تقویت دین‌ و ارزش‌های دینی از رویکرد های محرم است

احمدی با بیان اینکه تقویت دین‌ و ارزش‌های دینی از رویکرد های محرم است، اذعان کرد: آنچه که می تواند افراد را از درون آگاه و از حرکت به سمت جرم و گناه نگه دارد دین باوری است که این رویکرد فردی و اجتماعی در ماه محرم و صفر نقش پررنگی دارد.
 
وی با اشاره به نقش پررنگ باورهای معنوی در پیشگیری از آسیب‌ها و ناهنجاری‌های اخلاقی و اجتماعی گفت: ماه محرم بهترین و مؤثرترین زمان بهره گیری از روحانیون، ائمه جماعات مساجد و هیئات مذهبی در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی از قبیل اعتیاد، مواد مخدر، طلاق و خشونت است.
 
کارشناس علوم اجتماعی افزود: ماه محرم با توجه به ویژگی های والایی که دارد می تواند در کنترل و هدایت رفتارهای انسانی تا حد بسیاری موثر واقع شود و باعث تغییرات اساسی در نگرش و نوع رفتار آدم شود.
 
احمدی با بیان اینکه در ماه محرم جامعه و مردم تحت الشعاع عاشورا و آموزه های آن قرار می گیرد، خاطرنشان کرد: همین امر عاملی شده تا مردم با آگاهی و شناخت مراقب رفتار و کردار خود باشند و سعی می کنند تا حد امکان مرتکب عمل خلافی نشوند.

انتهای پیام/ https://www.asrehamoon.ir/vdcgyz9qzak9nt4.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما