تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۷:۳۶
امروزه پارک‌های فناوری سلامت محل تجمع شرکت‌های دانش بنیان شده که برای حل مشکلات حوزه سلامت گرد هم جمع شده‌اند، ما در کشور به صورت عام و در وزارت بهداشت به صورت خاص نیاز به توسعه پارک‌های علم و فناوری داریم.
یازدهمین پارک علم و فناوری سلامت کشور در سیستان و بلوچستان فعالیت دارد/ جنوب شرق پیشتاز فناوری در حوزه سلامت و بهداشت کشور است
به گزارش عصرهامون، پارکهای علم و فناوری به عنوان یکی از نهادهای اجتماعی موثر در امر توسعه فناوری و به تبع آن، توسعه اقتصاد دانش مدار و اشتغال‌زایی تخصصی، مورد توجه بسیاری از کشورهای جهان واقع شده است.

پارک‌های علم و فناوری، محیط‌های مناسب برای استقرار و حضور حرفه‌ای شرکت‌های فناروی کوچک و متوسط، واحدهای تحقیق و توسعه، صنایع و موسسات پژوهشی است که در تعامل سازنده با یکدیگر و دانشگاه‌ها به فعالیت‌های فناوری اشتغال دارند.

یکی از ضروریت های که امروزه باید به صورت تخصصی در جهت فناوری در حوزه های مختلف به آن توجه کرد بخش فناوری حوزه بهداشت و درمان است و موفقیت و پیشرفت در این زمینه در گروه تاسیس پارک های علم و فناوری سلامت به صوت تخصصی و ویژه است در کشور در حال حاضر ۱۰ پارک علم و فناوری سلامت مشغول فعالیت و خلق ایده های نو و خلاق در حوزه بهداشت و درمان هستند و سیستان و بلوچستان نیز به تازگی به جمع این پارک های علم و فناوری سلامت پیوسته که شمار این پارک ها را به ۱۱ پارک افزایش داده است.

حبیب غزنوی سرپرست دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با بیان اینکه پارک علم و فناوری سلامت سیستان و بوچستان یازدهمین پارک علم و فناوری سلامت کشور است گفت: این پارک بستری برای حمایت از فعالیت های دانش بنیان در حوزه سلامت خواهد بود و افتخاری برای سیستان و بلوچستان محسوب می شود.

وی افزود: رفع مشکلات مبتلابه نظام سلامت و ایجاد اشتغال دانش بنیان مهمترین ماموریت این مجموعه است و همزمان با پی گیری برای صدور مجوز قطعی این پارک، مقدمات لازم برای فعالیت عملی شرکت های دانش بنیان آغاز و در حال حاضر ۵۰ هسته و شرکت فناور در این پارک علم و فناوری مستقر هستند.

تجهیزات پزشکی، اقلام دارویی، ملزومات مصرفی بیمارستان ها، حوزه زیست فناوری، گردشگری سلامت، سلامت دیجیتال، پزشکی از راه دور و سایر حوزه های مرتبط با بهداشت، درمان و آموزش پزشکی فناوران استان فعالیت دارند.

پارک علم و فناروی سلامت صرفا متعلق به دانش آموختگان رشته های پزشکی و پیراپزشکی و دانشگاه های علوم پزشکی استان نیست بلکه همه جوانان خوش فکر، دغدغه مند و صاحب ایده از سراسر استان می توانند از امکانات، حمایت ها، آموزش ها و تسهیلات این پاک برای توسعه اشتغال زایی، تجاری سازی و تولید ثروت مبتنی بر فناوری و سلامت استفاده کنند.

وی گفت: مجاورت با پردیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و مجموعه های آموزشی، درمانی، تحقیقاتی و اداری این دانشگاه، نزدیکی به پارک علم و فناوری دانشگاه سیستان و بلوچستان و همچنین مساحت قابل توجه فضای باز و فضای مسقف از مهمترین مزایای این پارک فناوری سلامت است که آن را از دیگر پارک های مشابه در بین دانشگاه های علوم پزشکی کشور متمایز کرده است.


پارک علم و فناوری سلامت یکی از نیاز های اساسی در سیستان و بلوچستان

اسحاق علی صابری مدیر توسعه فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: یکی از این زیر ساخت ها که یک ایده می تواند تبدیل به یک محصول شود و مسائل و مشکلات حوزه سلامت را برطرف کند مراکز رشد فناوری هستند که به فناور کمک می کند تا ایده خود را تبدیل به محصول کند.

صابری با اشاره به اینکه حضور فناور در مراکز رشد فناوری محدود است و بیشتر از یک سال نمی تواند در این مراکز فعالیت کند بیان کرد: ضروریست که این فناور و ایده پرداز جهت رشد و ارتقای فناوری خود وارد پاک های علم و فناوری سلامت شود.

وی ادامه داد: لازمه وجود  پارک علم و فناوری سلامت در دانشگاههای علوم پزشکی در این راستا است که فناور بعد از خروج از مراکز رشد فناوری جهت توسعه و پیشرفت ایده ها در فضای پارک به کار خود ادامه دهد و این پارک ها جزو لاینفک حوزه دانشگاه نسل سه است.

مدیر توسعه فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان تصریح کرد: پارک علم و فناوری سلامت می تواند مسائل و مشکلات حوزه سلامت را تحت پوشش قرار دهد، و این فضا جزو  نیاز های بخش بهداشت و درمان استان بود که از سالهای گذشته مسئولین دانشگاه علوم پشکی به جد پیگیری کردند و بعد از گذشت حدود دوسال سال مجوز قطعی پارک علم و فناوری سلامت به استان اعطاء شد.

صابری گفت: این پارک می تواند زمینه و بستری باشد که تمام ایده پردازان و فناوران حاضر در مراکز رشد سه دانشگاه علوم پزشکی استان بتوانند بعد ازمرحله رشد وارد پارک علم و فناوری شوند و محصولات خود را در پارک علم و فناوری به تولید انبوه برسانند و وارد بازار شده و به فروش برسانند.

وی افزود: پارک علم و فناوری سلامت استان که در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان مستقر است بستری برای حضور همه فناوران حوزه سلامت در سطح استان است و حتی هر فناوری که ایده ای داشته باشد به نوعی غیر مستیم به حوزه سلامت باشد در این پارک پذیرای شان خواهیم بود.

اجرای طرح توریست سلامت در سیستان و بلوچستان

این مسئول حوزه فناوری افزود: طرح توریست سلامت را در مراکز رشد سلامت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در دست اجرا داریم به این صورت که پذیرش بیمار خارج از کشور را در مرکز رشد سلامت داریم.

وی پذیرش و تحت درمان قرار گرفتن بیماران اوتیسم را یکی از این خدمات توریست سلامت برشمرد و  افزود: در این طرح بیماران اوتیسم را تحت درمان قرار می دهیم و امور مربوط به ویزا، مراکز درمانی، خدمات درمانی تا مرحله خروج از کشور توسط واحد فناور علوم پزشکی  زاهدان انجام می شود.

وی با اشاره به اینکه تا کنون حدود ۳۰ بیمار تحت درمان قرار گرفته اند بیان کرد: این بیماران از کشورهای حاشیه خلیج فارس، افغانستان و پاکستان و هند و چند بیمار از کشوهای اروپایی از آلمان و کانادا بوده اند.

دکتر صابری همچنین خاطر نشان کرد: در این زمینه دانشگاه شهید بهشتی در خواست داده است تا یک شعبه از واحد فناور ما در این دانشگاه مستقر و در زمینه تحت درمان قرار گرفتن بیماران اوتیسم را در این دانشگاه تست کنند.

وی گفت: واحد فناوری دیگری نیز داریم که در زمینه تولید سمعک که یکی از چالش های بزرگ کشور است فعالیت دارد که قالب گیری ها از گوش خارجی را انجام می دهد و دستگاهی که قراره بخش الکترونیک سمعک داخل آن قرار گیرد در پارک علم و فناوری سلامت استان در حال تولید و کار مربوط به قالب گیری و ساخت قطعه به مراحل نهایی رسیده است. 

حسینعلی شهریاری نماینده مردم زاهدان در مجلس در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: این پارک های علم و فناوری که از قبل هم در دانشگاه علوم پزشکی فعالیت های داشتند و امروز نیاز به توسعه دارد و اگر مشکلات و مطالباتی در این زمینه دانشگاه علوم پزشکی داشته باشد به ما اعلام کنند و حتما مشکلات را در سطح کلان پیگیری و جهت رفع آن اقدامات لازم و ضروری را انجام خواهیم داد.

انتهای پیام/ س https://www.asrehamoon.ir/vdcdzz0fkyt0kk6.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما

مهم ترین اولویت دستگاه اجرایی در استان از نگاه شما چه باید باشد؟
توجه به زیرساخت ها در استان
توزیع عادلانه ارزاق عمومی و کالاهای اساسی
مرتفع نمودن مشکلات فرهنگی و آسیب های اجتماعی
برخورد با مفاسد اقتصادی و ویژه خواری ها