تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۱۶
در گفت و گو با رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های آبزیان اداره کل دامپزشکی استان مطرح شد؛

نظارت بهداشتی دامپزشکی بر تولید ۱۳۰ میلیون قطعه پست لارو در مراکز تکثیر و پرورش میگو

فاطمه داودی گفت: سیستان و بلوچستان با دارا بودن ۲ مرکز تکثیر میگو فعال و ۲ سایت پرورش میگو در سال زراعی جاری با اعمال نظارت های بهداشتی مستمر کارشناسان اداره کل دامپزشکی استان در حال فعالیت می باشد.
نظارت بهداشتی دامپزشکی بر تولید ۱۳۰ میلیون قطعه پست لارو در مراکز تکثیر و پرورش میگو
به گزارش عصرهامون، فاطمه داودی، رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های آبزیان اداره کل دامپزشکی استان در گفت و گو با خبرنگار زاهدنیوز بیان کرد: در فصل تولیدی جاری میزان ۱۳۰ میلیون قطعه پست لارو در مراکز تکثیر میگو استان تولید شده که از این میزان تعداد ۷۰ میلیون قطعه به مقصد مزارع داخل استانی و تعداد ۶۰ میلیون قطعه پست لارو و ۲ هزار قطعه مولد به مقاصد خارج استانی (استانهای هرمزگان و گلستان) ارسال شده است.

وی  افزود: فصل پرورش میگو در این استان در تاریخ ۱۴۰۱/۰۱/۰۷  آغاز  و در پایان مهلت ذخیره سازی میزان ۱۴۰ میلیون قطعه پست لارو در قالب ۴۶ مزرعه پرورشی با سطح زیر کشت ۸۸۰ هکتار در سایت شهید صنعتی گواتر و همچنین ذخیره سازی ۷ میلیون قطعه پست لارو در واحد نرسری مجتمع کشت و صنعت مکران جهت زیر کشت بردند و چهار مزرعه ۲۲ هکتاری برای کراپ دوم به پایان رسیده است.

داودی تصریح کرد: پیش از این مجتمع کشت و صنعت مکران در مرحله اول ۲ میلیون ۲۰۰ قطعه پست لارو با تولید نهایی ۲۶ تن در واحد نرسری ذخیره سازی کرده است.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های آبزیان اداره کل دامپزشکی استان تبیین کرد: مراکز تکثیر به عنوان اولین گلوگاه ها برای پیشگیری و کنترل بیماری ها  هستند و اعمال نظارت های بهداشتی دقیق در قالب رصد و پایش و بر پایه برنامه ملی راهبردی کنترل بیماری لکه سفید میگو، باعث تولید پست لاروهایی با کیفیت که به تبع آن باعث پایداری و افزایش بازدهی تولید خواهد شد.

وی ادامه داد: در طول دوره تکثیر و پرورش فصل زراعی جاری میزان ۷۳۰ آزمایش و تست PCR بر روی پیش مولدین، مولدین، پست لاروها، غذا و منابع وحشی در خصوص ردیابی عوامل مسببه بیماری های اخطار کردنی میگو همچونWSSV ،IHHNV ، TSV، YHV  ، AHPDN انجام شده است.

داودی گفت: پایش دقیق، منظم و ردیابی بیماری‌ها از سوی دامپزشکی، ارتقای سطح دانش و آگاهی پرورش دهندگان، رعایت اصول امنیت زیستی  و قرنطینه ای و مدیریت بهینه پرورش از سوی آنها شرایط مناسبی برای مقابله با هر گونه بیماری و حتی کنترل آن را فراهم کرده که نیازمند همراهی و همکاری فعالان صنعت تکثیر و پرورش میگو است.


انتهای پیام/
 
  https://www.asrehamoon.ir/vdcdfz0foyt0kk6.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما