تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۰۰
افزایش سگ ها در شهر می تواند به طور طبیعی موارد سگ گزیدگی را افزایش دهد به گونه ای که در بسیاری از مناطق حاشیه ای شاهد جولان سگ هایی هستیم که بی هیچ ممانعتی در شهر پرسه میزنند.
ثبت ۱۴۴۳ سگ گزیدگی در زاهدان/ جوانان؛ رکورددار بیشترین گاز گرفتگی
به گزارش عصرهامون به نقل از زاهدنیوز، این روزها جولان سگ‌های ولگرد در معابر اصلی و فرعی شهر از حالت ناهنجاری عبور کرده و به بخشی از روال طبیعی و دغدغه نگران‌کننده زندگی روزمره تبدیل شده است به گونه‌ای که گویا هیچ خیالی برای مدیریت بحران سگ‌های ولگرد وجود ندارد.

بیماری‌ها از طریق راه‌های انتقال متفاوت است، یکی از طریق مستقیم حیوان با انسان است که مهم‌ترین عامل انتقال گاز گرفتگی است که می‌تواند بیماری‌های خطرناکی مثل هاری و یا بیماری‌های باکتریال دیگر که حتی عامل گزش هار هم نباشد به علت اینکه باکتری‌ها و میکروب‌های متعددی که در دهانش است وقتی زخم ایجاد می‌کند می‌تواند انتقال پیدا کند.

بیماری هاری ناشی از گزیده شدن انسان توسط یک حیوان رخ می‌دهد و با افزایش گزارش موارد حیوان گزیدگی در سیستان و بلوچستان روبرو هستیم.

بالا بودن هزینه‌های درمان پس از گزش حیوانات و کنترل و مراقبت حیوانات خانگی و اهلی با هدف جلوگیری از ابتلا به ویروس هاری از جمله اقداماتی است که این روزها به علت افزایش جمعیت سگ‌ها و گربه‌ها بیش از پیش مهم اهمیت یافته است.

عبور سگ‌های ولگرد و پرسه ‌زدن آنها در میادین، کوچه‌ها و خیابان‌های شهر زاهدان به معضلی جدی برای شهروندان تبدیل شده که علاوه بر ایجاد رعب و وحشت، سلامت شهروندان را نیز تهدید می‌کند.

موردی از فوتی بیماری هاری گزارش نشده است

صبا کیخا، مسئول واحد بیماری های واگیر مرکز بهداشت زاهدان در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: حیوان گزیدگی مسئله شایع که نگهداری سگ و شرایط جغرافیایی به گونه ای است که سگ های ولگرد در اطراف زیاد که همین امر باعث شده تا افراد مستعد بشوند و در واقع در معرض حیوان گزیدگی قرار بگیرند.

وی با اشاره به آمار حیوان گزیدگی در سال گذشته که تعداد هزار و ۴۴۳ مورد بوده افزود: امسال تا به الان ۵۷۸ مورد حیوان گزیدگی بوده که از این، گروه های سنی مختلف اتفاق افتاده و مورد قطعی هاری که امسال یک مورد بوده که براساس آزمایشاتی که گرفته تایید شده است.

کیخا با اشاره به آمار سگ گاز گرفتگی توسط سگ های ولگرد و صاحب دار در سال گذشته را تصریح کرد: ۵۹۸ مورد گازگرفتگی توسط سگ های صاحب دار بوده و ۶۴۷ مورد رو گاز گرفتگی توسط سگ‌های ولگرد گزارش شده است.

وی افزود: امسال گاز گرفتگی توسط سگ های ولگرد ۱۵۷ مورد و سگ های صاحب دار ۲۸۸ مورد بوده است.

وی با توجه به افزایش سگ های ولگرد خصوصا در حاشیه شهر زاهدان که نباید غافل شد گفت: از خطر حفظ حیوان گزیدگی سگ ها و سایر حیوانات صاحبدار نباید غافل شد مثل گربه که خیلی از افراد در اطراف خانه هاشان یا از آن به عنوان حیوان خانگی نگه می دارند که سال های گذشته گاز گرفتگی توسط گربه گزارش شده است.

مسئول واحد بیماری های واگیر مرکز بهداشت زاهدان با اشاره به اینکه بیشترین آمار گاز گرفتگی با ۱۴۱ مورد به رنج سنی ۱۰ تا ۱۹ سال مربوط می شود، بیان کرد: ۶۸ نفر در رده سنی ۵ تا ۹ سال، ۹۱ نفر در رده ۲۰ تا ۲۹ سال، ۱۰۲ نفر در رده سنی ۳۰ تا ۳۹ سال و ۶۸ نفر بین ۴۰ تا ۴۹ سال و ۸۴ نفر در رده سنی و ۵۰ سال به بالا ۸۴ نفر بوده است.


انتهای پیام/ https://asrehamoon.ir/vdcfmxdyjw6dtta.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما