تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۳۱
وزیر نیرو گفت: طی جلسه ای که با طرف افغانی داشتیم قرار شد حق آبه جمهوری اسلامی ایران مشخص و این حق آبه امسال آزاد شود.
حق آبه ایران تعیین شد/ وزیر نیرو: آب بند کمال خان به مسیر طبیعی خود باز می گردد
به گزارش عصرهامون، محرابیان وزیر نیرو در خصوص جزییات سفر خود به افغانستان و دیدار با مقامات افغانستانی در خصوص پیگیری حق آبه سیستان، بیان داشت: در این سفر با وزیر انرژی، وزیر امور خارجه و معاون اجرایی دولت افغانستان مذاکرات فراوانی داشتیم و در خصوص اجرای دقیق معاهده 1351 با طرف افغانی گفت و گو کردیم.

وی افزود: مهم ترین موضوعی که در طول ماه ها و سال های اخیر باعث شد که ما نتوانیم حق آبه قانونی خود را دریافت کنیم، اجرای پروژه استکباری در نزدیکی مرز جمهوری اسلامی ایران بود.

محرابیان با اشاره به اینکه در پروژه استکباری سازه ای اجرا شده که باعث می شود اب بند کمال خان به سمت منطقه گود زره رفته و از مسیر طبیعی خود خارح شود، گفت: مهم ترین توافق این بود که طرف افغانی پذیرفت از این به بعد هیچ آبی به سمت گود زره منحرف نشود و آب از بند کمال خان در مسیر طبیعی خود به سمت جمهوری اسلامی ایران وارد شود.

وی با بیان اینکه عدم رها سازی آب به سمت گود زره به نفع خود افغان ها هم است، ادامه داد: بخش قابل توجهی از مردم افغانستان در منطقه زرنج زندگی می کنند و از همین رودخانه آب مورد نیاز خود را تامین می کنند که اجرای این پروژه باعث شد که اهالی این منطقه هم از حق آبه طبیعی خود محروم شوند.

وزیر نیرو در خصوص حق آبه جمهوری اسلامی ایران گفت: در سال های نرمال و عادی 820 میلیون مترمکعب حق آبه جمهوری اسلامی است که این حق آبه را دریافت می کند قرار بر این شد با توجه به شرایط بارشی با توجه به میزان بارش هایی که در منطقه داشتیم جلسه ای تشکیل و حق آبه جمهوری اسلامی ایران مشخص و این حق آبه امسال آزاد شود.

وی بیان کرد: البته در طول ماه های گذشته طی نوبت های مختلف آب مختصری وارد جمهوری اسلامی ایران شده است یک مرتبه 4 میلیون متر مکعب و در روزهای اخیر هم در اثر بارش ها و سیلاب هایی که در منطقه داشتیم و بخشی از اب سیلاب وارد ایران شد که این سیلاب ها گذرا است و با قطع بارش ها سیلاب ها هم تمام می شود.

محرابیان در پایان گفت: امیدواریم با رها سازی آب سهمی که جمهوری اسلامی دارد شاهد تامین حق ابه امسال باشیم.

تشکیل جلسه کمیساریای آب ایران و افغانستان

در ادامه سلسله جلسات پیگیری حق آبه رودخانه هیرمند که با حضور وزیر نیرو، نماینده رییس جمهور در امور افغانستان و نماینده سیستان از روز گذشته در کابل آغاز شده است، عصر امروز با حضور محمد سرگزی نماینده مردمی سیستان و اعضای کمیساریای آب ایران و افغانستان جلسه برگزار شد.

در این جلسه ضمن طرح دقیق معاهده ۱۳۵۱ حق آبه هیرمند روش و الزامات اجرای این معاهده مورد بررسی قرار گرفت.

همچنین تاکید بر پایبندی افغانستان به معاهده 1351 و پایش و سنجش میزان بارندگی در بالادست سد کجکی، عدم انحراف آب از رودخانه هیرمند بسمت گود زره و تعیین نقاط باقیمانده تحویل آب به ایران که در معاهده ذکر شده، بصورت دقیق مورد بررسی قرار گرفت.

لازم بذکر است علیرغم بازگشت وزیر نیرو به تهران، محمد سرگزی و کمیساریای آب ایران جهت ادامه پیگیری موضوعات همچنان در کابل حضور دارند.

انتهای پیام/ https://www.asrehamoon.ir/vdcjayevxuqeiiz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما

مهم ترین اولویت دستگاه اجرایی در استان از نگاه شما چه باید باشد؟
توجه به زیرساخت ها در استان
توزیع عادلانه ارزاق عمومی و کالاهای اساسی
مرتفع نمودن مشکلات فرهنگی و آسیب های اجتماعی
برخورد با مفاسد اقتصادی و ویژه خواری ها