تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۴۱
علی شعبانی گفت: جامعه با همکاری و مشارکت سه رکن دولت، تشکل های اجتماعی و مردم، به کمال و اهداف جمعی می رسد و این ایده به ویژه برای جوامعی مانند جامعه متکثر ایرانشهر، بسیار ضروری و موثر است.
سمن های سیستان و بلوچستان فاقد توانمندی و بنیان قوی اجتماعی هستند/رویکرد اساسی دولت تقویت تشکل های مردمی است
به گزارش عصرهامون علی شعبانی، معاون استاندار و فرماندار ویژه ایرانشهر در گفت و گو با خبرنگار پهره بیان کرد: از وظایف اصلی دولت، برنامه ریزی برای توسعه پایدار اجتماعی و اقتصادی، بهبود زندگی و هموار کردن راه تعالی و شکوفائی مردم است.

وی افزود: دولت های فاقد برنامه توسعه را نمی توان جز دولت های مردمی دانست.
این مقام مسئول تصریح کرد: شرط کافی تحقق برنامه توسعه پایدار، مشارکت مردم است.

وی اضافه کرد: در حقیقت مردم عامل، ابزار، هدف و بهره بردار توسعه هستد و توسعه برای آنان معنا دارد و با آن ها قابل دستیابی است، چنان که پروفسور میسرا می گوید: توسعه یعنی کار با هم و برای هم.
  شعبانی خاطرنشان کرد: مشارکت مردم، با توجه به جمعیت، گستره جغرافیایی، تنوع مسائل، علایق و سلایق، محدودیت ها و فرصت ها ساز و کار خاص می خواهد.

وی عنوان کرد: سازماندهی مردم برای مشارکت های اجتماعی از دیرباز و به ویژه در دنیای مدرن امروزی به عهده تشکل های مدنی و سازمان های مردم نهاد (سمن ها) است.
فرماندار ایرانشهر گفت: تشکل های مردمی، حلقه پیوند مردم و دولت هستند و با انسجام بخشی به ظرفیت های پراکنده مردمی در چارچوب مسیر و هدف، دولت مداری و مردم مداری را بر محور دولت_ مردم هدایت می کنند.
وی اضافه کرد: به علاوه با تعامل اثر بخش در فرآیند توانمندسازی افراد، گروه ها و جوامع، به جای شهروند تنومند، شهروند توانا را محور برنامه خود قرار می دهند.
شعبانی خاطرنشان کرد: تشکل های مردمی از پایه های اصلی توسعه، پیشرفت، دموکراسی و مردم سالاری هستند و تعداد تشکل ها، از شاخص های اصلی توسعه یافتگی  جوامع ارزیابی می شود.
وی عنوان کرد: سمن ها و تشکل ها، مجموعه های خودجوش مردمی برای ادغام ایده‌ها و افکار و عملکرد کنش‌گران اجتماعی هستند و نقش‌آفرینی، ایجاد پویایی، بهره گیری از ظرفیت کنش‌گران و هم افزایی از کارویژه های تشکل های اجتماعی است.

وی افزود: همچنین به دلیل رویکرد مساله محوری تشکل ها در قیاس با فرایند محوری دولت ها، در تبدیل مشکلات اجتماعی به مساله و ارایه راه حل برای آن ها، نسبت به دولت ها موفق تر عمل می کنند.
شعبانی بیان کرد: سمن ها از سرمایه های اجتماعی کشور هستند و اعتماد، داوطلبانگی، مردم محوری و عدم انتفاع در خدمات دهی و توان بسیج اراده های پراکنده و انسجام دهی در جهت حل مشکلات و مسایل، ظرفیتی کارساز و راهگشا برای دولت هاست.
وی گفت: سیستان و بلوچستان در سال های اخیر مورد اقبال و توجه ویژه سمن ها و تشکل های مردمی قرار گرفت و تشکل ها به ویژه در بخش های مدرسه سازی، بهداشت و‌ درمان، تامین زیرساخت های رفاهی و توسعه، توانمندسازی مردم و جوامع محلی، کمک به تهیدستان و نیازمندان، بحران های ناشی از سیل خدمات فراوان و ارزشمندی ارایه کردند.
وی اضافه کرد: سیستان و بلوچستان نیز سمن ها و تشکل های زیادی در قالب خیریه و مدرسه سازی  دارد اما اغلب این تشکل ها فاقد توانمندی و بنیان های لازم و قوی اجتماعی هستند.
وی گفت: سیستان وبلوچستان در بعد فرهنگی و اجتماعی، فرهنگ سازی توسعه، تغییر نگرش به سبک زندگی، معیشت، سرمایه گذاری، توسعه اجتماعی محور، ارزش ها، میراث فرهنگی، هویت ملی و منطقه ای، تجلی مشارکت مردم در حاکمیت و اداره امور عمومی، نقش دولت- ملت و بنیان شهروندی  به تشکل های توانمند و مستحکم دارای ریشه فرهنگی- اجتماعی و اقتصادی در اعماق جامعه استان، نیاز دارد و طرح های بزرگ و فراگیر توسعه اقتصادی- اجتماعی و زیرساختی در دست اجرا در استان، بدون شکل گیری تشکل های اجتماعی و مردم نهاد توانا و منسجم برخاسته از متن و باور اجتماع غنی استان، ناکامل خواهد بود.

معاون استاندار و فرماندار ویژه ایرانشهر تصریح کرد: جامعه با همکاری و مشارکت سه رکن دولت، تشکل های اجتماعی و مردم، به کمال و اهداف جمعی می رسد و این ایده به ویژه برای جوامعی مانند جامعه متکثر ایرانشهر، بسیار ضروری و موثر است و این زمان، در فرصت استقرار دولت مردم محور آیت الله رییسی که برابر سند تحول دولت مردمی بر میدان داری مردم تاکید و تمرکز دارد، امیدوارم نخبگان شهرستان دانشگاهی و علمی ایرانشهری با توجه ویژه به نقش و جایگاه تشکل ها در توسعه به مفهوم کلی آن، طرحی نو دراندازند.
وی اضافه کرد: دولت پشتیبانی تام و تمامی در ظهور و بروز استعدادهای مردمی شهرستان ایرانشهر  به خصوص در تقویت تشکل های اجتماعی خواهد داشت.
انتهای پیام/ https://www.asrehamoon.ir/vdch-vnzi23nm-d.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما