تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۱۳
توسعه حمل و نقل ریلی در راستای ایجاد کریدور ریلی شرق کشور، اتصال کشور‌های آسیای میانه و مرکزی به آب‌های آزاد و تسهیل و توسعه ترانزیت کالا از سواحل مکران و بندر شهید بهشتی چابهار از مهمترین اهداف پروژه خط آهن چابهار- زاهدان عنوان شده است.
توقف بزرگترین پروژه اقتصادی کشور در ایستگاه کمبود اعتبار!/ تنها بندر اقیانوسی کشور در انتظار کریدور ریلی شرق کشور
به گزارش عصرهامون، ۱۵ آذرماه سال ۱۳۸۹ بود که در جریان سفر محمود احمدی نژاد رئیس جمهور وقت به چابهار، طی مراسمی عملیات احداث قطعه اول خط آهن چابهار - زاهدان - مشهد از چابهار به زاهدان به طول ۵۷۰ کیلومتر که مصوب سفر دوم هیئت دولت به سیستان و بلوچستان است، آغاز شد.
 
این پروژه قرار بود تا پایان دولت دوازدهم به اتمام برسد و مردم جنوب شرق از نعمت راه آهن برخوردار شوند اما با گذشت سال ها اما هنوز سوت قطار در محور چابهار – زاهدان شنیده نمی شود و مردم این استان باید همچنان سختی های جاده های کم عرض و دو طرفه را به جان بخرند تا بتوانند در این مسیر تردد کنند و در این میان خیلی ها به مقصد نمی رسند.
 
با  گذشت عمر سه دولت و ۱۲ سال از شروع ساخت عملیات این طرح عمرانی عظیم در جنوب شرق کشور مسئولین امر اکنون تنها از افتتاح این خط ریلی خاش به زاهدان در هفته دولت آینده خبر می دهند.
 
افتتاح پروژه خاش به زاهدان در هفته دولت
 
راه آهن چابهار به زاهدان به جهت ایجاد کریدور ریلی شرق کشور، اتصال بندر شهید بهشتی چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور به شبکه ریلی، کمک به توسعه سواحل مکران از طریق ایجاد ارتباط ریلی، اتصال کشورهای آسیای میانه و افغانستان به آب‌های آزاد اقیانوسی و ایجاد بستر مناسب برای توسعه و رشد اقتصادی منطقه اهمیت فراوانی دارد.
 
این خط آهن به طول ۶۳۴ کیلومتر از شهر‌های چابهار، نیک‌شهر، ایرانشهر، خاش و زاهدان عبور می‌کند که طول آن با احتساب ایستگاه‌ها به ۷۵۰ کیلومتر می‌رسد و در گام نخست، قطعه ۷ و ۸ این پروژه حدفاصل خاش تا زاهدان به طول ۱۵۵ کیلومتر (با احتساب ایستگاه‌ها حدود ۱۸۰ کیلومتر) به بهره‌برداری خواهد رسید و شهر خاش از طرف زاهدان به شبکه ریلی کشور متصل می‌شود.
 
حسینعلی شهریاری نماینده مردم زاهدان به خبرنگار ما گفت: راه آهن قطعه راه اهن زاهدان خاش که تقریبا آماده افتتاح است و در آینده نزدیک به بهره برداری می رسد.
 
شهریاری با اشاره به اینکه رئیس جمهور آماده سازی پروژه زاهدان خاش را کافی ندانسته است، افزود: آقای رئیسی تاکید دارد که هرچه سریعتر ظرف دو، سه سال آینده کل چابهار به شبکه ریلی متصل شود.
 
وی با تاکید بر اینکه باید میلک زابل هم به این شبکه ریلی متصل شود، بیان کرد: با اتصال میلک به این شبکه ریلی گام موثری در جهت توسعه ترانزیت به کشور افغانستان محقق می شود.

به گفته مسئولین در حال حاضر، کل این پروژه بیش از ۶۰ درصد پیشرفت داشته است و در قطعه خاش- زاهدان بیش از 98 درصد پیشرفت در هفته دولت به بهره برداری خواهد رسید.
 
عدم نبود اعتبار راه آهن زاهدان به چابهار را متوقف کرد
 
معین‌الدین سعیدی، نماینده مردم چابهار در مجلس یازدهم نیز در گفت و گو با یکی از رسانه ها با انتقاد از عدم تامین اعتبار بر ای این پروژه بزرگ گفت: راه‌آهن مهمی که می‌توانست حلقه‌های مفقود ترانزیت در این منطقه را به هم وصل کند، به دلیل نبود اعتبار متوقف شده است.
 
وی ادامه داد: پروژه راه‌آهن سرخس به چابهار حالا متوقف است و کریدور جاده‌ای چابهار به مرز میلک به دلیل نبود راه مناسب برای کامیون‌های باری حالا هر روز شاهد تصادفات مرگ‌بار است.
 
اگرچه اتصال بندر استراتژیک چابهار با خط آهن به شبکه ریلی در زاهدان از اهمیت بالایی برخوردار است، اما کارشناسان معتقدند امتداد آن از زاهدان به زابل، بیرجند، تربت حیدریه و نهایتاً از طریق مشهد، به خط آهن سرخس-سرخس در شمال شرق کشور برای توسعه ترانزیت کالا از کشورهای آسیای میانه، روسیه، حاشیه دریای خزر و قفقاز و همچنین اتصال آن به افغانستان از طریق راه آهن خواف-هرات از اهمیت بالاتری برخوردار است.
 
انتهای پیام/س
  https://www.asrehamoon.ir/vdcfexdy1w6dtva.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما