کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

به بهانه یکسالگی دولت؛

رکوردی جدید در انقلاب اسلامی؛ ۳۱ سفر استانی در یک سال/ آبادانی استان‌ها بدون فرود آمدن هیچ کلنگی

25 مرداد 1401 ساعت 14:02

جنس و قالب سفرهای استانی رئیس دولت سیزدهم در یک سال اخیرنسبت به سفرهای استانی دولت های گذشته متفاوت بوده و همین تفاوت باعث شده این سفرها اثرات ملموسی در سطح جامعه داشته باشد که مهمترین آن رضایت آحاد جامعه از عملکرد رفتاری و گفتاری و افزایش اعتماد عمومی به مسئولان بوده است.


به گزارش عصرهامون به نقل از یزدرسا، سفرهای استانی روسای جمهور با شدت و ضعف های مربوط به آن، تقریبا در تمامی دولت های بعد از انقلاب بوده است و در هربازه زمانی نقدهایی به بودن یا نبودن این سفرها و نتایج حاصل از آن و تبلیغی بودن سفرها وجود داشته است.
ریخت و پاش های فراوان، حجم انبوه پروژه های به سرانجام نرسیده، تبلیغی بودن این سفرها، عدم کارشناسی پروژه های مصوب شده و... باعث شده بود هیچ موقع این سفرها برای مردم ملاکی برای سنجش موفقیت یا عدم موفقیت دولتی نباشد زیرا که موضوعی که مردم برایشان مهمتر از بودن یا نبودن سفرهای استانی است، درصد موفقیت و آبادانی و رفع مشکلات منطقه است که به دنبال وقوع این سفرها حاصل می گردد.
آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور دولت سیزدهم که در زمان ریاست قوه قضائیه نیز سفرهای استانی را سرلوحه برنامه های خود قرار داده بود در زمان ریاست جمهوری نیز تنها دو روز بعد از مراسم تنفیذ اولین سفرخود را آغاز و در کمتر از یکسالگی عمر دولت خود به تمام استان ها سفر کرد، سفرهایی که به اذعان مردمان این مناطق و کارشناسان سبک جدیدی از سفرها بود که با استقبال جامعه مواجعه گشته است اما این ویژگی ها چه چیزهایی بود که سفرهای استانی قبلی متمایز کرده بود.
سفرهایی بدون کلنگ زنی جدید
یکی از موضوعاتی که از همان روز اول شروع سفرهای استانی در دولت سیزدهم مورد تاکید شخص رئیس جمهور بود، اینکه در این سفرها هیچ کلنگ زنی جدیدی و افتتاح جدیدی صورت نخواهد گرفت تا به دنبال آن حجم انبوهی از توقعات برای مردم منطقه ایجاد نشود.
در این سفر به غیر از چند برنامه رسمی که معمولا برای جمع بندی مصوبات سفر صورت می پذیرد دیگر کمتر فردی از برنامه های رئیسی در آن استان خبرنداشت زیرا افتتاحی در کار نبود و رئیس جمهور برای افتتاح و فرو آوردن کلنگ به این سفرها نرفته بود.
در حقیقت می توان اینگونه بیان کرد که سفرهای استانی دولت سیزدهم نهضت اتمام پروژه های نیمه تمام دولت های گذشته بود که با سروصدای فراوان و به کمک ابزارهای تبلیغاتی فریاد زده بودند اما هیچ موقع قصد و توانی برای به سرانجام رساندن آن نداشتند.

فاطمی استاندار یزد در همین رابطه در گفتگو با خبرنگار یزدرسا، با تائید اینکه رویکرد سفراستانی رئیس دولت سیزدهم به استان یزد به مانند دیگر سفرهای این دولت با رویکرد جدیدی بود تصریح کرد: بخشی از برنامه هایی که در روز سفر رئیس جمهور به وقوع پیوست را به غیر از عده محدودی، دیگر کسی مطلع نبود و بخش دیگری از سفر هم به بازدیدها اختصاص داشت که ممکن بود در هرجایی از استان رقم بخورد و هیچ اعلامی به هیچ مرکزی مبنی برآمادگی برای بازدید نشده بود و حتی برخی از آنها را استان نیز اطلاع نداشت.
وی ادامه داد: تاکید مسئولان دفتر رئیس جمهور حضور در مناطق مختلف و اگاهی از مشکلات مردم و مناطق مختلف استان بود و دیدارهای محدودی با گروه های کوچک داشتند که این گروه ها نیز پیام رسان و صدای اقشار مختلف بودند که در حضور شخص رئیس جمهور به طرح مسائل و مشکلات خود پرداختند و اصلا کلنگ زنی جدیدی صورت نگرفت.
نامه هایی که برعکس دوره های قبل به نتیجه رسید
دومین بخشی که باعث شده بود رویکرد سفرهای رئیسی متفاوت با سفرهای دولت های گذشته بود نامه هایی بود که در این سفرهم به مقصد و هم به دور از نمایش های بی فایده به نتیجه ختم شد.
نامه های مردمانی جزجدایی ناپذیر سفرهای استانی است که با هزاران امید و به سختی توسط مردم نوشته و  سعی دارند به شخص رئیس جمهور رسانده و منتظر و امیدوار به حصول نتیجه هستند اما متاسفانه این نامه ها در هر دوره ای که این سفرها انجام شد سرنوشت عجیبی داشتند.
برخی از روسای جمهور کمترین اعتنا و توجه ممکن را به این نامه ها داشتند و هیچ موقع مشخص نشد نامه هایی که درسفرهای محدود رئیس جمهور دولت یازدهم و دوازدهم به ایشان نوشته شد چه سرنوشتی پیدا کرد و یا متاسفانه این نامه های مردمی که به شخص اول رئیس جمهور نوشته شد در برخی دوره ها اسبابی برای بازی ها و مقاصد سیاسی آقایان شد و نتیجه واقعی حال نشد.
همین موضوع باعث شد دولت سیزدهم در ابتدا برای انسجام بخشی و ساماندهی موضوع دریافت نامه برنامه ریزی کند که در همین زمینه سامانه سامد را در استان ها تقویت تا بتوان به صورت الکترونیکی و با کمترین هزینه ممکن این نامه ها دریافت شود .

سید حسین سالاری در گفتگو با خبرنگار یزدرسا ، با بیان اینکه در زمان سفر ۲۶آذر رئیس جمهور به استان یزد سامانه۱۱۱در دو روز جوابگوی درخواستهای همشهریان بود اظهار داشت:سامانه ۱۱۱در این دو روز با دوشیفت کاری و هر شیفت ۱۸۰نفر جوابگوی درخواست های تلفنی مردم بود.
وی ادامه داد: درتاریخ۲۵و۲۶آذر تنها از طریق سامانه ۲۸هزار و ۷۵درخواست تلفنی و همچنین ۲۴هزارو ۶۹۸ نامه از سوی مردم برای رئیس جمهور ارسال شد که در مجموع ۵۲هزارو۷۷۳درخواست مردم از طریق سامانه و نامه دریافت شد.
سالاری با بیان اینکه موضوعات درخواست های مردم بسیار متنوع بوده  ابراز داشت: بیش از ۲۳هزار درخواست مردم در حوزه دریافت تسهیلات و حدود۹هزار درخواست نیز در حوزه دریافت مساعدت مالی بوده است که این درخواستها نیز به بانکها و نهادهای مربوطه ارسال گردیده است.
رئیسی و لذت با مردم بودن در سفرهای استانی/ انتظار از مسئولان استانی افزایش یافت
ویژگی سوم مربوط به نحوه ارتباط رئیس جمهور در سفرهای استانی خود بود که مورد رضایت بسیاری از کارشناسان و مردم بود.
دولت روحانی سبک جدیدی از ارتباط با مردم را به فرهنگ لغات کشور اضافه کرد که شاید در توان کمتر مسئولی باشد وی ارتباط خود با مردم و نحوه آگاهی از مشکلات مردم را دید زدن آنها از پشت شیشه های دودی ماشین ریاست جمهوری محدود کرده بود که هیچ سنخیتی با آرمانهای انقلاب نداشت.
محمود احمدی نژاد نیز در سفرهای استانی بابی از ارتباط را ارائه کرد که عده ای معتقد بودن شانیت و جایگاه مردم که ولی نعمتان این انقلاب هستند رعایت نشده و همین اتفاقات باعث شده بود همیشه در زمینه ارتباط مردم با رئیس جمهور نقدهایی به روسای جمهور وارد باشد.
رئیسی اما باب جدیدی از ارتباط را در سفرهای استانی خود باز کرد که بیشتر مورد اقبال مردم بود و نزدیکی بسیاری نیز به آرمانها و شعارهای انقلاب داشت؛«قرار نبود که از درد مردم بی‌خبر باشیم. قرار نبود مردم در فشارهای اقتصادی بی‌پناه بمانند. قرار نبود که از آمدن به میان مردم واهمه داشته باشیم...» این جملات بخشی از بیانیه‌ای بود که‌ سید ابراهیم رئیسی در زمان ثبت نام در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از پشت تریبون ستاد انتخابات کشور قرائت کرد و شاید سفرهای استانی در همین راستا بود.

سفرهایی که به علت عدم اطلاع رسانی از مکان مورد بازدید طبیعا هیچ جمعیتی از ساعتها قبل در انتظار نبود و هیچ مراسم استقبال ویژه ای هم در کار نیست اما رئیس جمهور در نهایت سادگی در دورافتاده ترین نقاط کشور حضور می یافت و با مردم بدون هیچ واسطه ای به صحبت می پرداخت این موضوع باعث شده بود یک ارتباط عاطفی دوطرفه میان مردم و شخص رئیس جمهور شکل بگیرد که در طول یکسال اخیر نمونه های متعددی از آن را دیدیم.
اتفاق مثبت دیگری که این ارتباط بی واسطه با مردم و حضور در دور افتاده ترین نقاط یک استان به دنبال داشت افزایش سطح انتظار از مسئولان استانی است به نحوی که مردم منطقه دیگر انتظار دارند زمانی که شخص رئیس جمهورسالی یکبار در محروم ترین ودور افتاده ترین نقطه آن استان حضور یافته ، مسئولان استانی نیز بسیار بیشتر از این مقدار در این مناطق حاضر شوند.
محمد صالح جوکار نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار یزدرسا، با اشاره به اینکه دولت روحانی هیچ‌گاه به ویژه در بدترین شرایط اقتصادی هم کنار مردم نبود، متذکر شد: مسئولان باید خودشان را متعلق به مردم بدانند و در شرایط سخت کنار آنان باشند و برای رفع دغدغه‌های آنان تلاش کنند.
نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حضور مسئولان در میان مردم منجر به دلگرمی آنان می‌شود، ادامه داد: از سوی دیگر مسئولان باید پاسخگوی ملت باشند و سفرهای استانی رئیس‌جمهور و اعضای کابینه به نقاط مختلف کشور باعث می‌شود که مردم بی واسطه با آنان گفتگو کنند و مطالبات خود را از آنان بخواهند.
جوکار با بیان اینکه ریشه بسیاری از مشکلات آن است که دولتمردان سابق از مردم دور بودند، گفت: دولتمردان سابق در کنار مردم قرار نمی‌گرفتند و دور از مردم تصمیم‌گیری می‌کردند که این تفکر باعث ایجاد فساد و رانت‌خواری شد، اما دولت سیزدهم این رویه را از همین ابتدا اصلاح کرده است.
سفرهایی که قفل مشکلات چندین ساله استان ها را گشود
زمانی که در پایتخت و از پشت میز نهاد ریاست جمهوری قرار باشد مشکلات استان را برطرف کنی طبیعتا مجبوری به حرف های آدمهایی که گوش کنی با اهداف و امیال مختلف یا سعی در برجسته کردن موضوع دارند یا به همان دلایل سعی در کمرنگ نشان دادن، حتی تجربه موجود در دولت های گذشته نشان داد که پشت میزنشینی به جایی می رسد که بزرگترین اتفاقات در سطح کشور به وقوع می پیوندد و بالاترین مقام اجرایی طبق گفته خود از آن مطلع نمیشود تا روز جمعه، این روش هیچ دردی از کشور را برطرف نمی کند و به مسیری می رود که در 8سال گذشته در حال رفتن به آن سو بود که هر روز مردم ناراضی تر و مشکلات استان ها تلنبار تر از روزهای قبل می‌شد.
اما رئیسی این روش را در پیش نگرفت، با حضور در استان های مختلف از نزدیک توانمندی ها و مشکلات را دید و ابعاد آن را ارزیابی کرد و سپس در نگاه کلان با نظام مسائل کشور تطبیق داد و برای آن راه حل ارائه داد نمونه آن را می توان در حل مشکل آب استان یزد دید.

استانی که سالها به دلایل متعدد با مشکل حتی آب شرب مواجه بود و هر استانی ساز خود را می زد اما با حضور میدانی رئیس جمهور تمام این مسائل چاره اندیشی شد و چندین مصوبه بسیار خوب در این زمینه به اجرا درامد اینگونه مسائل و مشکلات به صورت بومی والبته طبق هماهنگی کشوری چاره اندیشی می شود.
در این سفرها قفلی که برای سالها به کارخانه ها و واحدهای تولیدی موجود در برخی استان ها خورده بود باز شد و این کارخانه ها عامل اشتغال شدند و در کنار آن عاملی برای چرخیدن چرخ تولید شدند.
کارخانه فولاد میبد استان یکی از این کارخانه ها است که سالها قفلی بر آن زده و میلیارد ها تومان سرمایه در آن راکد مانده بود اما با سفر ریاست جمهوری برای بازگشایی مجدد آن چاره اندیشی شد و هم اکنون در حال طی کردن مراحل برای شروع قوی است.
سفرهای ساده و بدون بریز و بپاش ها ی عجیب و غریب
دیگر ویژگی که باعث شده سفرهای استانی دولت سیزدهم متفاوت از سفرهای دولت های گذشته باشد جلوگیری از ریخت و پاش های بود که نه تنها مشکل و باری را از دوش مردم بر نمی داشت بلکه عاملی برای زحمت و گرفتاری مردم بود.
در زمان دولت های گذشته صحبت های مطرح شده بود که برای سفرهای استانی تشک و غذا و... فاکتورهای ملیونی ارائه شده، اما دوست و دشمن در حال مشاهده بودند که دور اول سفرهای رئیس جمهور به تمام استان ها در نهایت سادگی برگزارشد و سید ابراهیم رئیسی هم سفره و هم قدم مردمانی شد که شاید خیلی از مسئولان درجه 2و 3هم حاضر نباشند به انجام دادن این کار ولی رئیسی انجام داد.
جلوگیری از ریخت و پاش ها درخواست مسئولان و مردم قبل از شروع سفرها بود و مدام نیز تکرار می کردند.

حجت الااسلام والمسلمین سید ناصر محمدی امام جمعه موقت یزد در گفتگو با یزدرسا، اظهار داشت: سفرهایی که روسای دولت به استان‌ها انجام می‌دهند باید چند ویژگی داشته باشد که نخستین آن تحول آفرین برای زندگی مردم و رافع مشکلات آنها باشد.
امام جمعه موقت یزد ادامه داد: دومین ویژگی که سفرهای استانی روسای دولت‌ها باید داشته باشد این است که هزینه و کم دردسر باشد و خود این سفرها مشکل آفرین برای بودجه کشور نباشد.
محمدی ادامه داد: سفر تشریفاتی پرخرج و همراه با بریز و بپاشی که پس از پایان هیچ گره‌ای از زندگی مردم باز نکند اصلا به درد نمی خورد ولی سفری که کم هزینه باشد و با حداقل هزینه اجرا شود و پرفایده باشد خیلی خوب است.
وی با تاکید بر اینکه سفرهای آیت‌الله رئیسی تاکنون به این صورت بوده و دوست و دشمن به این موضوع اعتراف داشته‌اند افزود: پر فایده بودن این سفرها این است که ببینیم چقدر کارخانه‌های تعطیل شده راه اندازی می شود و مشکلات جوانان به ویژه در حوزه مسکن و اشتغال رفع می شود.
مصوبات مهمترین قسمت سفرهای استانی
رئیسی در یک سال به 31 استان کشور سفر کرد و از این لحاظ رکوردی خاص در کشور ثبت کرد اما این رکورد اگر مصوبات و نتایج ملموس نداشته هیچ سودی ندارد و ختی تبدیل به نقطه منفی در کارنامه رئیسی خواهد شد.
در ۳۱ استانی که رئیس‌جمهور در طول یک سال گذشته به آن‌ها سفر کرده در مجموع بیش از ۳۵۴۰ مصوبه با اعتبار بیش از ۳۵۸ هزار میلیارد تومان به تصویب رسیده است. در این بین خوزستان بیشترین اعتبار را در سفرهای استانی با رقم ۳۶ هزار میلیارد تومان به خود اختصاص داده و کمترین اعتبار هم به استان خراسان جنوبی با رقم دو هزار میلیارد تومان رسیده است. در این بین همدان با ۲۴۷ مصوبه، بیشترین مصوبات را دارد و ایلام با ۶۳ مصوبه کمترین مصوبات را. با این حال بیشترین مصوبات به امور زیربنایی و توسعه و تکمیل راه‌ها اختصاص داشته است.

مجید دهقانی زاده رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یزد در گفتگو با خبرنگار یزدرسا، با بیان اینکه ماحصل سفر پرخیر و برکت رئیس جمهور به استان یزد ۱۷۷ طرح و مصوبه در دو بخش اقتصادی و عمرانی در استان بوده است تصریح کرد: تخصیص  هزار و 500 میلیارد تومان از اعتبارات سفر در مدت دو ماه و به صورت نقدی، برای نخستین بار در طول تاریخ استان یزد انجام شده و مؤید عزم جدی دولت بر تحقق 100 درصدی مصوبات سفر است.
در مجموع می توان دور اول سفرهای رئیس جمهور به استان ها مثبت ارزیابی کرد به نحوی که اکثر کارشناسان و مردم از این سفرها رضایت نسبی دارند امید است همانگونه که خود رئیسی در پایان دور اول سفرهای استانی اعلام کرد دور دوم سفرها متفاوت و با شدت وقوت بیش از قبل ادامه یابد که موجبات رضایت مردم را فراهم آورد.
انتهای پیام/


کد مطلب: 150707

آدرس مطلب :
https://www.asrehamoon.ir/news/150707/رکوردی-جدید-انقلاب-اسلامی-۳۱-سفر-استانی-یک-سال-آبادانی-استان-ها-بدون-فرود-آمدن-هیچ-کلنگی

عصر هامون
  https://www.asrehamoon.ir