تاریخ انتشار :سه شنبه ۵ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۰۱:۵۱
وحدت ملی به معنای هماهنگی و انسجام اجزای یک نظام سیاسی و اجتماعی رابطه مستقیمی با هویت ملی یک جامعه دارد.
وحدت ملی رابطه مستقیمی با هویت ملی یک جامعه دارد
به گزارش عصرهامون، وحدت ملی زمینه شکل گیری اقتدار ملی و کاهش تهدیدات خارجی است.
 
 امروزه جوامع علاوه بر تکثر قومی و تنوع فرهنگی خود را با پدیده جهانی شدن و مهاجرت های بین المللی و سرعت بالای اطلاعات و ارتباطات مواجه می بیند که می تواند هویت ملی را به عنوان عنصر اصلی وحدت ملی تحت تاثیر قرار دهد از طرف دیگر نوع نگرش حاکمیت به اجزای تشکیل دهنده هویت ملی جامعه مانند هنجارها، زبان، نژاد، ادبیات نیز باعث تاثیرگذاری مثبت و یا منفی خواهد شد.
 
 از آنجایی که بین وحدت ملی و هویت ملی رابطه مستقیم وجود دارد توجه و یا عدم توجه به هویت ملی جامعه، وحدت ملی را مستقیماً تحت تاثیر قرار خواهد داد.
 
جامعه ایران از دوران باستان، جامعه ای متشکل از اقوام مختلف با آداب و رسوم متنوع از نژادهای گوناگون بوده است که در طول تاریخ توانسته اند به همبستگی اجتماعی دست پیدا کنند و مفهوم ملی را که به یک دست شدن و یکسان شدن اطلاق دارد را به دلیل پذیرش این تنوع کثرت از دوران باستان تاکنون را وحدت در عین کثرت تعریف کنند.
 
 اعتقاد دولت ها به فراهم کردن شرایط عادلانه و برقراری روابط احترام آمیز و از همه مهمتر به رسمیت شناختن خرده فرهنگ ها و مولفه های هویتی اقوام مختلف شکل دهنده جامعه، وحدت ملی را در پی خواهد داشت که زمینه را برای توسعه و پیشرفت کشور  ایجادخواهد کرد.
 
 اما عدم توجه دولتها به مولفه های هویت ملی باعث دامن زدن به اختلافات قومی و فرهنگی خواهد شد که باعث بروز بحران‌های اجتماعی می شود.
 
جهانی شدن و پدیده مهاجرت های بین المللی نیز با توجه به کمرنگ کردن نقش مرز بندی جغرافیای حاکمیتی در بین جوامع و با درهم شکستن چارچوب های سیاسی و فرهنگی دولت ها و نفی ملی گرایی باعث ورود عناصر فرهنگی جدید در جامعه می شود و می تواند هویت ملی جوامع را دستخوش تغییر کند و در نتیجه آن جوامع به دلیل ترس از دست دادن هویت خود در پاسخ به تهدید هویتی در اثر جهانی شدن و عدم توجه دولت ها به مولفه های هویتی شان سمت و سویی ناسیونالیستی به خود بگیرند و باعث تزلزل انسجام و وحدت ملی شود.
 
 امروزه وحدت ملی و در پی آن انسجام ملی  با توجه به تغییر شرایط جوامع در عصر ارتباطات و جهانی شدن در معرض مخاطرات بسیار زیادی است و عدم توجه حاکمیت ها به برخورد عادلانه با لایه‌های اجتماعی سازنده خرده ‌فرهنگ‌های اقوام تشکیل دهنده یک جامعه ضربه سنگینی به اقتدار و امنیت آن دولت و حکومت خواهد زد.
 
به قلم جواد سرگلزائی - استاد دانشگاه

انتهای پیام/ https://www.asrehamoon.ir/vdcam6n6m49nmi1.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما

مهم ترین اولویت دستگاه اجرایی در استان از نگاه شما چه باید باشد؟
توجه به زیرساخت ها در استان
توزیع عادلانه ارزاق عمومی و کالاهای اساسی
مرتفع نمودن مشکلات فرهنگی و آسیب های اجتماعی
برخورد با مفاسد اقتصادی و ویژه خواری ها