تاریخ انتشار :سه شنبه ۵ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۰۱
کارشناسان سیاسی با بیان اینکه دفاع مقدس، جلوه ای بارز از وحدت، ایثارگری ها، فداکاری ها، رشادت ها و سربلندی ملت ایران در برابر استکبار است، گفتند: دفاع جانانه رزمندگان در دوران دفاع مقدس باعث شد که دشمنان جرات هیچ عرض اندامی در برابر ایران را نداشته باشند.
دفاع مقدس؛ جلوه ای از وحدت و سربلندی ملت ایران در برابر استکبار
به گزارش عصرهامون، دفاع مقدس؛ نقطه شروع جبهه مقاومت اسلامی علیه استکبار جهانی در منطقه بود که رشادت‌ها و دلاورمردی‌های شهیدان دفاع مقدس، صفحاتی زرین را در تاریخ ایران بر جای نهاد و به همین دلیل الگو قرار دادن آنها در میان جوانان می تواند کشور را در برابر توطئه بدخواهان و دشمنان ایمن کند.

ایران با موقعیت ویژه سیاسی، جغرافیایی و اقتصادی همواره کانون توجه قدرت های بزرگ جهان بوده است و افزایش قدرت دفاعی در کنار دیپلماسی فعال، تنها راه بازدارندگی در برابر دشمنان به شمار می رود.

رزمندگان سلحشور ایران در هشت سال دفاع مقدس با وجود برخی نارسایی های تسلیحاتی و اطلاعاتی در مقایسه با دشمن، با ایمان و اراده راسخ به مصاف دشمن رفتند و حماسه هایی جاودان آفریدند، شهدا، برای امنیت کشور و دفاع ارزش‌ها و آرمان‌های اسلامی جان خود را فدا کردند و در همه عرصه‌ها گوناگون به ویژه دفاع از کیان اسلامی پیشتاز بودند.

دفاع مقدس؛ معجزه انقلاب برای شکست ابرقدرت های زمان

جواد سرگلزائی، کارشناس سیاسی با بیان اینکه جنگ تحمیلی عراق بعد از انقلاب اسلامی با اذن ولی فقیه همراه بود، بیان کرد: دفاع مقدس ماهیتی مقدس پیدا کرد و این قداست، زمینه بروز و ظهور حماسه ها، پایمردی ها و رشادت های زیادی از سوی رزمندگان اسلام شد که آن را در تاریخ کشور عزیزمان در جایگاه رفیع قرار داد که امروزه نیز می توان اثرات آن را بعد از دهه ها نیز احساس کرد و به آن بالید.

وی افزود: با توجه به همه پشتیبانی ها از رژیم بعث عراق توسط دولت‌های خارجی، رزمندگان ما توانستند با توجه به ماهیت مقدس دفاع و جهاد دفاعی و توکل بر خدای متعال با ایمانی قوی و رهنمودهای ولی‌فقیه اتفاقات حیرت انگیزی را در عرصه دفاع از سرزمین اسلامی رقم بزند که مطمئناً بدون داشتن باور قلبی به عنصر شهادت، ایثار و از خود گذشتگی امکان ناپذیر بود.

این کارشناس تصریح کرد: این ۲ عنصری که در مقابل آن همه تجهیزات و حمایت های مختلف دولت‌های خارجی‌ از عراق برای جبهه دشمن چیزی جز حیرت و استیصال به ارمغان نیاورد.

وی ادامه داد: این ایثارها و از جان گذشتگی های رزمندگان، برای حفظ آرمان های جامعه اسلامی مطمئناً وظیفه سنگینی را بر عهده تک‌تک ما به ویژه مسئولین قرار می دهد چرا که آنها از خود گذشتن تا ما با آرامش و در امنیت باشیم.

سرگلزائی اذعان کرد: کمترین توجه به آن همه ایثار می تواند فراهم کردن زمینه ها و بسترهای لازم برای گام نهادن در راه آن عزیزان از طرف ما و مسئولینی باشد که عزت و سربلندی امروزمان را مدیون شهدا و جانبازان هستیم.

وی گفت: حفظ این عزت و اقتدار در جامعه ما که با انواع و اقسام حملات فرهنگی و شگردهای تبلیغاتی جهت تخریب سر منشأهای اقتدار ما از سوی جهان غرب مواجه است بسیار حائز اهمیت می باشد.

دشمن شناسی و بصیرت افزایی کلید تشخیص حق از باطل

محمود شیخ ویسی کارشناس سیاسی و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد زابل در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: دشمن شناسی به عنوان یکی دیگر از درس‌هایی است که از نهضت عاشورا می‌توان گرفت و بدون دشمن شناسی نمی‌توان راه حق از باطل را به درستی تشخیص داد و امروز هم عاشورا باید برای ما درس عبرت باشد.

وی افزود: در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و حماسه دفاع مقدس تأثیر حماسه کربلا در خانواده ها، سبب افزایش بینش و بصیرت فرزندان ایران زمین شده بود شناختی که در جریان ايام عزاداری محرم و صفر به دست آورده بودند و این نگرش نسبت به محرم باعث شده بود که در طول دفاع مقدس خود را در قالب یاران امام حسین(ع)بیند و این بصیرتی بود که از عاشورا آموخته بودند.

شیخ ویسی ادامه داد: آنچه که در دفاع مقدس توانست دشمن را فراری دهد، مسیری از جنس کربلا و رشادت در راه اسلام بود، امروز نیز این موضوع بی شک باید در کشور اجرا شود تا جوانان از فرهنگ های غربی در امان بمانند و فرهنگ عاشورایی را به نسل های بعد خود انتقال دهند.

این استاد دانشگاه گفت: امام خمینی (ره) با سخنان خود امر بصیرت افزایی را گسترش دادند و با معرفی وظایف و رسالت هر مسلمانی، مسیر صحیح را به همگان نشان دادند و جوانان با اعتقادی که در وجود خود داشتند راه شهادت را پیدا کردند و در این مسیر گام برداشتند و امروز هم با توجه به بیانات مقام معظم رهبری  باید به اصل بصیرت و دشمن شناسی توجه ویژه ای شود که یکی از مسیر های که می توان دشمن را در آن یافت و به شناخت هر چه بیشتر ما برای خنثی سازی توطئته های آن کمک کند رسانه ها و فضای مجازی است.

وی با بیان اینکه دشمن جمهوری اسلامی ایران دنیای استکبار است، تصریح کرد: ماهیت جمهوری اسلامی ایران استکبار ستیزی و ظلم ستیزی است و مانعی در مقابل ظلم مستکبران نسبت به ملت های جهان به شمار می رود‌.

کارشناسی مسائل سیاسی اذعان کرد: امروزدشمن در جنگ نوین نه با استفاده از جنگ افزارهای سخت بلکه با روش های جنگ نرم که می توان از فضای حقیقی و مجازی رسانه‌ای از آنها نام برد در حال بکار گیری علیه نظام جمهوری اسلامی ایران است و جریان نفوذ از هر فرصتی برای ضربه زدن به نظام و ناکارآمد جلوه دادن آن با دگرگون سازی افکار عمومی در حال ایجاد دو دستگی بین مردم و حاکمیت نظام است.

عضو هیات علمی دانشگاه با تاکید براینکه دشمن شناسی و روشنگری از راهکارهای مقابله با نفوذ دشمن است، ادامه داد: دشمنان قسم خورده کشور ایران به دلیل آن که ملت های ستمدیده جهان پس از پیروزی انقلاب اسلامی توانستند در مقابل استبداد بایستند و از این طریق ملت ها دانستند که می توان در برابر ظلم ایستاد، دشمنان کشور ما را در عرصه تهاجم خود قرار داده و کماکان به دشمنی های پلید خود ادامه دادند.

شیخ ویسی با اشاره به راهکارهای مقابله با پروژه نفوذ داشتن بصیرت است افزود: در دشمن شناسی، شناخت هدف و تشخیص مسیر و شناسایی کارکرد دشمن از راهبردهای کاربردی اصلی بصیرت داشتن است تا بر این اساس استراتژی مقابله با دشمن همراه با تفکر و راهکارهای نظری و عملی تدوین و اجرایی شود.

وی خاطرنشان کرد: تجلیل از مقام شهیدان به عنوان اسطوره های شجاعت و مقاومت را می توان یکی از بهترین راهکارهای نهادینه کردن فرهنگ استکبار ستیزی در کشور دانست تا از این طریق مردم و بخصوص نسل جوان این ارزش ها را فراموش نکنند و چه بسا در این برهه از زمان باید روح حماسی را در جوانان بیش از پیش تقویت کرد.

دفاع مقدس، جلوه ای از وحدت و سربلندی ملت ایران در برابر استکبار است

محمد هادی اوین، کارشناس سیاسی در گفت و گو با خبرنگار مابا اشاره به اینکه هفته دفاع مقدس با ایام ماه صفر تقارن پیدا کرده است، بیان کرد: دفاع مقدس الهاماتی از مکتب اهل بیت(س) و پیامبر اکرم (ص) دارد که الهام‌بخش رزمندگان اسلام بود و با تملک و تاسی به این آموزه ها و الهامات توانستند صفحات درخشانی را در تاریخ انقلاب رزمندگان رقم بزنند.

وی افزود: آنچه که دفاع مقدس را توانست در دوران غربت و تنهایی ایران پس از انقلاب اسلامی پیش ببرد اتحاد، هم دلی و بصیرت فوق العاده ای مردم در کنار یکدیگر بود.

اوین تصریح کرد: با وجود همه کمبودها و فشارهای بین المللی و با توجه به بصیرت رزمندگان، استکبار را می‌شناختند و همه اقوام مختلف در مسئله جنگ یک دل و اتحاد بودند و توانستند کشور را در بزرگترین جنگ کلاسیک قرن حفظ کنند و از فروپاشی نجات دهند.

کارشناسی سیاسی اذعان کرد: در آن زمان دشمن آشکارا به کشور حمله کرد و همه دشمن را می شناختند و می دانستند کشور عراق به تنهایی نمی تواند این جنگ را رقم بزند و ابر قدرت های مختلفی این جنگ را هدایت می کنند و موجب شد مردم استکبار را بشناسند.

وی ادامه داد: در حادثه جنگ اگر وحدت ملی و بصیرت نبود اتفاقاتی بدی می توانست در کشور رقم خورد اما با تمسک به فرمایشات رهبری مردم توانستند با چنگ و دندان کشور را حفظ کنند.

اوین با بیان اینکه دفاع مقدس با سربلندی، بصیرت و دشمن شناسی تموم شد، گفت: در حال حاضر دشمن در جنگ مستقیم با ما نیست اما دشمنیش با ایران تمام نشده و از مرزهای دیگر نفوذ کرده است، اگر دشمن شناسی و بصیرت را ادامه دهیم و بدانیم جبهه استکبار دلسوز برای ما نیست می توانیم دوران های پس از دفاع مقدس را پشت سر بگذاریم.

ارزش ها و باورهای اسلامی و انقلابی باید در جامعه تبیین شود

فاطمه عباس زاده، استاد دانشگاه شهرستان خاش گفت: همه ما باید به دور از قومیت گرایی در راستای محقق شدن آرمانها و اهداف والای انقلاب تبیین و روشنگری نه تنها در جامعه بلکه جهان اسلام گام برداریم.

عباس زاده افزود: جوانان با تأسی از علما و نخبگان به عنوان الگو مسلما می توانند همگام با آنها در راستای تحقق جامعه ای اسلامی گام بردارند و مسلما نخبگان در جامعه می توانند به جوانان و نوجوانان در آگاهی بخشی و ارتقای سیر فکری آنان کمک کنند.

وی افزود: وقتی در جامعه ای جوانان و مردم به سطحی از اندیشه برسند که استکبار ستیز و باور داشته باشند که ما میتوانیم و حق دخالت به عناصر بیگانه و خارجی ندهند مسلما چنین جامعه ای پیروز است.

استاد دانشگاه تصریح کرد: استکبار ستیزی چه در تعالیم دینی ما به عنوان یک مسلمان و چه در جامعه امروز ما همواره وجود داشته گرچه مردم ما آگاهی لازم را دارند لذا باید تلاش و روشنگری بیش از پیش انجام شود جوانان و نسل جدید ما نیاز به آگاهی و تبیین باورهای اسلامی و انقلابی دارند.

وی بیان کرد: امروز جهاد تبین وظیفه همه است چرا که دشمن با ایجاد جنگ روانی سعی در بر هم زدن و کمرنگ کردن اعتقادات دینی اسلامی و ایجاد اغتشاش در کشور دارد باید سواد رسانه را افزایش و در راستای اطلاع رسانی و تبیین نقشه های دشمن تلاش کرد.

عباس زاده با توجه به اهمیت و خنثی سازی توطئه های دشمنان از مردم خواست به دور از قومیت گرایی و فریب رسانه های دشمن در راستای کمک به مردم کشور و حفظ باورهای اسلامی متحد شوند تا خدای نکرده خون شهدا پایمال نشود.

انتهای پیام/ https://www.asrehamoon.ir/vdcdkf0fjyt0k96.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما

مهم ترین اولویت دستگاه اجرایی در استان از نگاه شما چه باید باشد؟
توجه به زیرساخت ها در استان
توزیع عادلانه ارزاق عمومی و کالاهای اساسی
مرتفع نمودن مشکلات فرهنگی و آسیب های اجتماعی
برخورد با مفاسد اقتصادی و ویژه خواری ها