تاریخ انتشار :پنجشنبه ۷ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۰۷
در دوران هشت سال دفاع مقدس طلاب  و اساتید دو حوزه علمیه امام جعفرصاد(ع) زاهدان و حوزه علمیه ایرانشهر سنگر حوزه را در شهر تعطیل و برای پاسداری از ارزش های دفاع مقدس عازم جبهه های حق علیه باطل شدند.
نقش روحانیت در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برجسته است/ تعهد سرخ روحانیت از حجره تا سنگر
 به گزارش عصرهامون، روحانیون به عنوان پرچم داران حرکت های انقلابی، بیشترین نقش را در حضور مردم در صحنه های مبارزه ایفا می کردند، تشویق و ترغیب مردم به حضور در میدان های نبرد و ایجاد روحیه استقامت و مقاومت در دشواری های ناشی از جنگ و دادن امید و اطمینان به تحقق وعده های الهی، از جمله نقش های روحانیت در حماسه دفاع مقدس است.

روحانیت با حضور در خطوط مقدم و همراهی و همگامی با فرماندهان دل سوز، مشکلات، بن بست ها و شکست ها را از نزدیک درک می کردند و در مواقع حساس، با تلاوت یک آیه، با قرائت یک حدیث، فرماندهان را از فشارهای روانی ناشی از مشکلات خارج می ساختند و موجب تقویت روحیه آنان می شدند.

حضور روحانیون و همراهی با فرماندهان در شب های عملیات و در خطوط مقدم و پاتک های شدید دشمن، بروز رشادت ها، شجاعت ها و خطرپذیری ها، از مواردی است که در عمل موجب تقویت روحیه فرماندهان جنگ می شد.

حجت الاسلام والمسلیمن مصطفی باهری یکی از روحانیون سیستان و بلوچستان است که در ۳۰ فروردین سال ۶۵ همراه طلاب و روحانیون حوزه علمیه امام جعفر صادق (ع) زاهدان به جبهه های هشت سال دفاع مقدس اعزام شد.

این روحانی رزمنده که جانباز شیمیایی هشت سال دفاع مقدس است و در حال حاضر به دلیل عوارض شیمیایی جنگ مراحل شیمی درمانی انجام می دهد، در عملیات های کربلای یک و فتح مهران حضور داشته است و  بعنوان آرپی‌جی زن و تیربارچی  همپای سایر رزمندگان به مبارزه با رژیم بعثی پرداخت.

وی نقش روحانیون را در دفاع مقدس بسیار، نقش مهم و کلیدی عنوان کرد و گفت: در خط مقدم جبهه، همچون دیگر رزمندگان سلاح در دست با دشمن می جنگیدند و لباس بسیجی بر تن و بجای کلاخود، عمامه بر سر داشتند و در کنار رزم به  ارشاد و تبلیغ و اقامه نماز جماعت می پرداختند که این نوع تبلیغ، اثر بسیار عمیقی در حفظ و ارتقای روحی رزمندگان داشت.

باهری حضور روحانیان را در جبهه های نبرد را بر سه بخش عنوان کرد و بیان کرد: عدهای برای تبلیغ به جبهه ها اعزام می شدند، و سنگرهای خط مقدم را به مسجد و کلاس درس و احکام تبدیل می کردند، برخی از روحانیان به منظور رزم وارد جبهه ها می شدند و به صورت بسیجی و بدون لباس روحانیت در جبهه ها حضور داشتند، شکل سوم حضور روحانیان در مناطق جنگی، تلفیقی رزمی ـ تبلیغی بود که هم در زمینه نبرد و رزم موفق بودند و هم با حفظ لباس مقدس روحانیت تبلیغ می کردند.

این روحانی رزمنده تصریح کرد: روحانیون در شب های عملیات نقش اساسی داشتند اینکه قلب ها را استوار بدارند و بر اطمینان و قوّت گام ها بیفزایند و ایمان رزمندگان را راسخ سازند.

باهری سخت ترین دوران برای یک رزمنده را لحظه به شهادت رسیدن دوست و همسنگرش می کند  که نمی توانست برایش کاری انجام دهد.
به گفته محمد هادی حیدری نسب معاون پژوهش مرکز مدیریت حوزه های علیمه سیستان وبلوچستان شهدای روحانی استان ۳۴ شهید و تعداد رزمندگان و ایثار گران و جانبازان ۵۴ نفر است.

وی افزود: دو حوزه علمیه امام جعفر صادق(ع) و حوزه علمیه ایرانشهر در سال ۶۵ به صورت کامل تعطیل و کلیه طلاب و اساتید حوزه برای شرکت در جبهه اعزام و در سال ۶۵ در عملیات کربلای یک شرکت داشتند.
 
انتهای پیام/س
  https://www.asrehamoon.ir/vdchiznzk23nmqd.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما