تاریخ انتشار :جمعه ۸ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۱۳
صنعت حمل و نقل دریایی یكی از عوامل موثر در توسعه تجارت جهانی به شمار می رود و امروزه نقش و تأثیر این صنعت در اقتصاد كشورها از اهمیت بسزایی برخوردار است.
دریانوردان، سربازان گمنام اقتصادی/ اقتصاد دریامحور با رونق پسکرانه بنادر توسعه می یابد
به گزارش عصرهامون، صنعت کشتیرانی شاهرگ حیاتی است که اقتصاد جهان با آن رشد کرده و با آن به حیات خود ادامه می‎ دهد، صنعت دریایی و دریانورد وظیفه حمل سوخت، مواد غذایی و کالا را بر عهده دارند و رقابت بین جوامع با وجود دریانوردان حرفه ‎ای تا دهه ‎های پیش نیز ادامه دار بود.
 
حرفه دریانوردی و كشتیرانی پل ارتباطی بنادر دنیا بوده و لذا جامعه دریانوردی چه در جمهوری اسلامی ایران و چه در سایر كشورها به عنوان نیروی انسانی و موتور محرك كشتیرانی و دریانوردی محسوب می شود و از جایگاه ویژه ای برخوردار است.
 
در پشت صحنه این تجارت، نیروی انسانی که ‎ تمام شبانه روز را مشغول فعالیت هستند تا کشتی به دروترین نقاط جهان سفر کنند تا  کالاهای مختلف را سالم و به موقع به مقصد برسانند اهمیت ویژه ای دارد و به جرات می ‎توان گفت کشتیرانی ستون فقرات اقتصاد کشورهایی است که به صنعت و لجستیک دریایی تکیه دارند.
 
 حرفه دریانوردی حرفه‌ای خاص و منحصر به فرد است

کاپیتان دانش نارویی، استاد دانشگاه دریانوردی چابهار در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به خصوصیات اخلاقی یک دریانورد بیان کرد: بر کسی پوشیده نیست دریانوردی یک حرفه خاصی است که انسان های شاخص و شایسته با تلاش صادقانه، خدمت به جامعه، مهارت و تخصص و احساس مسئولیت و عرق ملی در این حرفه سخت مشغول هستند.
 
وی افزود: ایران جز ۲۰ کشور پهناور جهان است و طبق مطالعات انجام شده از سواحل کشور، با احتساب جزایر و رودها ۸۹۰ کیلومتر در شمال (دریای خزر) و چهار هزار ۷۸۰ کیلومتردر جنوب کشور(سواحل خلیج فارس و دریای عمان) ساحل موجود است.
 
کاپیتان ادامه داد: طبق بررسی ها ۲۲ و نیم درصد جمعیت در استان های شمالی و ۱۲ و نیم درصد در استان های جنوبی(خوزستان، هرمزگان، بوشهر و سیستان و بلوچستان) کشور ساکن هستند.
 
وی با بیان اینکه دریا جایگاه ویژه ای در دنیا دارد، تصریح کرد: ۶۰ درصد جمعیت جهانی در نزدیک و یا در فاصله نزدیک سواحل زندگی می کنند و همچنین ایران یک کشور دریایی محسوب می شود اما هنوز به جایگاه اصلی دریایی دست پیدا نکرده است.
 
نارویی با بیان اینکه ما یک کشور دریایی به حساب می آییم ولی پیشرفت نکردیم گفت: کشورمان با وجود ۲ بندر اقیانوسی بندر چابهار و جاسک باید از کشورهای صاحب نام می بود اما هنوز در بخش ابتدایی توسعه این بنادر پیشرفت های زیادی حاصل نشده است این در حالیست که بسیج همه نیروها و ظرفیت ها را می طلبد و زیرساخت ها هنوز به جایگاه واقعی نرسیدند.
 
اقتصاد و تحولات منطقه در تامین امنیت دریایی جایگاه ویژه ای دارند

وی با بیان اینکه اقتصاد و تحولات منطقه در تامین امنیت دریایی جایگاه ویژه ای دارند، اذعان کرد: ما سازنده کشتی ها جنگی و تجاری مدرن هستیم و تامین امنیت بخش عظیمی از خلیج فارس و اقیانوس هند برعهده ایران است و البته هنوز کافی نیست.
 
استاد دانشگاه دریانوردی چابهار با بیان اینکه اقتصاد هر کشوری وابسته به دریاست، ادامه داد: بنادر کشورمان درحال حاضر به نسل سوم بنادر جهان در حال نزدیک شدن هستند ویکی از موارد رسیدن به پیشرفت، توسعه پس کرانه ها است؛ که باید مراکز تولید، جاده و باندها روی اسکله ها تعبیه شود که این عقب ماندگی ها در اسکله های کشورمان مشهود است.
 
وی افزود: توسعه حمل و نقل دریایی لازمه آن توسعه كادر متخصص در این حوزه كاری است، از نیروی انسانی میتوان به عنوان ثروت انسانی تعبیر كرد كه باید با توجه به قدمت كار دریایی در ایران، زمینه رشد و توسعه این ثروت آن را فراهم كنیم.
 
کاپیتان نارویی با بیان اینکه نگهداری دریانوردان در مشاغل دریایی از تربیت نیروی انسانی دریانورد مهم تر و به مراتب مشكل تر است، تشریح کرد: یكی از نكاتی كه موجب می شود دریانوردان به ادامه كار در دریا دلگرم شوند، ایجاد شرایط كار شایسته برای دریانوردان است كه این موضوع در قوانین بین المللی نیز مورد تأکید قرار گرفته است.
 
وی گفت: دریانوردان ایرانی در مقایسه با دریانوردان سایر کشورها که در عرصه بین المللی فعالیت می کنند از حقوق و مزایای کمتری برخوردار هستند.
 
آموزش در حوزه دریانوردی هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری است
 
نارویی با بیان اینکه آموزش در حوزه دریانوردی هزینه نیست، اظهار کرد: هزینه هایی که صرف آموزش دریانوردی می شود در همان سال های اولیه خدمت دریانورد روی کشتی پوشش داده می شود بنابراین نباید با کوتاه بینی آموزش دریانوردان را هزینه ببینیم بلکه آموزش نوعی سرمایه گذاری است.
 
 وی با اشاره به لزوم راه اندازی هنرستانها و مراکز و دانشگاه های فنی و حرفه ای در حوزه دریانوردی گفت: تفاوت میان افرادی که به صورت آکادمیک تحصیل کرده با افرادی که به صورت تجربی وارد این حرفه می شود بسیار فرق دارد؛ در حال حاضر ضوابط به گونه ای شکل گرفته است که دیپلمه های هنرستان های دریایی هم می توانند با گذراندن برخی دوره ها در کشتی های اقیانوس پیما فعالیت کنند.
 
دریانوردی یکی از شغل های پایدار در دنیا است
 
مدرس دانشگاه دریانوردی چابهار گفت: اطلاع رسانی و افزایش آگاهی عموم در خصوص رشته های مختلف علوم دریایی و ارتقاء، توسعه و توانمندسازی مراكز آموزشی و پژوهشی دریایی كشور، باید مورد توجه ویژه مسئولین قرار گیرد و رشد حرفه دریانوردی و انجام دریانوردی های عظیم بدون تربیت نیروی دریانورد متعهد و متخصص امکانپذیر نخواهد بود.
 
وی با بیان اینکه دریانوردی یکی از شغل های پایدار در دنیا است، بیان کرد: صنعت دریانوردی یكی از اقتصادی ترین و سخت ترین شغل های دنیا محسوب می شود كه تاثیر مهمی بر اقتصاد جهانی دارد و در دنیای كنونی منبع درآمد بسیاری از كشورها به حساب می آید.
 
کاپیتان گفت: دریانوردی را میتوان كار سخت و طاقت فرسایی خواند كه ریسک ها و فشارهای منحصر به خود را دارد و دریانوردان هفته ها و ماه ها به صورت شبانه روزی با كشتی سفر می كنند و به نوعی كشتی خانه و محل كار آنهاست.
 
 انتهای پیام/
 
 
 

  https://www.asrehamoon.ir/vdcdzf0ffyt0kj6.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما