> پشت‌پرده حوادت زاهدان از زبان قائم ‌مقام اداره‌کل اطلاعات | عصر هامون
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۳ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۴۴
قائم مقام اداره کل اطلاعات سیستان و بلوچستان ضمن تشریح پشت‌پرده حوادت زاهدان گفت: در پرونده اغتشاشات بین معترض و آشوبگر مسلح وابسته به سرویس‌های معاند تفکیک قائلیم و نمی‌گوییم که همه آشوبگر و تروریست هستند، در حال بررسی هستیم و به زودی نتایج اطلاع رسانی می‌شود.
پشت‌پرده حوادت زاهدان از زبان قائم ‌مقام اداره‌کل اطلاعات
به گزارش عصرهامون، قائم مقام اداره کل اطلاعات سیستان و بلوچستان در گفت‌‌وگو با خبرنگار فارس در زاهدان اظهار کرد: دقیقا از شهریور ماه، این خط آغاز شد در رسانه های معاند و سرویس های جاسوسی و این هیجات سازی این‌چنینی پیش بینی شده بود.
وی افزود: اسناد اطلاعاتی ما میگوید میز تشکیل‌ شده مشترک موساد در کشورهای همسایه و عربی برای استان سیستان و بلوچستان هم یک نسخه ویژه طراحی کرده دارد، نسخه سیستان و بلوچستان نسخه‌ای است که هم نسخه قومیت و هم مذهب در آن به عنوان یک پیشران و متغیر باید پرداخته شود.
وی ادامه داد: دشمنان در طول 30 سال گذشته در برهه‌های مختلف با دامن زدن به مسائل قومی و مذهبی تلاش کردند موج ایجاد کرده و مردم را با دسیسه های خود همراه کنند اما موفق نشدند. هوشیاری و بصیرت علما، روحانیون، ائمه جمعه و جماعت شیعه وسنی آنان را در رسیدن به اهدافشان ناکام گذاشته است.
این مسؤول تاکید کرد: حالا یک متغیر دیگر را به مسائل قومیت و مذهب اضافه کردند و آن مسائل ناموسی و حیثیتی است، مسئله‌ای ایرانیان روی آن حساس و مردم سیستان و بلوچستان نیز به حساسیت ویژه‌ای دارند‌.
وی ادامه داد: دیدید که ادعایی در چابهار مطرح شد و برخلاف اینکه در دست پیگیری قوه قضاییه قرار داشت و روند قانونی آن در حال طی شدن بود، تلاش کردند با سواستفاده از آن شروع به تولید محتوا و تحریک احساسات جوانان کنند و عده ای از افراد داخل استان هم متاسفانه فریب بازی آنها خورده و خواسته و ناخواسته در مسیرشان حرکت کردند.


 
ما در پرونده اغتشاشات بین معترض و آشوبگر مسلح وابسته به سرویس های معاند تفکیک قائلیم و نمیگوییم که همه آشوبگر و تروریست هستند، در حال بررسی هستیم و به زودی نتایج اطلاع رسانی میشود.
 
قائم مقام اداره کل اطلاعات سیستان و بلوچستان بیان کرد: با استناد به جمع‌آوری‌های خارجی و هم مستند به دستگیر شدگان در طول چند ماه گذشته میگوییم که بنا بود برای استان ما نسخه این‌چنینی شروع بشود و از آنجائیکه با هوشیاری و پیگیری دستگاه قضا همراه بود تا حدودی در ابتدای این پرونده ادعای تجاوز ناامید شدند چون متوجه شدند ابعاد مختلف پرونده در حال رسیدگی است و شخصا با علما هم صحبت کرده و جا دارد از علمای دلسوز و خیر خواه استان مولوی عبدالحمید، مولوی عبدالرحمن، مولوی کریمزایی ساداتی و سایر علما تشکر ویژه داشته باشم.
 

 
بین معترض و آشوبگر مسلح وابسته به سرویس های معاند تفکیک قائلیم
این مسؤول بیان کرد: ما در پرونده اغتشاشات بین معترض و آشوبگر مسلح وابسته به سرویس های معاند تفکیک قائلیم و نمیگوییم که همه آشوبگر و تروریست هستند، در حال بررسی هستیم و به زودی نتایج اطلاع رسانی میشود.
وی گفت: اما با توجه به اینک هیجان سازی ها همچنان ادامه دارد و محدود به این برهه زمانی نیست، باید مراقبت کنیم که هر کدام از بیانیه های هیجانی که بعضا تحت تاثیر افکار عمومی است جامعه را ملتهب نکند.
قائم مقام اداره کل اطلاعات سیستان و بلوچستان افزود: اینکه در اغتشاشات خیابان دانشگاه و بزرگمهر، اغلب از نسل جدید بوده و اکثرا نمیدانستند دارند چکار می کنند و تحت تاثیر فضای مجازی به خیابان آمدند، مسؤولیت بزرگان، علما، خانواده‌ها و صدا و سیما و رسانه ها را سنگین تر می کند، ارگان‌های فرهنگی و همه متولیان باید برای توجیه و آگاه سازی فرزندان نظام پای کار باشند و اجازه ندهند از نا آگاهی و احساسات آنان سوءاستفاده شود.
وی بیان کرد: دو قطبی سازی در استان فقط به ضرر مردم است و علما، معتمدان و سران طوایف که گذشته را بهتر درک کرده‌اند، می‌دانند همانطور که در این آشوب‌ها اموال عمومی که برای رفاه مردم ایجاد شده بود خسارت دید و فقط مردم شیعه و سنی متضرر شدند و حداقل 5 سال استان ما از آبادی و توسعه عقب افتاد.

به هیچ گروه، فرد و جریانی اجازه نمی‌دهیم نیروی انتظامی را تخریب کند
این مسؤول ادامه داد: به هیچ گروه، فرد و جریانی اجازه نمی‌دهیم نیروی انتظامی را تخریب کند؛ یک ادعایی مطرح شده و در مسیر قانون به آن رسیدگی می شود، حمله به خانه های مردم، اماکن عمومی و دولتی، خودروهای امدادی، مدارس و مغازه‌ها قابل اغماض نیست.

 
وی ادامه داد: در این اغتشاشات بزرگترین ضربه که به ما خورد ضربه حیثیتی است، در شأن قوم بلوچ و سیستانی نیست که تبدیل به تیتر یک bbc و اینترنشنال شده و آنها احساس کنند اینجا خبری هست.
قائم مقام اداره کل اطلاعات سیستان و بلوچستان گفت: نوع نگاه مقام معظم رهبری به اقوام به ویژه قوم بلوچ و نوع نگاه به کارکردهای دستگاه‌های امنیتی که هشدارهای لازم را داده بودیم و مسؤولان در جریان هستند، ارزشمند است.
این مسؤول اضافه کرد: هشدار داده بودیم و اطلاع موثق داشتیم که دارند تحریک می‌کنند و ما تایید میکنیم که مراقبت هم شد اما از کنترل خارج شد، تیراندازی هایی شد، اینکه از چه سمتی، در چه سطح و با چه کیفیتی تیراندازی شد، هم از سوی نیروهای انتظامی برای دفاع از کلانتری و هم مسلحینی که مردم عادی را سپر قرار دادند. این موضوع در حال بررسی است و فیلم ها و مستندات لازم موجود است.
وی تاکید کرد: با افرادی که در اغتشاشات اخیر خانه‌های مردم را سرقت و غارت کردند برخورد می شود و در شان مردم سیستان و بلوچستان و زاهدان این شرایط نیست.
وی گفت: حضور اعضای کمیسیون امنیتی ملی مجلس در استان و پرداختن قوه قضاییه به موضوع جمعه زاهدان نشان می‌دهد که ما ساده عبور نمی‌کنیم و با حساسیت هر دو پرونده چابهار و زاهدان را پیگیر هستیم اما بررسی موضوع نیاز به صبر دارد چرا که باید بررسی‌ها حکیمانه باشد.
قائم مقام اداره کل اطلاعات سیستان و بلوچستان تاکید کرد: علما، بزرگان و سران طوایف سیستان و بلوچستان دلباخته نظام اسلامی و پای کار انقلاب هستند و این اقدامات و مسائل اخیر در ارادتشان به نظام و رهبری کوچکترین خدشه‌ای وارد نمی‌کند.

پایان پیام/
  https://www.asrehamoon.ir/vdcdkf0f9yt0kj6.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما