تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۲۷
معین الدین سعیدی، نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سیستان و بلوچستان نیازمند ایجاد یک پایانه صادراتی ویژه محصولات کشاورزی است، بیان کرد: با توجه به ظرفیت های باغی و زراعی متنوع و وجود میوه های منحصر به فرد سیستان و بلوچستان، احداث پایانه صادراتی ویژه محصولات کشاورزی ضروری است.
بازار داغ صادرات محصولات گلخانه ای/سیستان و بلوچستان نیازمند پایانه صادراتی محصولات کشاورزی
به گزارش عصرهامون، تجارت خارجی یکی از مباحث مهم در توسعه اقتصادی کشور است که در تامین درآمدهای ارزی برای سرمایه گذاری و جذب فن آوری های نوین در جهت افزایش توان تولیدی اقتصادی کشور نقش مهمی دارد.
 
 صادرات محصولات مازاد بر نیاز محصولات کشاورزی گامی در جهت رشد اقتصادی و توسعه کشور است و یکی از الزامات آن راه اندازی پایانه تخصصی صادراتی در شهرهای مرزی مستعد کشت محصولات کشاورزی است.
 
کاهش وابستگی و خودکفایی در محصولات کشاورزی از سیاست‌های مهم دولت سیزدهم برای توسعه همکاری‌های اقتصادی با کشورهای منطقه و شرق آسیا در جهت توسعه صادرات محصولات کشاورزی است.
 
البته در زمینه صادرات محصولات کشاورزی مشکلاتی از جمله؛ عدم بسته بندی مطلوب، درجه بندی نامناسب محصولات کشاورزی، عدم رعایت استاندارد کیفی در مورد محصولات و همچنین عدم تطابق کالاها با سلیقه های مصرف کنندگان خارجی است که باید متولیان امر در این خصوص چاره ای بیاندیشند.
 
شرایط جوی سیستان و بلوچستان از مهمترین متغییرهای تأثیر گذار در تولید محصولات کشاورزی است و با آگاهی یافتن از شرایط جوی و پتانسیل های اقلیمی کشاورزی مناطق، می توان از منابع با راندمان بالاتری استفاده کرد که با توجه به استعداد ویژه این استان در تولید میوه های گرمسیری باید زمینه صادرات به بازارهای مصرف خارجی عرضه شود.

عمده محصولات کشاورزی سیستان و بلوچستان به کشورهای عراق، ترکیه، آذربایجان، وکشورهای عربی ترانزیت می‌شود و مرزهای رسمی چابهار، میلک و هیرمند در کنار مرز میرجاوه که از کهن‌ترین مرزهای رسمی کشور محسوب می شود در زمینه صادرات، واردات و ترانزیت محصولات کشاورزی فعال هستند.

سیستان و بلوچستان نیازمند ایجاد یک پایانه صادراتی ویژه محصولات کشاورزی است

معین الدین سعیدی، نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سیستان و بلوچستان نیازمند ایجاد یک پایانه صادراتی ویژه محصولات کشاورزی است، بیان کرد: با توجه به ظرفیت های باغی و زراعی متنوع و وجود میوه های منحصر به فرد سیستان و بلوچستان، احداث پایانه صادراتی ویژه محصولات کشاورزی ضروری است.
 
وی با بیان اینکه سیستان و بلوچستان دارای ظرفیت‌های زیادی در بخش باغبانی، زراعت، شیلات و دامداری است، افزود: تولید میوه های منحصر به فرد که در دیگر نقاط کشور وجود ندارد از جمله پاپایا، چیکو، گواوا در زمره مزیت های بارز و توانمندیهای مهم بخش کشاورزی استان محسوب می شوند.
 
نماینده مردم چابهار گفت: در این راستا پیشنهاد احداث پایانه صادراتی محصولات کشاورزی در کمیسیون کشاورزی مطرح شده و قول مساعد جهت پیگیری و دعوت مسئولان مربوطه برای حل مشکلات موجود داده شده است.
 
سعیدی با تاکید بر اینکه این پایانه باید مجهز به سردخانه، سورتینگ،سالن ذخیره، گلخانه، باسکول و زیرساخت‌های اداری باشد، تصریح کرد: این پایانه صادراتی می‌تواند در توسعه صادرات غیرنفتی استان تاثیر بسزایی داشته باشد.
 
مبادلات بیش از یک میلیون تن محصولات کشاورزی از مرزهای سیستان و بلوچستان
 
غلامحسین تیموری، مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی سیستان و بلوچستان از مبادلات بیش از یک میلیون تن محصولات کشاورزی از مرزهای استان خبر داد و گفت: در شش ماهه نخست امسال کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی در هفت مرکز قرنطینه گیاهی مستقر در مرزهای رسمی سیستان و بلوچستان، نظارت بر بهداشت گیاهی یک میلیون و ۳۲۶ هزار و ۹۳۹ تن محصولات کشاورزی صادراتی، وارداتی و ترانزیتی اعمال کردند.
 
وی افزود: مبادلات مرزی انجام شده طی شش ماه گذشته شامل‌ ۹۹۱ هزارو ۱۸۶ تن واردات که بیش از ۸۰ درصد آن نهاده های دامی و کالاهای اساسی شامل جو و ذرت و برنج و ۱۱۱هزار و ۴۵۱ تن صادرات محصولات کشاورزی عمدتا شامل‌ گوجه فرنگی، هندوانه، انگور و خشکبار است.
 
رونق اقتصادی کشاورزان خاش با صادرات محصولات گلخانه ای به خارج از کشور
 
شیرزاد کمالی، مدیر جهادکشاورزی شهرستان خاش با بیان اینکه رونق اقتصادی کشاورزان خاش با صادرات محصولات گلخانه ای به خارج از کشور شکل می گیرد، گفت: در چند سال اخیر باتوجه به کیفیت بالای محصولات گلخانه ای در شهرستان خاش محصولات کشاورزی مشتری های فراوانی در خارج از کشور پیدا کرده است.
 
وی با بیان اینکه در سال گذشته بیش از ۸۰۰ تن محصول گوجه فرنگی به پنج کشور دنیا صادر شد، افزود: روند صادرات در سال جاری با اضافه شدن محصول بادمجان ادامه پیدا کرده و در اولین محموله بیش از یک تن محصول بادمجان به کشور روسیه صادر شد.
 
مدیر جهادکشاورزی خاش پیش بینی کرد؛ تا پایان دوره برداشت، صادرات بیش از هزار تن محصول گوجه فرنگی، بادمجان به بیش ازپنج کشور دنیا محقق می شود.
 
وی گفت: درهمین راستا و به دلیل سود آوری مطلوب کشت و کار محصولات گلخانه ای بیش از ۲۰ هکتار در سال های اخیر به سطح گلخانه های شهرستان اضافه شده است و در سال جاری ۵۷.۶ هکتار از اراضی شهرستان به محصولات گلخانه اختصاص یافته و پیش بینی می شود تا پایان امسال ۱۰ هکتار گلخانه جدیددر شهرستان خاش احداث شود.

انتهای پیام/
  https://www.asrehamoon.ir/vdcgnx9qtak9nx4.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما