تاریخ انتشار :چهارشنبه ۴ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۰۷:۵۳
نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه با خبرنگاران رسانه‌های مختلف آغاز شد.
آخرین وضعیت پرونده جاسوسان فرانسوی/ عاملین تحریق در زندان اوین شناسایی شدند/ بیشتر دانشجویان بازداشتی آزاد شده اند
به گزارش عصرهامون به نقل ازباشگاه خبرنگاران؛ مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضاییه، امروز سه‌شنبه، ۳ آبان در جریان نشست خبری خود به سؤالات خبرنگاران رسانه‌های مختلف پاسخ می‌دهد.
در ادامه اظهارات سخنگوی دستگاه قضا در این نشست خبری و پاسخ‌های وی به خبرنگاران به صورت اجمالی از نظر می‌گذرد.
ستایشی با گرامی‌داشت سالروز شهادت «سید مصطفی خمینی» اظهار کرد: ایشان کارنامه قابل توجهی از خود در مباحث انقلابی و مبارزاتی به جای گذاشتند و جدای از فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی به عنوان شخصیت برجسته علمی در عرصه تحصیل و تدریس بسیار موفق بودند و در ساحت تألیف آثار پرتعداد، متنوع و ماندگاری از ایشان به جای مانده است.
سخنگوی قوه قضاییه در ادامه با گرامی‌داشت سالروز سخنرانی امام خمینی در خصوص موضوع کاپیتولاسیون گفت: همواره تکلیف داریم که موضوع وطن فروشی و ملت فروشی را که از جانب رژیم منحوس ستم شاهی صورت پذیرفت و این مملکت و مردم را به آمریکای جهان خوار و غرب در لایحه کاپیتولاسیون فروختند، توجه ویژه کنیم.
ستایشی افزود: در دوره ستم شاهی وجود بیش از ۲۵ هزار مستشار آمریکایی مبین وابستگی شدید کشور به استکبار و عدم استقلال ایران بود که امام خمینی با قدرت تمام و اقتدار کامل، با این اقدام مقابله کردند و هزینه آن نیز به واسطه دستگیری و تبعید ۱۴ ساله ایشان صورت پذیرفت.
سخنگوی دستگاه قضا عنوان کرد: استقلال خواهی و مقابله با غرب زدگی، فروخته شدن عزت ملی در برابر غرب و آمریکا از جمله اهداف ملت ایران در سده اخیر بوده که همچنان در لایه‌های مختلف توسط مردم دنبال می‌شود و هر جا با خصم مقابله کردیم محکوم به موفقیت بوده‌ایم.
وی با اشاره به سالروز شهادت شهید فهمیده تصریح کرد: پیشتازی جوانان و نوجوانان از ابتدای پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی همچون پیشتازی فهمیده‌ها در دوران دفاع مقدس و قبل و پس از آن داشتند از جمله وجوه برجسته و ارزشی انقلاب اسلامی است. دلبستگی و اعتقاد نسل فعلی به انقلاب و اصول اولیه آن از جمله عدالت و مقابله با تبعیض ناروا و ایستادگی در برابر دخالت بیگانه و احیا عزت ملی اگر از نسل‌های اول انقلاب بیشتر نباشد کمتر نیست.
ستایشی بیان کرد: مهم آن است ادبیات نسل جدید از سوی ما به عنوان نسل قبلی به درستی شناخته شود که اگر توجه شود رمز‌ها حاصل خواهد شد. مسئولان قدر جوانان و نوجوانان را می‌دانند و باید زمینه را باید تحویل مسئولیت‌ها به نسل بعدی فراهم کنند.
وی در رابطه با طرح رئیس قوه قضاییه برای انجام گفتگو گفت: طرح رئیس قوه قضاییه برای انجام گفتگو مورد استقبال قرار گرفت که نشان از اصل دقیق بودن و صحت این طرح دارد. رئیس قوه قضاییه از ابتدای مسئولیت خود بار‌ها و باره به اصل گفتگو اشاره کرده است و افراد سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و علمی بار‌ها با رئیس قوه دیدار و نظرات خود را اعلام کرده اند.
ستایشی گفت: قوه قضاییه در تلاش است که بحث گفتگو را در تمام لایه‌های جامعه گسترش دهد.
اطلاعات راهبردی مختلفی از جاسوسان فرانسوی به دست آمده است
سخنگوی قوه قضاییه در ابتدای نشست خبری خود درباره موضوع پرونده جاسوسان فرانسوی گفت: پرونده جاسوسان فرانسوی مهم و ابعاد فشرده‌ای دارد؛ پرونده در مرحله تحقیقات است و کار با دقت، سرعت و صحت در حال بررسی است. افراد مرتبط با این افراد که بازداشت شده‌اند اتهام اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور و جاسوسی دارند.
وی افزود: اطلاعات راهبردی مهمی از متهمان این پرونده به دست آمده است و این اطلاعات به دلیل اهمیتی که دارند، بررسی شان در دستور کار ضابطان خاص قوه قضاییه قرار دارد و تحقیقات با روش‌ها و تمسک به مسائل فنی و علمی استمرار دارد.
ستایشی یادآور شد: این تئوری که دشمنان و سرویس‌های غربی، آمریکایی و صهیونیستی برای امنیت مردم ایران خواب‌های جدی و تحقق ناپذیر دیدند، در حد نظریه صرف نیست، داده‌ها و اطلاعات متعددی داریم که دشمنان قسم خورده نظام با برنامه ریزی‌های قبلی، در صدد خشونت سازی، به خطر انداختن امنیت شهروندان، مدیریت احساسات، شایعه و هجمه سازی رسانه‌ای هستند که هجمه رسانه‌ای آن‌ها را باید با قدرت رسانه پاسخ داد.
سخنگوی دستگاه قضا با اشاره به اینکه بازداشت‌های دیگری در رابطه با این پرونده صورت گرفته است، گفت: زنجیره اطلاعات و داده‌ها در شرف تکمیل است و به محض جمع بندی، اطلاع رسانی لازم صورت می‌گیرد.
شناسایی عاملین حریق در زندان اوین
ستایشی گفت: در مورد حادثه زندان اوین پرونده‌هایی در دادسرای امور جنایی تشکیل شده است. کسانی که در تحریق و تخریب عمدی نقش داشته‌اند شناسایی شده و تفهیم اتهام شده‌اند. تاکنون برای ۲۵ نفر پرونده تشکیل شده است، ممکن است تعدادی اضافه یا کم شوند.
ستایشی با بیان اینکه زندانیان خسارت دیده از این حادثه از آشوب گران و اغتشاشگران شکایت کرده اند، گفت: به لحاظ برنامه ریزی آشوبگران از بند سارقان، آشوب و حادثه مورد نظر رخ داد تا آن‌ها از زندان فرار کنند، اما هیچ زندانی نتوانست از بازداشتگاه اوین متواری شود. این واقعه می‌توانست تبعات بیشتری داشته باشد که همه این‌ها با لطف الهی و اقدامات همکاران ذی مدخل محقق نشد.
سخنگوی دستگاه قضا اضافه کرد: حضور به موقع فراجا، آتش نشانی، اورژانس، فوریت‌های پزشکی موجب شد، دامنه این آشوب مدیریت شود؛ جا دارد از این همکاران تقدیر شود. بعد از این حادثه، تمام زندانیان به جای مناسب منتقل شدند و موجبات تماس آن‌ها با خانواده هایشان فراهم شد، پزشکانی در بازداشتگاه مستقر شده و تمام مددجویان را از نظر سلامتی بررسی کردند و قوه قضاییه هم تلاش کرد تا در اطلاع رسانی سریع، صادقانه و شفاف از این حادثه داشته باشد.
وی خاطر نشان کرد: متاسفانه درباره این آشوب، شایعاتی از سوی رسانه‌های خارجی و برخی رسانه‌های داخلی مطرح شد مانند شلیک خمپاره و وجود مین که این ۲ نکته را تکذیب می‌کنم.
توضیحات سخنگوی قوه قضاییه درباره انتشار تصاویر دوربین‌های زندان اوین
سخنگوی قوه قضاییه در رابطه با انتشار تصاویر دوربین‌های مدار بسته زندان اوین اظهار کرد: از همه رسانه‌ها برای اطلاع رسانی دقیق و شفاف تشکر کنم.
وی افزود: حجم زیاد اسناد نیاز به تحلیل دارد. داده‌ها زمانی که از آشوب طلبی برخی از آشوب طلبان ارائه می‌شود نیاز به تحلیل و داده پردازی و بررسی دارد. مستندی از زندان اوین تهیه و از رسانه‌ها پخش شد که این مستند جوابگوی ابهامات ایجاد شده است.
سخنگوی قوه قضاییه گفت: این مستند رسوا کننده شایعات در خصوص منتشر شده بود. مرکز رسانه قوه قضاییه اولین مجموعه‌ای بود که در این خصوص اطلاع رسانی کرد. این اطلاع رسانی توانست ابهامات ایجاد شده را پاسخ دهد. حجم دروغ سازی رسانه‌های بیگانه باعث شده است که آن‌ها را مرجعیت رسانه‌ای که صداقت اولین شرط آن است خارج کند. آمادگی داریم با جمع بندی اطلاعات آخرین اخبار را به مردم اطلاع رسانی کنیم.
تشکیل پرونده در رابطه با بازیگران، ورزشکاران و روزنامه نگارانی که در حوادث اخیر بدون سند اظهاراتی داشتند
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به این سوال که با بازیگران، ورزشکاران و روزنامه‌نگارانی که در جریان اغتشاشات اخیر مسائلی را بدون سند و مدرک اظهار کردند، آیا پرونده در خصوص این افراد تشکیل شده است، بیان کرد: پرونده‌هایی در این رابطه تشکیل شده و عده‌ای از این افراد به استناد دلایل موجود موازین قوانین احضار شده اند و از ان‌ها سوال و حسب مورد بازداشت شدند. دستگاه قضایی در این رابطه به وظایف خودش عمل کرده و در مورد آن نیز اهتمام دارد.
توضیحات سخنگوی دستگاه قضا در خصوص جرم سیاسی
سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به این سوال که برخی سیاسیون از ادبیات اپوزیسیون در گفتار خود استفاده می‌کنند و موجب اختلاف افکنی می‌شوند، آیا این موضوع جرم محسوب می‌شود؟ گفت: برخی موارد به صراحت ماده ۳قانون جرم سیاسی، جرم سیاسی محسوب نمی‌شوند. برخی موارد که در ماده ۳ قید شده است، مانند تحریک مردم به درگیری و کشتار، تجزیه طلبی و آشوب در شمول جرایم سیاسی نیست و جداگانه مطابق قوانین، موضوعه و قوانین ماهیتی و شکلی مورد تصمیم گیری و اتخاذ نظر واقع می‌شوند.
وی افزود: مشارکت و معاونت و حتی شروع جرم در اینگونه موارد جرم سیاسی نیست و موارد دیگری مانند جرایم مستوجب حدود و قصاص و یا سوءقصد به مقامات داخلی و خارجی، آدم ربایی و گروگان گیری، بمب گذاری و تهدید به آن و هواپیماربایی و راهزنی دریایی، سرقت غارت اموال، ایجاد حریق و تهدید امنیت در شمول جرم سیاسی تلقی نمی‌شوند.
ستایشی یادآور شد: نشر اکاذیب به استناد ماده ۲ اگر نگاه، نگاه سلطه و اخلال در امنیت کشور نباشد در شمول جرم سیاسی محسوب می‌شود، اما نسبت به سایر نشر اکاذیب و مقررات موضوع ماده ۷۴۶قانون مجازات اسلامی که با تمسک به مسائل رایانه‌ای است و مقررات ماده ۳۹۸ قانون مجازات اسلامی، ماده ۲۸۶ آن هم جایگاه ویژه‌ای در نشر اکاذیب کند و هرکدام از این‌ها را قانونگذار عاقلانه مشخص کرده است و در صورت احراز فعل یعنی عناصر مادی و معنوی تشکیل دهنده جرم باید قاضی در محکه صالحه این را احصا کند و درباره آن تصمیم گیری کند.
آغاز محاکمه اغتشاشگران در محاکم
وی درباره تعداد بازداشتی‌های اغتشاشات اخیر و زمان محاکمه آن‌ها بیان کرد: براساس فرمایشات رهبر انقلاب در خصوص دسته بندی دستگیر شدگان اغتشاشات اخیر، در بیانیه‌ای به ملت ایران اعلام کردیم که غربالگری و تفکیک کسانی که در این اغتشاشات مرتکب جرم شده اند، شروع شده است و با قدرت و قوت استمرار پیدا می‌کند.
ستایشی افزود: افرادی که مرتکب جرم خفیف شده باشند و مرتکب قتل و جرح عمدی و تخریب نشده و روان مردم را مورد تعرض قرار نداده و امنیت مردم را مورد تعرض قرار نداده باشند، این‌ها افرادی هستند که مورد رافت اسلامی قرار گرفته و در جایگاهی قرار می‌گیرند که دادگاه می‌تواند درباره آن‌ها اقدامات ارفاقی را مورد توجه قرار دهد و به آن‌ها کمک کند، اما افرادی که مرتکب قتل و سایر جرایم عنوان شده باشند، نسبت به آن‌ها برخورد عبرت آموز و بازدارنده و محکم صورت می‌گیرد و آن‌ها به اشد مجازات می‌رسند.
سخنگوی دستگاه قضا تاکید کرد: با دستور رئیس قوه قضاییه، دادسرا‌ها با سرعت و دقت لازم کار را در حوزه دادستانی انجام داده اند، قسمتی از پرونده‌هایی که مطرح شده در دادسرا‌ها تعیین تکلیف شده است و منتهی به صدور قرار مجرمیت و کیفرخواست شده و به دادگاه‌ها ارسال شده است؛ این محاکمات در سراسر کشور آغاز شده است و تهران، البرز، اصفهان و کردستان از پیشتازان ارسال این پرونده‌ها از دادسرا به دادگاه‌ها هستند.
وی گفت: در جرایم خفیف نیز افراد بلاقید آزاد نمی‌شوند و درباره آن‌ها قرار تامین لازم صادر می‌شود و در اثنایی که قرار صادر شده و پرونده مهیای صدور کیفرخواست می‌شود و نظر دادسرا به دادگاه منعکس می‌شود، شرایط آن‌ها از سوی ضابطان عام و خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد و اگر این افراد از کرده خود پشیمان باشند به آن‌ها ارفاق می‌شود.
اعلام جرم علیه دروغ پردازی رسانه‌های غربی
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره دروغ پراکنی رسانه‌های غربی در ایام سپری شده و طرح شکایت دستگاه قضا نسبت به نحوه فعالیت این شبکه‌ها به محاکم بین المللی، گفت: واقعا تعارفی در این قضیه وجود ندارد و مطمئن باشید که دادستانی کل کشور براساس گزارش‌هایی که ما دریافت کردیم بر این اعتقاد استوارند که علیه بوق‌های استکباری که در خارج از کشور فعال بوده و مشغول دروغ پراکنی هستند، اعلام جرم کنند.
وی تاکید کرد: دادستان کل کشور بر این مهم استوار هستند و حتما این مهم را انجام خواهند داد. همچنین این مسئله در جلسه شورای عالی مسئولین قضایی مطرح شده و رئیس قوه قضاییه هم انشالله رهنمود‌های لازم را ابلاغ خواهند کرد.
ستایشی با بیان اینکه این رسانه‌ها در هدایت، تحریک، تخریب، ایجاد ناامنی‌های داخلی نقش داشتند، بیان کرد: این تحریکات منجر به دست زدن به فعالیت‌های تروریستی شده است و این‌ها تماما از ناحیه نهاد‌های ذی مدخل در حال مستند سازی است.
وی تاکید کرد: بنابراین پیگیری لازم و قاطع از سوی محاکم داخلی و خارجی دستگاه قضا انجام خواهد شد و تمهیدات سازوکار‌های بین المللی آن فراهم شده است.
شکایتی از حسن عباسی مطرح نشده است
ستایشی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چندی پیش اظهارات حسن عباسی درباره ورزشکاران و خانواده آن‌ها باعث ایجاد جنجال‌هایی شد و اخباری مبنی بر احضار این فرد منتشر شد. آیا این فرد احضار شده و برای او پرونده‌ای تشکیل شده است؟ گفت: تا این مرحله شکایتی مطرح نشده و پرونده‌ای هم تشکیل نشده است.
تشریح نقش دادستان‌ها در احیای حقوق عامه
ستایشی درباره نقش دادستان‌ها در احیای حقوق عامه گفت: یکی از تاکیدات رئیس قوه قضاییه که تماما منبعث از دستورات و فرمایشات رهبر انقلاب بوده است، این بوده که با این شرایط پیش آمده در کشور، تمام مسئولان از بحث احقاق حقوق عامه غافل نشوند. هرجایی که حقوق عامه مورد تعرض واقع می‌شود، دادستان‌ها با قوت، پیگیری مجدانه داشته و اهتمام کنند تا تضییع حقوقی صورت نگیرد.
سخنگوی قوه قضاییه تاکید کرد: می‌توان به اقداماتی از جمله پیگیری‌های همکاران قضایی بابت احیای کارخانه‌هایی که به علت‌های مختلف تعطیل بوده است و اهتمامی که برای رفع مشکلات این کارخانه‌های تعطیل و نیمه تعطیل داشته اند، همچنین در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی به آزاد سازی و صیانت از این زمین‌ها اشاره کرد که تلاش شده حقوق از بین رفته دولت که در معرض تهدید قرار گرفته است با ورود دادستان‌ها و معاونانشان احیا شود.
وی خاطرنشان کرد: براساس آمار دادسرای عمومی و انقلاب سراسر کشور در سال گذشته، در حوزه حقوق عامه ۶۲ هزار و ۷۲۹ فقره پرونده در دادسرا‌ها و ۵۹ هزار و ۶۹۰ فقره پرونده در محاکم مطرح شده است و از این تعداد ۵۱ هزار ۷۴۶ فقره منتهی به صدور حکم شده است و حدود ۴۳ هزار و ۱۲۹نفر محکوم شده اند و در راستای اجرای احکام صادره ۳ هزار و ۵۹۳ نفر محکوم به حبس شده اند که ۴۳ درصد آن‌ها متصرف اراضی ملی و منابع طبیعی هستند و ۸ هزار و ۳۹۰مورد پلمب و توقیف داشته اند که مربوط به سلامت و بهداشت عمومی بوده است که از رکن رکین حفظ سلامت و حقوق عامه است.
وی تاکید کرد: در مجموع از ۴۴ هزار و ۱۱۰ مورد قلع و قمع منابع و مستحدثاتی که وجود داشته نزدیک به ۸۱ درصد آن مربوط به تغییر کاربری اراضی کشاورزی بوده است، در اجرای احکام قضایی ۳۸ هزار و ۲۲۹ هکتار اراضی به بیت المال برگشته است و ۲هزار و ۴۵۴ هکتار از سواحل رفع تصرف شده است و این موارد به اهتمام دادستان‌هایی بوده که در اقصی نقاط کشور تلاش کردند.
سخنگوی دستگاه قضا بیان کرد: به لحاظ پیشگیرانه ۷ هزار و ۸۶۷ جلسه تشکیل و ۴۱ هزار و ۲۵۸ مورد مکاتبه از طرف دادستان‌ها در قالب تذکار قانونی به دستگاه‌ها انجام شده و راهکار‌ها و پیشنهاد‌های قانونی هم ارائه شده است و اقدامات پیشگیرانه‌ای که در تغییر کاربری اراضی انجام شده، شرح مفصلی دارد از بررسی پروژه سد سازی ترکیه و پیگیری موضوع از سوی اتحادیه توافق‌های بین المللی معاونت حقوقی ریاست جمهوری، آسیب شناسی مشکلات تقنینی ساخت و ساز‌های غیر مجاز نیز صورت گرفته و مستندات آن‌ها موجود است.
بیشتر دانشجویان بازداشتی آزاد شده اند
وی در ادامه و در خصوص آخرین وضعیت پرونده دانشجویان بازداشتی در اغتشاشات اخیر گفت: در این خصوص از ابتدا و حتی در سنوات گذشته همین رویه و شیوه دستگاه قضائی بوده است؛ نسبت به این موضوع از ابتدای کار ریاست قوه قضائیه توجه ویژه داشتند و دستورات موکدی در جهت تعیین تکلیف عاجل و قانونی دانشجویان صادر شد و موضوع به دادستان کل کشور محول شد و ایشان شخصاً مراتب را مدیریت کردند و قریب به اتفاق دانشجویان در همان روز‌های اول و ابتدای ماجرا آزاد شدند و در حال حاضر تعداد محدود و انگشت شماری بازداشتند که بنا بر گزارشات موثق یا در معرکه بودند و وظیفه خاصی در میدان اغتشاشات داشتند و یا ارتباطات خاصی با شبکه‌ها و گروه‌های تابلودار جنایت پیشه داشته‌اند.
ستایشی گفت: مسائل این افراد در حال بررسی است و در ایام پیش رو اطلاع رسانی خواهد شد. دادستانی کل کشور با وزیر آموزش عالی نشست داشتند و در شورای عالی انقلاب فرهنگی دادستانی کل مورد تقدیر واقع شده و ۲۰۰ گروه از همکاران در دادستانی‌های عمومی و انقلاب در بازداشتگاه‌ها ورود پیدا کردند و در سراسر کشور تعیین تکلیف شده‌اند و افراد زیر ۱۸ سال نیز تعیین تکلیف شده‌اند و کسی از این افراد به عنوان بازداشتی نداریم.
سخنگوی قوه قضاییه در خصوص مجازات دروغ و عاملین تحریک با انتشار اخبار کذب اظهار کرد: تشخیص اینکه فعل یا ترک فعلی جرم است این است که مقام رسیدگی کنده این تشخیص را با تمسک به محتویات پرونده و مقررات ماهیتی دهد و قاضی باید در محکمه صالح به این موضوع رسیدگی کند.
وی ادامه داد: قوه قضائیه بر این مهم تاکید دارد که مسببین و کسانی که زمینه ساز هستند، تحریک، تشویق و ترغیب می‌کنند و شرایط و بستر را برای حضور عده‌ای در میدان فراهم می‌کنند، مطمئن باشند مرجع قضائی در صورت احراز مجرمیت این افراد، بنابر قوانین و مقررات اقدام خواهد کرد.

انتهای پیام/ https://www.asrehamoon.ir/vdcfm0dy0w6dtta.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما