کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مشکلات ناتمام درمانی در سیستان وبلوچستان؛

شهری بدون فضای فیزیکی بستری/ رفع معضل بستری ۶۰ هزار نفر در گرو تصمیم مردم و مسئولان!

9 آبان 1401 ساعت 8:49

در حالی ۶۰ هزار نفر جمعیت شهرستان قصرقند پس از بیماری و نیاز به بستری مسافت ۳۰ کیلومتری را تا شهرستان نیکشهر طی می کنند که مردم این شهرستان نیز تمایلی به حضور پزشک غیر بومی در این شهرستان ندارند.


به گزارش عصرهامون، نیاز دائمى اقشار جامعه به خدمات بهداشتى و درمانى، افزایش سریع و اجتناب ناپذیر هزینه هاى خدمات پزشکى به دلیل توسعه، مشکلات و تنگناهاى گروه هاى کم درآمد در رابطه با دستیابى به خدمات بهداشتى و درمانى، نقش حساسی دارد.
 
نقش دولت در ارائه خدمات بهداشتى و درمانى ضرورى براى مردم و توجه جدی به بخش درمان می تواند در رفع نیازهای درمانی مردم منطقه به خصوص در شهرهای جنوبی سیستان و بلوچستان نقش بسزایی داشته باشد اما عقب ماندگی‌هایی وجود داردکه علیرغم وعده مسئولان هنوز به طور کامل رفع نشده است.
 
عدم شرایط بستری بیماران در مرکز درمان قصرقند از گلایه های اصلی مردم است
 
یکی از شهروندان قصرقندی به خبرنگار ما گفت: مشکلات بهداشت و درمان قصرقند نسبت به چند سال گذشته پیشرفت چشمگیری داشته است و استقرار پزشک عمومی در مرکز درمان بستر روستایی یکی از بهترین اقدامات دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر بود.
 
وی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که در حال حاضر مردم و روستاهای قصرقند با آن درگیر هستند عدم شرایط بستری در این مرکز است که مردم باید فاصله قصرقند تا نیکشهر را طی کنند.
 
این شهروند با اشاره به بیمارستان ۳۲ تختوابی که شرایط بستری را ندارد، تصریح کرد: مسیر طولانی برای بیمارانی که از شرایط خاصی برخوردار هستند و یا زمان مفید بهبود درمان را در این جاده ها از دست می دهند و این بیمارستان که ساخت آن بالای ۳۰ سال است به راحتی رها شده و مشکلاتی برای مردم منطقه بوجود آورده است.
 
وی گفت: ساخت بیمارستان ۳۲ تختخوابی قصرقند با توجه به جمعیت ۶۰ هزار نفری این شهرستان از نیازهای ضروری برای کاهش مشکلات حوزه بهداشت و درمان و جلوگیری از سفر بیماران به سایر شهرستان‌های همجوار است.
 
حضور پزشک عمومی و متخصص در مرکز درمان بستر روستایی قصرقند
 
سعید موحد، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به نبود فضای فیزیکی برای بستری بیماران در مرکز بستر درمانی قصرقند بیان کرد: مرکز درمانی زیر نظر بهداشت شهرستان و با هماهنگی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر از سال گذشته در حال تجهیز امکانات درمانی و پزشکی است.
 
وی افزود: مرکز درمان بستر روستایی در حال حاضر پزشک عمومی ۲۴ ساعت مستقر و ۲ بار در هفته پزشک متخصص از جمله متخصص زنان و زایمان و داخلی در این مرکز حضور دارند.
 
سرپرست دانشگاه تصریح کرد: پایگاه اورژانس و آمبولانس به این مرکز درمان بستر روستایی اختصاص داده شد و آزمایشگاه رفرانس که همه آزمایش های سرپایی و بستری را دارد انجام می شود.
 
وی ادامه داد: با توجه به جمعیت و شرایط منطقه دستگاه سونوگرافی و رادیولوژی در این مرکز فعال شده است و مردم منطقه علیرغم همه مشکلات و کمبود کادر درمان نیروی غیربومی را نمی پذیرند.
 
موحد با اشاره به عدم داروخانه در بخش خصوصی گفت: با توجه به اعلام فراخوان اما پزشکان بومی تمایلی به راه اندازی داروخانه در شهرهای کوچک ندارند.
 
مردم خواهان کادر درمان بومی هستند
 
وی اذعان کرد: مردم قصرقند مشکل درمانی ندارند بزرگترین مشکل در حوزه دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر و جنوب سیستان و بلوچستان کمبود نیرو است، چراکه مردم خواهان کادر درمان بومی هستند و نیروی تحصیلکرده بومی تعدادشان بسیار اندک است.
 
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر افزود: به دلیل عدم بستری و نبود فضای فیزیکی در مرکز درمان روستایی قصرقند، بیماران به نزدیکترین مرکز در ۳۰ کیلومتری نیکشهر اعزام می شوند.
 
وی گفت: در راستای ایجاد دسترسی عادلانه مردم به امکانات خدمات درمانی با بررسی‌های انجام شده بیمارستان ۳۲ تختخوابی در قصرقند ایجاد خواهد شد و با احداث این بیمارستان‌ها ضمن افزایش رضایتمندی مردم، گام بلندی در راستای ترویج عدالت اجتماعی و توزیع عادلانه خدمات تخصصی پزشکی در مناطق کمتر توسعه ‏یافته برداشته خواهد شد‎.
 
موحد خاطرنشان کرد: ساختمان بیمارستان ۳۲ تختوابی در سال ۹۸ کلنگ زنی شد با توجه به یکسری مشکلات به دلیل بودجه با پیمانکار فسخ قرارداد شد و طی مزایده ای در ابتدای سال دوباره کار ساخت آن از سر گرفته شد و ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
 
انتهای پیام/
 


کد مطلب: 152741

آدرس مطلب :
https://www.asrehamoon.ir/news/152741/شهری-بدون-فضای-فیزیکی-بستری-رفع-معضل-۶۰-هزار-نفر-گرو-تصمیم-مردم-مسئولان

عصر هامون
  https://www.asrehamoon.ir