تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۲۴
نقش تحریک کنندگان افکار عمومی، قصور برخی نیروهای امنیتی و انتظامی، حضور قابل توجه و آشکار عناصر ساختارشکن، برهم زننده امنیت و اغتشاشگر و ... به پیچیدگی این پرونده افزوده است
تدابیر عالی رهبر انقلاب برای حوادث سیستان و بلوچستان چیست؟!
به گزارش عصرهامون به نقل از جهان نیوز؛  مهدی جهان تیغی: سفر مهم حجت الاسلام علی اکبری به نماینده ویژه رهبری به استان سیستان و بلوچستان برای بررسی حوادث اخیر این استان، حاوی نکات مهمی است.

یک: رابطه رهبر انقلاب با استان سیستان و بلوچستان یک ارتباط قلبی و عاطفی است. ایشان در سفر به زاهدان در اوایل دهه هشتاد از سیستان و بلوچستان به عنوان استان خاطره‌ها برای شخص خودشان نام بردند. رهبر انقلاب علاوه بر اینکه در دوره طاغوت در این استان مدتی تبعید بودند و روزهای متوالی با مردم شیعه و به خصوص اهل سنت از نزدیک زندگی کردند، در همان ماه‌های بعد از انقلاب نیز به عنوان اولین نماینده امام خمینی (ره) برای بازدید از محرومیت‌ها به سیستان و بلوچستان سفر کردند. اما در این سالها فراتر از علقه عاطفی و توجه خاص ایشان به مردم  شیعه و سنی این دیار، رهبر انقلاب در کنار محرومیت‌ها به ظرفیت های خاص درون مردم این استان اعتقاد ویژه دارند. به همین دلیل می توان واکنش خاص و ویژه رهبر معظم انقلاب در قالب فرستادن یک نماینده ویژه برای دلجویی و بررسی بیشتر حوادث اخیر این استان را در ایجاد ناراحتی و نگرانی و دغدغه ایجاد شده برای شخص ایشان خلاصه کرد.

دو: پرونده پیچیده زاهدان تاکنون تعدادی شهید مدافع امنیت، شهادت تعدادی از افراد بی گناه از مردم و تعدای مجروح بر جای گذاشته است. در این میان نقش تحریک کنندگان افکار عمومی، قصور برخی نیروهای امنیتی و انتظامی، حضور قابل توجه و آشکار عناصر ساختارشکن، برهم زننده امنیت و اغتشاشگر و ... به پیچیدگی این پرونده افزوده است و روند بررسی دقیق این پرونده سبب تاخیر در بیان قطعی واقعیات و اتفاقات به صورت طبیعی شد و به مروربیشتر آشکار خواهد شد.

سه: از مجموع اظهارات نماینده رهبری در سفر به سیستان و بلوچستان می توان موارد ذیل را به عنوان بخشی از تدابیر کلی رهبری درباره حوادث سیستان و بلوچستان دسته بندی کرد:
الف: دستور ویژه برای روش شدن همه ابعاد ماجرا با بررسی کامل مستندات توسط مراکز فنی و عدم تضییع حق مردم و همه اطراف ماجرا
ب: تاکید بر اینکه کلیه تصمیمات اجرایی و قضایی بر اساس آنچه در واقعیت اتفاق افتاده باشد و ملاحظه‌ای در نظر گرفته نشود
ج: جمع بندی بررسی ها و اتخاذ تصمیمات توسط شورای عالی امنیت ملی بر پایه نگاه جامع نگر
د: دلجویی از آسیب دیدگان و اعلام ناراحتی از حوادث پیش آمده و همچنین شهید محسوب شدن مردم بی گناه و جانباز معرفی شدن مجروحین بی گناه

چهار: اما حجت الاسلام علی اکبری به عنوان نماینده ویژه رهبری در سفر به سیستان و بلوچستان به چند نکته بسیار مهم دیگر نیز اشاره کرده اند که تکمیل کننده نگاهی است که هم اکنون به پرونده حوادث این استان در بدنه تصمیم گیر حاکمیت وجود دارد.
الف: در ذیل تدابیر عالی رهبر معظم انقلاب، تدابیر تکمیلی در داخل استان و از طریق شخصیت ها بومی و گروه های مختلف ساکن در سیستان و بلوچستان به سرانجام خواهد رسید. به معنای دیگر تدبیر برای ادامه حل مشکل تا پایان مسائل مربوطه با راه حل های بومی و به دست نخبگان، علمای شیعه و سنی، سران طوایف، مسئولین محلی و با مختصات و در نظر گرفتن شرایط بومی استان صورت خواهد گرفت .
ب: یاددآوری امنیت به عنوان خط قرمز نظام و اعلام عدم مماشات با مجرمین و افراد برهم زننده امنیت در استان چه شیعه و چه سنی باشند.
ج: آزاد کردن تعداد قابل توجهی از افراد دستگیر شده که موارد حاد امنیتی ندارند و بر اثر هیجانات واکنش های صورت دادند.
د: تاکید ویژه بر اینکه در ماجراهای اخیر استان کسانی عامل تحریک مردم بوده اند و حساب آنها جداست و باید خطایی که در تحریک افکار عمومی مرتکب شدند را اصلاح و عذرخواهی کرده و یادآوری اینکه نمی توان از این کوتاهی های صورت گرفته به راحتی عبور کرد.
ه: بررسی و گفتگو درباره مطالبات و شنیدن دردل‌ها و کسب نظرات گروه های مختلف درباره حوادث اخیر سیستان و بلوچستان و ارائه جمع بندی‌های جدید صورت گرفته به رهبر معظم انقلاب
  https://www.asrehamoon.ir/vdcevx8z7jh8n7i.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما