کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ماجرای ازدحام جمعیت دیروز در جنوب سیستان و بلوچستان چه بود؟

آرد؛ مهمترین دغدغه روستانشینان چابهاری و دشتیاری/ سهمیه ۸۵۰ کیلویی پاسخگوی نیاز ۱۱۱ هزار نفر نیست

1 آذر 1401 ساعت 12:26

درحالی این روزها آرد خام مهم ترین دغدغه روستانشینان چابهاری و دشتیاری است که سهمیه اختصاص یافته در هر ماه ۸۵۰ کیلوگرم است که پاسخگوی نیاز ۱۱۱ هزار و ۳۵۴ نفر در این مناطق نیست.


به گزارش عصرهامون، مردم بخش پیرسهراب شهرستان دشتیاری در هفته‌های اخیر از طریق ارسال پیام‌هایی به خبرنگار عصرهامون از کمبود آرد خام در روستاهای این شهرستان گلایه داشته‌اند و روزهای اخیر برای خرید کیسه آرد صف های طویلی صورت گرفته که باعث نارضایتی مردم شده بود.
 
در این بین، برخی روستاییان شهرستان دشتیاری افزایش سهمیه آرد با توجه به گرانی آرد آزاد را خواستار هستند و می‌گویند مقدار سهمیه اختصاصی ماهانه کافی نیست؛ آنان که بدون نانوایی به تهیه و پخت نان در خانه هستند، از مقدار کم سهمیه هفت کیلو گرمی آرد ماهانه برای هر نفر گلایه‌مندند.
 
کمبود آرد در مناطق روستایی جهت خرید، موجب ازدحام جمعیت شده است

محمدسعید جدگال یکی از اهالی منطقه دشتیاری در گفت و گو با خبرنگار ما از کمبود شدید آرد خام در مناطق روستایی خبر داد و گفت: در چند ماه اخیر منطقه دشتیاری با کمبود آرد خام مواجه شده بود و سهمیه اختصاص یافته در هر ماه کمتر از میزان مشخص شده توزیع می شود.
 
وی با اشاره به ازدحام جمعیت روستانشینان در بخش پیرسهراب افزود: روز گذشته مردم روستای پنجشنبه بازار بخش پیرسهراب از ساعت ۷ صبح تا ۱ ظهر در صف بودند تا سهمیه آرد را از تعاون روستایی تحویل بگیرند اما به تعداد زیادی از مردم آرد نرسید.
 
جدگال ادامه داد: در تعاونی روستایی های شهرستان دشتیاری فقط همین تعاونی توزیع آرد را انجام می دهد و باقی تعاونی ها آردی برای توزیع به روستایی ها نداشتند.
 
وی گفت: روستاهای چابهار و دشتیاری فاقد نانوایی هستند و مردم روستایی آرد خام برای پخت نان خانگی خریداری می کنند.
 
 سهمیه اختصاص یافته جوابگوی نیاز روستاییان نیست

موسی پرو، مسئول تعاونی روستایی پنجشنبه بازار به خبرنگار ما گفت: در ماه مهر ۱۲۵ کیسه آرد و در آبان ماه ۳۸۷ کیسه آرد کمتر از سهمیه اصلی روستایی اختصاص یافته بود.
 
وی گفت: فروشنده های سطح بخش پیرسهراب آرد برای فروش نداشتند و مردم روستاهای دیگر برای خرید آرد به این تعاونی روستایی مراجعه کردند.
 
 میزان آرد سهمیه‌ای پاسخگوی نیاز روستاییان نیست

سهراب فروغی، مدیر تعاون روستایی چابهار در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به سهمیه آرد خام روستایی شهرستان های دشتیاری و چابهار بیان کرد: سهمیه آرد روستایی چابهار ۵۰۳ هزار و ۹۶۰ کیلوگرم و دشتیاری ۳۴۷ هزار و ۴۸۰ کیلوگرم است.
 
وی با بیان اینکه سهمیه آرد خام به مردمی که فاقد نانوایی هستند، اختصاص می یابد، افزود: میزان مصرف اختصاص یافته به صورت ماهانه است اما پاسخگوی جمعیت بیش از ۱۱۱هزار نفری جامعه هدف روستایی در چابهار و دشتیاری نیست.
 
مدیرتعاون روستایی چابهار ادامه داد: میزان تخصیص یافته براساس سرشماری جمعیت سال ۹۵ است و سهم هر نفر هفت کیلوگرم می باشد که با این حساب روستانشینان را با کمبود آرد مواجه کرده است.
 
وی تصریح کرد: روز گذشته در منطقه پیرسهراب سهمیه آرد خام طی دو مرحله بین روستانشینان توزیع خواهد شد و همین دلیل باعث ازدحام جمعیت شده بود.
 
سامانه "سنتا" طرح هوشمندسازی توزیع آرد در مناطق روستایی

فروغی با اشاره به طرح هوشمندسازی توزیع آرد در مناطق روستایی گفت: سامانه "سنتا" جهت توزیع آرد در مناطق روستایی اجرا شده و روستائیان می‌توانند با نام‌نویسی در این سامانه آرد مورد نیاز خود را تامین کنند.
 
وی افزود: با اجرای طرح آزمایشی هوشمند سازی توزیع آرد در مناطق روستایی، سهمیه آرد این مناطق عادلانه توزیع می شود و از مهم ترین مزایای این طرح از قاچاق آرد جلوگیری خواهد شد.
 
انتهای پیام/


کد مطلب: 153264

آدرس مطلب :
https://www.asrehamoon.ir/news/153264/آرد-مهمترین-دغدغه-روستانشینان-چابهاری-دشتیاری-سهمیه-۸۵۰-کیلویی-پاسخگوی-نیاز-۱۱۱-هزار-نفر-نیست

عصر هامون
  https://www.asrehamoon.ir