تاریخ انتشار :شنبه ۵ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۲۳:۵۹
سازمان غذا و دارو دستور ریکال سوسپانسیون خوراکی کوآموکسی کلاو را که به صورت فوریتی توسط شرکت بازرگانی سهاکیش از هند وارد شده بود، صادر کرد!
آنتی‌بیوتیک‌های وارداتی از هند جمع آوری شدند!/ چه کسی پاسخگوست؟!
به گزارش عصرهامون به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مدتهاست در زمان انتقاد از کمبود و گرانی دارو شاهد عملکرد و اظهار و نظر شتابزده مسئولان وزارت بهداشت هستیم، گویا این تراژدی هیچگاه پایانی ندارد و این بار هم شاهد سناریویی جدید در واردات آنتی‌بیوتیک‌، توزیع آنی آن در داروخانه و در نهایت جمع آوری آنها از سطح فروش بودیم. سازمان غذا و دارو دستور ریکال سوسپانسیون خوراکی کوآموکسی کلاو را که به صورت فوریتی توسط شرکت بازرگانی سهاکیش از هند وارد شده بود، صادر کرد، در واقع علت این جمع آوری غیر قابل قبول بودن این داروها از نظر آزمون تعیین مقدار ماده موثره اعلام شده است.
 

جمع آوری آموکسی کلاو وارداتی هندی از داروخانه‌ها

محمد پیکانپور مدیر کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو طی نامه ای به شرکت بازرگانی سها کیش، وارد کننده سوسپانسیون خوراکی کوآموکسی کلاو اعلام کرد داروی CO-AMOXICLAV POWDER FOR SUSPENSION ORAL 400 به صورت ۵ و ۵۷ میلی گرم با برند  MAGAMOX CV-DUO ساخت کمپانی  Abbott هندوستان با شماره سری ساخت MFH0555 که به صورت فوریتی توسط آن شرکت وارد شده است به لحاظ آزمون تعیین  مقدار ماده موثره غیر قابل قبول است.

مقرر فرمایید بلافاصله نسبت به جمع آوری این دارو اقدام و نتیجه اولیه و نهایی ریکال (جمع آوری) به ترتیب طرف مدت ۲ و ۴ هفته از تاریخ این نامه به اداره کل دارو ارسال شود. در این نامه تاکید شده است که در اسرع وقت از سایر سری ساخت‌های وارد شده این دارو، نمونه‌هایی به اداره کل دارو تحویل شود.
 
 


جالب است بدانید داروهای ریکال شده همان داروهایی هستند که هفت آبان ماه در قالب یک محموله از داروهای آنتی‌بیوتیک از هند وارد شدند و به نظر می‌رسد بخش زیادی از این داروها توزیع و در اختیار بیماران قرار گرفته است و مشخص نیست که آیا تاثیرات منفی هم روی بیماران داشته است یا خیر.

نمونه‌برداری و آزمایش‌های کیفی از داروهای وارداتی

سجاد اسماعیلی مشاور رییس سازمان غذا و دارو  چندی پیش درباره واردات دارو گفت: فرایند ورود دارو به کشور مشخص و زیر نظر سازمان غذا و دارو انجام می‌شود، در واقع داروها یا به صورت ثبتی و از طریق شرکت‌هایی که نماینده رسمی در کشور هستند، وارد می‌شوند یا واردات دارو به صورت فوریتی و در مواقعی که دارویی دچار کمبود شده و نیاز داریم که دارو سریع‌تر وارد بازار شود، انجام می‌شود.
وی در ادامه با بیان این مطلب که واردات دارو از هر دو طریق با مجوز سازمان غذا و دارو انجام می‌شود، گفت: پس از ورود دارو به کشور بلافاصله از آن‌ها ‌نمونه‌برداری و آزمایش‌های کیفی گرفته می‌شود تا از سلامت و ایمنی محصول مطمئن شویم. پس از تایید سلامت و ایمنی، داروی وارداتی از سوی سازمان غذا و دارو وارد بازار می‌شود.
حال این سوال مطرح است که اگر داروهای وارداتی قبل از توزیع مورد بررسی و پس از تایید در مراکز توزیع می‌شود، پس موضوع نامه ابلاغ شده از سوی سازمان غذا و دارو به شرکت وارد کننده چیست و چرا گفته بلافاصله نسبت به جمع‌آوری داروی مذکور اقدام کنند؟!  به راستی چه کسی پاسخگوی عملکرد شتاب زده مسئولان است؟!

انتهای پیام/ https://www.asrehamoon.ir/vdcdxs0fxyt0ks6.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما