تاریخ انتشار :شنبه ۵ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۵۹
دلایل بسیار زیادی برای خوردن پرتقال در روز وجود دارد. این میوه یکی از مفیدترین میوه‌هاست که کالری اندکی دارد اما سرشار از مواد مغذی است.
خواص پرتغال و تاثیر آن بر سلامتی بدن/ از تقویت سیستم ایمنی بدن تا درمان سرطان
به گزارش عصرهامون به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ پرتقال یکی از میوه‌ها و مرکبات قدیمی و پرمصرف است که طرفداران زیادی دارد. این میوه که ساختار سلولی بسیار شگفت انگیزی در روزهای سرد زمستانی به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند و در گرم‌ترین روزهای تابستان نوشیدن آب آن بسیار دل‌چسب و لذت‌بخش است.
دانشمندان معتقدند مصرف روزانه یک واحد پرتقال می‌تواند نقش بسیار پر رنگی در بهبود سلامت فیزیکی بدن ایفا کند.  در واقع مصرف روزانه یک واحد پرتقال، نیاز ویتامین سی بدن را به طور کامل تامین می‌کند و به جذب بیشتر آهن نیز کمک خواهد کرد.
همچنین خوردن پرتقال به دلیل فیبر زیاد، سبب بهبود عملکرد گوارش شده و به سبب داشتن فولیک اسید، به بارداری و سلامت جنین نیز کمک می‌کند.

ارزش غذایی خواص یک پرتقال متوسط

یک پرتقال در ابعاد متوسط دارای ارزش غذایی زیر است:
  • 60 کیلوکالری انرژی
    فاقد چربی و سدیم
    3 گرم فیبر گیاهی
    1 گرم پروتئین
    12 گرم قند
    14 میکروگرم ویتامین A
    70 میلی‌گرم ویتامین C
    40 میلی‌گرم کلسیم
    237 میلی‌گرم پتاسیم
    4 گرم کربوهیدرات

خواص پرتغال

دلایل بسیار زیادی برای خوردن پرتقال در روز وجود دارد. این میوه یکی از مفیدترین میوه‌هاست که کالری اندکی دارد اما سرشار از مواد مغذی است. از مهم‌ترین خواص پرتقال می‌توان به میزان بالای ویتامین A و C در آن اشاره کرد که آن را یک میوه بسیار عالی برای سلامت بینایی و تقویت سیستم ایمنی بدن ما تبدیل می‌کند.

خواص پرتقال برای چشم

پرتقال حاوی رنگ‌دانۀ نارنجی بتاکاروتن است که به‌عنوان پیش‌ساز ویتامین A در بدن عمل می‌کند. وجود ویتامین A برای بینایی، ساخت بعضی هورمون‌ها و برای سلول‌های پوششی پوست الزامی است. مهم‌ترین مورد از خواص پرتقال برای چشم بهبود بینایی و سلامت سلول‌های چشمی است.

خواص پرتقال برای جلوگیری از سکته

بر اساس گفته های موسسه قلب در آمریکا، خوردن ترکیباتی که در مرکباتی همچون پرتقال و گریپ فروت یافت می شود می تواند خطر ابتلا به سکته را در زنان کاهش دهد. افرادی که مقادیر زیادی از مرکبات را مصرف می کنند ۱۹ درصد کمتر از سایر افراد به سکته مبتلا می شوند.

خواص پرتقال برای کبد

با توجه به وجود مواد عالی و مغذی موجود در پرتقال این میوه به دلیل داشتن ویتامین A و همچنین وجود ماده‌ای به نام کاروتنوئید باعث رفع اختلالات کبدی شده و برای سلامت کبد و بهبود کبد چرب بسیار مفید است. خواص پرتقال برای کبد می‌توان به خواص آنتی‌اکسیدانی آن اشاره کرد که سبب افزایش سلامت کبد می‌گردد.

خواص پرتقال برای فشار خون

مصرف سدیم اندک برای کاهش فشار خون ضروری است. با اینحال افزایش مصرف پتاسیم می تواند به اندازه این موضوع مهم باشد.
بر اساس نظرسنجی های انجام شده، کمتر از ۲ درصد از بزرگسالان آمریکا ۴۷۰۰ میلی گرم از این ماده را که مورد نیاز است در روز مصرف می کنند. به خاطر داشته باشید که مصرف پتاسیم کافی باعث می شود خطر مرگ ناشی از هر شرایطی تا ۲۰ درصد کاهش یابد.

خواص پرتقال برای ریه

پوست پرتقال سرشار از فلاونون‌ها (آنتی اکسیدان‌های قوی) است که مملو از ترکیبات طبیعی سرکوب‌کننده هیستامین است و شما می‌توانید با استفاده از این داروی گیاهی از عوارض خواب آلودگی آنتی هیستامین‌ها بکاهید و به علت این ویژگی پوست پرتقال را به‌عنوان داروی گیاهی پاک‌سازی کننده ریه می‌توانید مصرف کنید، می‌شناسند. بنابراین بهتر است برای استفاده از خواص پرتقال برای ریه، از پوست پرتقال نیز استفاده کنید.

خواص پرتقال برای سرطان

بر اساس مطالعه ای که در مجله Epidemiology منتشر شده است، مصرف موز، پرتقال و آب پرتقال طبیعی در دو سال اول زندگی می تواند خطر توسعه سرطان خون را در کودکان کاهش دهد.
از آنجایی که پرتقال منبع بسیار عالی از آنتی اکسیدان قوی ویتامین C است می تواند به مبارزه با تشکیل رادیکال های آزاد که باعث ایجاد سرطان می شوند کمک کند.
با اینکه مصرف ویتامین C کافی به عنوان یک آنتی اکسیدان ضروری و بسیار مفید است، اما مقادیری که برای مقاصد درمانی برای سرطان مورد نیاز است فراتر از مصرف خوراکی آن خواهد بود.
مصرف فیبر بالا از طریق میوه ها و سبزیجات نیز می تواند خطر ابتلا به سرطان روده را کاهش دهد.

خواص پرتقال برای کودکان

خواص پرتقال برای کودکان بسیار زیاد است ولی مهم‌ترین آن مربوط به تقویت سیستم ایمنی بدن آن‌ها است. خواص پرتقال در تقویت سیستم ایمنی، یک حقیقت علمی اثبات شده است که نه‌تنها برای کودکان، بلکه برای بزرگسالان نیز اهمیت بسیاری دارد. با این وجود اهمیت آن برای کودکان بیشتر است؛ زیرا سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند. بهترین راهکار برای استفاده از خواص پرتقال برای کودکان این است که هر روز صبح یک لیوان آب پرتقال تازه میل کنند و به دلیل خاصیت اسیدی آن، بهتر است بین صبحانه یا پس از آن مصرف شود تا به معده آن‌ها آسیبی وارد نشود. همچنین از دیگر خواص پرتقال برای کودکان، خواص آنتی اکسیدانی آن است که سبب می‌شود به دلیل حساسیت سلول‌های بدن آن‌ها در برابر تشعشعات و رادیکال‌هیا آزاد، مقاومت بیشتری پیدا کنند.

خواص پرتقال برای قلب

فیبر، پتاسیم و ویتامین C موجود در پرتقال می تواند از سلامت کلی قلب محافظت کند. افزایش مصرف پتاسیم به همراه کاهش مصرف سدیم می تواند تغییر مهمی در زندگی باشد و همین امر موجب می شود خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی در افراد کاهش یابد.
در یکی از مطالعات انجام شده مشخص شد افرادی که ۴۰۶۹ میلی گرم پتاسیم در روز مصرف کرده بودند ۴۹ درصد کمتر از سایر افراد به خاطر بیماری قلبی جان خود را از دست می دادند.
مصرف پتاسیم زیاد همچنین مرتبط با کاهش خطر ابتلا به سکته است و می تواند از حجم عضلات پشتیبانی کند، چگالی مواد معدنی در استخوان ها را حفظ نماید و تشکیل سنگ کلیه را کاهش دهد.

خواص پرتقال در بارداری

پرتقال خونی نیز مانند سایر پرتقال‌ها دارای مقادیر زیادی ویتامین C وکلسیم است و یک منبع بزرگ برای آنتی اکسیدان ها به حساب می‌آید که می‌تواند در دوران بارداری با وجود این مواد، یک تغذیه خوب و مفید برای تامین این مواد برای جنین و مادر باردار باشد. از خواص پرتقال در بارداری می‌توان به خاصیت ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی آن نیز اشاره کرد. همچنین با تقویت سیستم ایمنی مادر، برای پیشگیری از بسیاری از بیماری‌ها فایده دارد.

خواص پرتقال برای پوست

پرتقال از چند طریق به شادابی پوست کمک می‌کند. وجود ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌ها در پرتقال باعث از بین رفتن رادیکال‌های آزاد در پوست می‌شود. دیگر خواص پرتقال برای پوست صورت داشتن بتاکاروتن است. بتاکاروتن باعث تولید ویتامین A و بازسازی بافت پوششی (اپیتلیال) پوست و جلوگیری از پیری پوست می‌شود.

عوارض مصرف پرتقال

مسدودکننده های بتا (نوعی داروست که عمدتا برای بیماری های قلبی تجویز می شود) می تواند سطح پتاسیم را در خون افزایش دهد. غذاهای غنی از پتاسیم همچون پرتقال و موز را به هنگام مصرف این داروها باید به احتیاط مصرف کرد.
مصرف پتاسیم زیاد برای افرادی که کلیه هایشان به درستی کار نمی کند نیز می تواند مضر باشد. اگر کلیه شما نمی تواند پتاسیم اضافی را حذف کند، مقدار اضافی آن می تواند خطرناک و در برخی از موارد کشنده باشد.
افرادی که با رفلاکس اسید معده به مری دست و پنجه نرم می کنند ممکن است با مصرف غذاهای اسیدی همچون مرکبات نشانه های سوزش سر دل را بیشتر تجربه نمایند. البته تجربه هر فردی متفاوت است.
الگوی کلی غذا خوردن و رژیم غذایی در پیشگیری از بیماری ها و رسیدن به سلامت خوب مهم است. بهتر است به جای اینکه بر روی یک ماده غذایی یا میوه تمرکز کنید، رژیم غذایی با انواع مختلفی از مواد را دنبال نمایید.

انتهای پیام/ https://www.asrehamoon.ir/vdcj8tevouqeitz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما

مهم ترین اولویت دستگاه اجرایی در استان از نگاه شما چه باید باشد؟
توجه به زیرساخت ها در استان
توزیع عادلانه ارزاق عمومی و کالاهای اساسی
مرتفع نمودن مشکلات فرهنگی و آسیب های اجتماعی
برخورد با مفاسد اقتصادی و ویژه خواری ها