کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

خطیبی مطرح کرد؛

پیش بینی قیمت نفت/ قیمت نفت، ایران و روسیه را وادار به کاهش قیمت گاز صادراتی می‌کند

5 آذر 1401 ساعت 18:59

نماینده اسبق ایران در اوپک با اشاره به ائتلاف نفتی عربستان و آمریکا برای پایین نگاه‌داشتن قیمت و ضربه به اقتصاد کشورهایی چون ایران و روسیه، دلایل کاهش قیمت نفت را تشریح و گفت: سعودی‌ها کاهش قیمت‌ نفت را به سایر کشورهای اوپک تحمیل کردند و ایران و روسیه با کاهش قیمت نفت مجبورند بهای گاز صادراتی خود را هم ارزان کنند.


به گزارش عصرهامون به نقل از شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ بهای نفت برای تحویل در نوامبر، در هفته گذشته همچنان نزولی است درحالی‌که شاخص دلار آمریکا که ارزش دلار را در برابر سبدی از ارزهای اصلی اندازه‌گیری می‌کند نیز به بالاترین حد خود در ۲۰ سال گذشته رسیده است.

افزایش قیمت نفت برای کشورهایی که برای مبادله، از دلار استفاده نمی‌کنند

این بدین معناست که دلار قوی‌تر که معاملات نفت بر این ارز قیمت‌گذاری می‌شود برای خریدارانی که از ارزهای دیگر استفاده می‌کنند، به‌نوعی گران‌تر تمام می‌شود و صعود دلار نگرانی‌ها را نسبت به‌کندی رشد اقتصاد مبتنی به نفت را برانگیخته است.

این در حالی است که اختلال‌های ناشی از جنگ روسیه و اوکراین در بازار نفت به همراه تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه نفت روسیه از دسامبر، تا حدودی از قیمت‌ها پشتیبانی کرده است و راسل هاردی، مدیرعامل شرکت بازرگانی انرژی ویتول نیز این  پیش‌بینی را مطرح کرد که بیش از یک میلیون بشکه در روز نفت آمریکا برای پرکردن شکاف ناشی از تحریم نفت روسیه، به اروپا ارسال شود و شاهد افزایش رقابت برای سهام بازار در آسیا خواهیم بود و همه مسائل مطرح شده موجب شده تا این روزها توجهات به نشست تولیدکنندگان اوپک پلاس و تصمیمات آنها برای میزان تولید و کنترل یا افزایش قیمت نفت معطوف باشد.

سید محمدعلی خطیبی نماینده اسبق ایران در اوپک، درباره علت سقوط قیمت نفت خام در بازار جهانی و آسیب‌های آن به اقتصاد کشورهایی نظیر کشور ما به راه دانا؛ اظهار کرد: استخراج و فراوری نفت و گاز از ذخایر نامتعارف (شیل اویل و شیل گس‌ها) پیشی‌گرفتن عرضه از تقاضا در بازار جهانی، افزایش عرضه ظرفیت مازاد نفت توسط برخی از کشورهای عضو اوپک، مثل عربستان و کاهش مسائل ژئوپلیتیکی در کنار افزایش سطح ذخیره‌سازی نفت در کشورهای بزرگ مصرف‌کننده از مهم‌ترین دلایل سقوط قیمت جهانی نفت است.

کاهش بیش از ۲۰ درصدی قیمت نفت خام در ماه‌های اخیر

وی ادامه داد: کاهش بیش از ۲۰ درصدی قیمت نفت خام در طول چند ماه اخیر برای برخی از کشورهای عضو اوپک مسئله بزرگی نیست؛ زیرا برخی از اعضای اوپک همچون عربستان سعودی با افزایش عرضه نفت به بازار و فروختن نفت بیشتر به‌نوعی زیان کاهش قیمت‌ها را جبران می‌کنند درحالی‌که این امکان به‌واسطه برخی سیاست‌های تحریمی امریکا برای کشورهایی نظیر کشور ما امکان‌پذیر نیست.

خطیبی توضیح داد: این کاهش قیمت نفت قطعاً برای برخی از کشورهای صادرکننده نفت نیز در بلندمدت منجر به نگرانی‌های خواهد شد.

وی تصریح کرد: سعودی‌ها اخیراً با تغییر فرمول فروش نفت خود و کاهش بهای رسمی نفت صادراتی عملاً شرایط را برای کاهش بیشتر بهای نفت در بازار جهانی فراهم کرده‌اند و تخفیف‌های ویژه و امتیازهایی به خریداران نفت ارائه می‌دهند.

سعودی‌ها کاهش قیمت‌ نفت را به سایر کشورهای اوپک تحمیل کردند


وی با اعلام اینکه هم اکنون عربستان سعودی با ظرفیت تولید بیش از ۱۰ میلیون بشکه نفت بزرگ‌ترین صادرکننده در بین اعضای اوپک به شمار می‌رود، افزود: عربستان عملاً با کاهش رسمی قیمت نفت خود فشار کاهش قیمت‌ها را به سایر کشورهای عضو اوپک تحمیل کرده است.

این کارشناس انرژی با اشاره اینکه قطعاً این اقدامات کاهش قیمت نفت در بازار جهانی را تندتر می‌کند، ادامه داد: با افزایش عرضه مازاد ظرفیت نفت توسط عربستان فعلاً نباید انتظار تقویت و یا افزایش قیمت نفت در بازار جهانی را داشت.

وی درباره توافق احتمالی عربستان و آمریکا برای پائین نگاه‌داشتن قیمت نفت به‌منظور ضربه‌زدن به اقتصاد کشورهایی همچون ایران، روسیه و ونزوئلا، گفت: در حال حاضر عربستان وارد یکسری معادلات سیاسی پیچیده شده است که موجب کاهش قیمت نفت شده که خود این کشور هم از این روند زیان می‌بیند.

کاهش قیمت نفت، ایران و روسیه را وادار به کاهش قیمت گاز صادراتی می‌کند


خطیبی گفت: عربستان ممکن است از کاهش قیمت نفت زیان‌هایی ببیند؛ اما این احتمال وجود دارد که یکسری امتیازهای سیاسی به‌خاطر تلاش در کاهش قیمت نفت از سوی امریکا کسب کند؛ ولی در مقابل  روسیه را به‌عنوان یک کشور صادرکننده گاز مجبور می‌کند تا قیمت گاز صادراتی خود را هم کاهش دهد.

وی با تأکید بر اینکه قیمت گاز صادراتی روسیه تابع بهای جهانی نفت خام است، تصریح کرد: ایران، قطر، الجزایر و ترکمنستان هم از کاهش قیمت نفت زیان خواهند دید و در پی روسیه مجبور به کاهش قیمت گاز خواهند شد.

مدیر اسبق امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به بسته‌شدن بودجه سال جاری دولت بر مبنای نفت ۱۰۰ دلاری و احتمال کسری بودجه با سقوط قیمت جهانی نفت بیان کرد: کاهش بهای نفت به محدوده ۸۰ دلار با پیش‌بینی دولت فاصله دارد که پرکردن این فاصله با سایر درآمدهای نفتی بسیار مشکل خواهد بود.

وی در تشریح راهکار جلوگیری از این سقوط قیمت گفت: ونزوئلا رسماً پیشنهاد خود را برای برگزاری نشست فوق‌العاده اوپک برای بررسی و تصمیم در خصوص این روند اعلام کرده است و وزیر نفت ایران هم باید پیشنهاد برگزاری این نشست فوق‌العاده را به ریاست اوپک ارائه نماید تا اوپک با رایزنی با سایر اعضا و دبیرکل اقدام به برگزاری نشست فوق‌العاده برای کنترل قیمت نفت را در دستور کار خود قرار دهد.

انتهای پیام/


کد مطلب: 153343

آدرس مطلب :
https://www.asrehamoon.ir/news/153343/پیش-بینی-قیمت-نفت-ایران-روسیه-وادار-کاهش-گاز-صادراتی-می-کند

عصر هامون
  https://www.asrehamoon.ir