> مالکان با کاهش آهنگ رشد قیمت مسکن فروشنده می‌شوند؟ | عصر هامون
تاریخ انتشار :شنبه ۵ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۵۸
طبق اعلام مرکز آمار، آهنگ رشد قیمت مسکن در آبان کاهش ۲.۴ درصدی داشته اما هنوز تعدادی از مالکان، خانه‌های خالی خود به بازار عرضه نمی‌کنند و منتظر رشد دوباره قیمت‌ها هستند.
مالکان با کاهش آهنگ رشد قیمت مسکن فروشنده می‌شوند؟
به گزارش عصرهامون به نقل از باشگاه خبرنگاران؛  مرکز آمار در جدیدترین گزارش از شاخص قیمت مصرف‌کننده در آبان ۱۴۰۱ اعلام کرده که قیمت مسکن کل کشور در یک ماه گذشته ۳.۷ درصد افزایش داشته است. نرخ رشد نقطه به نقطه یعنی رشد قیمت در مقایسه با آبان سال گذشته هم افزایش ۳۹.۲ درصدی را نشان می‌دهد. تورم سالیانه که رشد قیمت در ۱۲ ماهه منتهی به آبان ۱۴۰۱ است  نیز از افزایش ۳۱.۵ درصدی حکایت دارد.
ماه قبل از آن یعنی مهرماه  سه شاخص مذکور به ترتیب ۶.۱ درصد، ۳۶.۳ درصد و ۳۰.۳ درصد بود. بر این اساس آمار روایت می‌کند که اگرچه تورم سالیانه در آبان ۱۴۰۱ با مقداری رشد مواجه شده، اما در یک ماه اخیر از شتاب رشد نرخ مسکن ۲.۴ درصد کاسته شده است.
بررسی‌های میدانی هم حاکی از آن است که قیمت مسکن در چند ماه گذشته با رشد بیش از ۳۰ درصدی روبرو شده، اما در چند هفته اخیر بخشی از این رشد قیمت متوقف شده و این امر حاکی از کنترل قیمت‌ها در این بازار است.
به گفته اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس، بازار مسکن در حال حاضر نیاز به شوک قیمتی دارد و به این منظور باید بخشی از واحد‌های ساخته شده در طرح نهضت ملی مسکن همچنین واحدهای خالی مانده در دست مالکان به بازار عرضه شود.
او می‌گوید: در صورتی که بازار مسکن توسط بخش‌های مختلف کنترل نشود به سمت نابه سامانی و افزایش قیمت می‌رود بنابراین باید ابزار‌های مختلف برای کنترل این بازار در دستور کار قرار گیرد.
 به گفته برخی خریداران، بازار مسکن به سمت افزایش قیمت در حال حرکت است همین امر باعث شده که مالکان، فروش واحد‌های مسکونی خود را به تعویق بیندازند.

مالکان خانه های خود را برای گران تر شدن نگه داشته اند

در همین رابطه عباسی یکی از متقاضیان مسکن گفت: به هر مشاور املاکی که می‌رویم اعلام می‌کنند مالکان واحد‌های خود را برای افزایش قیمت مسکن نگه داشته اند.
او می‌گوید:  انتظار رشد قیمت در بازار وجود دارد و فروشندگان فعلا از فروش واحدها منصرف شده تا شاید بازار کمی جان بگیرد و واحد‌های خود را گران‌تر عرضه کنند.  
این در حالی است که یکی از بنگاه داران  به باشگاه خبرنگاران جوان  اعلام کرده است بازار مسکن  در نیمه دوم سال  در شرایط رکود تورمی قرار دارد و متقاضی چندانی برای اجاره و خرید وجود ندارد، اما در این شرایط هم برخی از مالکان از فرصت سوءاستفاده کرده و نرخ‌های خود را چندین برابر می‌کنند.

بازار کنترل نشود قیمت ها گران تر می شود

همچنین چندی پیش رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس هم اعلام کرده بود بازار مسکن به سمت نابه سامانی در حال حرکت است و در صورتی که این بازار کنترل نشود با رشد قیمت روبرو خواهیم شد.
به گفته رئیس کمیسیون عمران مجلس، برای کنترل بازار مسکن باید دولت برنامه ریزی لازم در جهت افزایش عرضه و کنترل قیمت‌ را انجام دهد تا شاهد بهبود و تقویت این بخش باشیم.  
براساس این گزارش  بازار اجاره هم در این بخش وضعیت بهتری ندارد و به گفته بسیاری از مستاجران با وجود آنکه در نیمه دوم سال هستیم اما هنوز در بسیاری از  مناطق فایل های اجاره محدود است.

بازار اجاره چشم انتظار عرضه فایل های مسکونی

در همین رابطه فرهودی یکی از مستاجران در منطقه بیمه تهران گفت:  از ابتدای مهر به چند بنگاه  در این منطقه  مراجعه کرده ایم اما به نظر می رسد تعداد واحدهای مسکونی برای اجاره بسیار کاهش یافته است.
او ادامه داد: در هر بنگاهی چند مستاجر نشسته اما به گفته مشاوران املاک تعداد فایل ها در بسیاری از مناطق کاهش یافته است. 
طبق آمارهای مرکز آمار در بخش اجاره نیز قیمت‌ها در آبان سال ۱۴۰۱ نسبت به مهرماه همین سال ۳.۷ درصد افزایش یافت. نرخ اجاره بها در مقایسه با آبان سال گذشته ۳۹.۱ درصد و در ۱۲ ماهه منتهی به آبان امسال ۳۱.۳ درصد رشد داشته است.
تورم اجاره بها در ماه گذشته (مهرماه) در سه شاخص رشد ماهیانه، نقطه به نقطه و سالیانه به ترتیب ۶.۱ درصد، ۳۶ درصد و ۳۱.۱ درصد اعلام شد.
حال با وجود آنکه بسیاری از کارشناسان و همچنین مسئولان دولتی اعلام کرده اند بازار اجاره و خرید و فروش مسکن در نیمه دوم سال به سمت رونق و ثبات قیمتی حرکت می‌کند اما بررسی های میدانی نشان می‌دهد که تاکنون اینگونه نبوده و دولت باید در این حوزه نظارت خود را افزایش دهد تا پای دلالان دوباره به این حوزه باز نشود.

انتهای پیام/ https://www.asrehamoon.ir/vdcc01qso2bqp18.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما

مهم ترین اولویت دستگاه اجرایی در استان از نگاه شما چه باید باشد؟
توجه به زیرساخت ها در استان
توزیع عادلانه ارزاق عمومی و کالاهای اساسی
مرتفع نمودن مشکلات فرهنگی و آسیب های اجتماعی
برخورد با مفاسد اقتصادی و ویژه خواری ها