تاریخ انتشار :دوشنبه ۷ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۱۶
استان سیستان و بلوچستان یکی از استان های کشور است که در تعداد بیماران تالاسمی در کشور بالاترین آمار را دارد.
سیستان و بلوچستان سرآمد تالاسمی در کشور / این بیماران 85 درصد خون استان را مصرف می کنند
به گزارش عصرهامون، تالاسمی نوعی کم خونی ارثی است که به علت اختلال در کارایی گلبول های قرمز خون پدید می آید، گلبو ل های قرمز حاوی هموگلوبین هستند که اکسیژن را از شش ها به سایر بافت های بدن منتقل می کند، در بیماری تالاسمی همو گلوبین به میزان لازم ساخته نمی شود در نتیجه اکسیژن کافی به بافت های بدن نمی رسد.
 
مناطق شایع این بیماری در همه نژاد ها دیده می شود، ولی شیوع آن دراطراف مدیترانه، نواحی استوایی و مناطق نزدیک استوا در آفریقا و آسیا زیادتر است.
 
معمولا علائم تالاسمی ازشش ماهگی ظاهر می شود، بدین صورت که ابتدا بچه دچار رنگ پریدگی، اختلال خونی، ضعف و بی حالی شده و با بزرگتر شدن بچه سایر علائم مانند: بزرگ شدن کبد و طحال، بزرگی سر، پهن شدن استخوان های صورت و تغییر چهره بروز می کند.
 
از عوارض بیماری می توان به کاهش رشد، کمبود اسیدفولیک و کم کاری تیروئید اشاره کرد، عوارض عدم درمان تالاسمی شامل افزایش آهن بدن، رسوب آن دربافت ها، ابتلابه عفونت های قابل انتقال ازطریق خون(ایدزوهپاتیت) می باشد.
 
لازم به یادآوری است خارش، مشکلات چشمی، آب مروارید، شب کوری،کاهش بینایی،کاهش شنوایی و ضایعات اسکلتی از عوارض مصرف دسفرال یا داروی بیماران تالاسمی محسوب می شود.
 
درمان تالاسمی ماژور یا پیشرفته، تزریق مرتب خون است، بچه هائی که به طور مرتب خون دریافت می کنند عمر طبیعی دارند ولی درصورت تزریق نکردن خون، افراد مبتلا به تالاسمی ماژور عمر بیش از ۲۰ سال ندارند.
 
ساده ترین راه درمان تالاسمی
 
ساده ترین راه پیشگیری ازدواج نکردن دو فرد ناقل بایکدیگر است تا از تولد فرزندان مبتلا به تالاسمی ماژور جلوگیری شود برای این کار همه جوانان قبل ازانتخاب همسر آزمایش خون انجام دهند تا از ناقل بودن خود باخبر شوند.

کودکان مبتلا به تالاسمی در هنگام تولد طبیعی هستند اما بین سه تا ۱۸ ماهگی با ابتلا به کم خونی رنگشان پریده، خوب نمی‌خوابند، نمی‌ خواهند غذا بخورند و ممکن است دچار تهوع شوند و اگر درمان نشوند زندگی سختی خواهند داشت و خون دریافت نکنند از بین می‌روند.
 
به گفته متخصصین حوزه بهداشت و درمان عامل  اصلی شیوع بیماری تالاسمی در سیستان و بلوچستان، ازدواج های فامیلی وانجام ندادن آزمایش های تشخیصی پیش از ازدواج است، که با انجام یک آزمایش ساده قبل از ازدواج و قبل از بارداری خانواده ها به راحتی می توانند از تولد نوزادان جدید مبتلا به تالاسمی پیشگیری کرد.
 
استان سیستان و بلوچستان با وجود ۳ هزار و ۳۰۰ بیمار تالاسمی بالاترین آمار این بیماران را در کشور داراست و به گفته مسئولین امر ۸۵ درصد نیاز خونی این استان مربوط به این بیماران است.

یکی از عواملی که باعث شده است امروز سیستان و بلوچستان به کانون تالاسمی در کشور تبدیل شود و مشکلات اساسی را در حوزه و بهداشت و درمان برای این استان ایجاد کند عدم توجه خانواده ها به آزمایشات ژنتیک قبل از ازدواج است.
 
این مهم می طلبد تا از ظرفیت بزرگان ، ریش سفیدان و سران طوابف برای آگاه سازی زوج های جوان و خانواده ها از مشکلات و خطرات تولد فرزندان تالاسمی استفاده کرد.
 
ابوالحسن صفدری، مدیر کل سازمان انتقال خون سیستان و بلوچستان در گفت وگو با عصرهامون گفت: در ۷ ماهه اول امسال تعداد ۴۲ هزار و  ۲۷۵ نفر جهت اهدای خون به پایگاه های انتقال خون استان مراجعه داشتند که تعداد ۳۴ هزار و ۱۱۵ واحد خون اهداء کردند.
 
بیماران تالاسمی بیش از 50 هزار واحد خون دریافت کردند

وی افزود: با توجه به اینکه سیستان و بلوچستان در زمینه بیماران تالاسمی بیشترین آمار را در کشور دارد، که در این مدت این بیماران ۵۴ هزار و ۵۴۰ واحد خون دریافت کردند.
 
صفدری تصریح کرد: سال گذشته اهدای خون در استان ۳۲ هزار و ۹۴۳ واحد بوده که بیماران تالاسمی ۵۰ هزار و ۳۱۵ واحد خون دریافت کردند .
 
وی با توجه به اینکه مقادیر خونی استان جواب گوی نیاز استان نیست بیان کرد: نیاز خونی استان را از سایر استان ها تامین می کنیم به طوری که امسال ۳۷ هزار و ۳۳۴ واحد خون و فرآورده های خونی از سایر استان های دیگر دریافت کردیم.
 
صفدری خاطر نشان کرد: در واقع به دلیل نیازی که بیماران تالاسمی به خون دارند مصرف خون در این استان نسبت به سایر استان‌ها بیشتر است.
 
وی گفت:بیشترین گروه خونی اهدایی در استان  o و بیشترین نیاز مصرفی استان هم  o می باشد.
 
وی از شهروندان خواست تا با اهدای خون خود به نیازمندان علاوه بر ثواب اخروی این عمل خدا پسندانه یاری گر بیماران نیازمند به خون نیز باشند.
 
مدیر کل انتقال خون استان اظهار کرد: با توجه به شرایط خاص استان و بالاترین آمار بیماران تالاسمی کشور همچنین تصادفات جاده‌ای، زنان و زایمان و بیماران هموفیلی و دیالیزی و مراکز درمانی مصرف خون و فرآورده‌های آن در استان بالاست بنابراین مردم استان باید در زمینه اهدای خون همت بیشتری داشته باشند.
 
انتهای پیام/
  https://www.asrehamoon.ir/vdcfmmdyyw6dtta.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما