ms']['section_id'] =0; ?>ms']['section_id'] =0; ?> رهاسازی فاضلاب خانگی؛ چالش دیرینه خاش حل مشکل در گرو عملیاتی شدن طرح لوله کشی آب و فاضلاب | عصر هامون
تاریخ انتشار :سه شنبه ۸ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۵۱
رهاسازی فاضلاب خانگی از عمده چالش های زیست محیطی شهرستان خاش، سال هاست سلامت اهالی و محیط زیست را به مخاطره انداخته که باید برای حل این مشکل اساسی، متولیان امر تدابیر ویژه ای اتخاذ کنند.
رهاسازی فاضلاب خانگی؛ چالش دیرینه خاش/ حل مشکل در گرو عملیاتی شدن طرح لوله کشی آب و فاضلاب
به گزارش عصرهامون، رها سازی فاضلاب خانگی در کوچه و خیابان های شهر یکی از معضلاتی است که متاسفانه در بیشتر محلات شهر خاش بدان گرفتار هستند و گاه و بی گاه مشاهده می شود که شهروندان حقوق دیگران را زیر پاگذاشته و اقدام به رها سازی فاضلاب های خانگی خود در معابرعمومی می کنند.
 
شهروندان خاش با ابراز گلایه از اینکه شهرداری، مرکز بهداشت و آب وفاضلاب در خصوص حفظ و تامین سلامت افراد جامعه بی‌تفاوت هستند بر اهمیت رفع مشکلات و معضلات زیست‌محیطی و بهداشتی تاکید دارند.
 
شهروندان خاش خواهان رسیدگی به معضلات زیست‌محیطی هستند
 
یکی از شهروندان خاش به خبرنگار ما گفت: کانال رودخانه ولی‌آباد شهرستان خاش همیشه از فاضلاب رها شده از سوی خانواده‌ها است و تبدیل به لجن‌زار شده و بوی متعفنی می‌دهد و به محل تجمع انواع پشه و حشرات مبدل گشته که لازم است متولیان امر برای حفظ سلامتی مردم نسبت به پاکساری آن اقدام جدی کنند.
 
وی افزود: رودخانه مهران و اطراف مسجدجامع الخلیل هم با همین وضعیت بد و بحرانی مواجه بوده و سلامتی مردم را به شدت مورد تهدید قرار داده است.
 
این شهروند ادامه داد: رها کردن فاضلاب خانگی در معابرعلاوه بر نازیبایی، باعث آلودگی محیط زیست و شیوع انواع بیماری ها در شهر می شود، اما خانواده ها بدون توجه به مسائل بهداشتی وآگاهی داشتن از خطرات شیوع بیماری ها به رها کردن فاضلاب های خانگی اقدام می کنند.
 
وی اذعان کرد: زمانی كه افراد جامعه به این درك برسند كه زباله ها و فاضلاب های كه در جوی های آب سطحی شهر رها می كنند موجب تشكیل گندآب و لجن شده و سلامت خود و خانواده شان را تهدید می كند، از این گونه كارها امتناع می كنند.
 
اجرای طرح لوله کشی فاضلاب خانگی بهترین راه حل جلوگیری از رها سازی پسماند است
 
مهدی شهنوازی، شهردار شهرستان خاش در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به فاضلاب های انباشته شده در کانال رودخانه ولی آباد بیان کرد: کانال های خروجی آب منازل و فاضلاب خانگی اطراف رودخانه ولی آباد به این رود ختم می شود.
 
وی افزود: به منظور پیشگیری از شیوع بیماری‌های واگیردار، برای منازلی که فاضلاب خانگی خود را به داخل معابر رهاسازی کرده بوده اند توسط نیروهای خدمات شهری شهرداری اخطار کتبی صادر شده است.
 
شهردار خاش تصریح کرد: فاضلاب رها شده از منازل باعث مزاحمت، آلودگی، ایجاد بوی نامطبوع و عمر مفید آسفالت و جداول را کاهش می دهد از سوی دیگر چهره کوچه ها و خیابان های شهر را نازیبا ساخته و سلامتی شهروندان را به خطر می اندازد.
 
وی با بیان اینکه بافت قدیمی شهر و تمامی آب های خروجی منازل به کوچه ها رها می شود، ادامه داد: شهروندان نباید آب و فاضلاب خانگی خود را به این رودخانه رها کنند و تذکرات باید توسط شبکه بهداشت و درمان و آب و فاضلاب به مردم داده شود.
 
شهرداری شاکی اصلی فاضلاب های خانگی است

شهنوازی با اشاره به پیگیری های شهرداری جهت رفع این معضل در شهر اذعان کرد: یکی از شاکیان اصلی این امر شهرداری است که به دادگاه هم شکایت شده چراکه با این اقدام شهروندان آسفالت کوچه و معابر خراب شده است.
 
وی با اشاره به رفع مشکل رهاسازی فاضلاب خانگی گفت: لوله کشی آب و فاضلاب توسط متولی یکی از مهم ترین اقدامات در کنترل فاضلاب رها شده می باشد اما طرح اجرایی لوله کشی آب و فاضلاب یک طرح مطالعاتی و پروسه زمانبری است و با این شرایط حفر چاه خانگی به دلیل شرایط جذب آب در زمین راه حل بهتری پیش روی شهروندان است.
 
شهردار خاش افزود: چندین جلسه با متولیان امر در این خصوص گرفته شده و شبکه بهداشت و درمان باید پیگیر این موضوع باشد و اخطاریه و اقدام به پلمپ خروجی آب منازل انجام دهد.
 
وی گفت: پاکسازی معابر، نظافت شهری، تخلیه مخازن زباله و شستشوی آن، لایروبی انهار، جمع آوری نخاله‌های ساختمانی و زباله‌ها و ضایعات رها شده به صورت ویژه در دستور کار است.
 
وی لایه روبی رودخانه ولی آباد را راه حل موقتی عنوان و ادامه داد: رودخانه ولی آباد در چندین مرحله لایه روبی انجام شده است ولی تا زمانی که لوله کشی فاضلاب در این مناطق صورت نگیرد دوباره به حالت اولیه برمی گردد.

انتهای پیام/ https://www.asrehamoon.ir/vdcevx8znjh8nni.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما