تاریخ انتشار :چهارشنبه ۹ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۳۹
مسئله افزایش تعرفه تلفن ثابت، چرایی، نحوه محاسبه و بسته‌های پیشنهادی ارائه شده، این روزها بحث داغ مردم و شبکه‌های اجتماعی است. شرکت مخابرات اصرار دارد مصوبه‌ سازمان تنظیم مقررات و ستاد تنظیم بازار اعمال شود، اما شورای رقابت نظر دیگری دارد.
تعرفه‌گذاری تلفن ثابت، وظیفه کمیسیون تنظیم مقررات است/ دریافت یک عدد ثابت از مشترکین مخابرات، غیرعادلانه است
به گزارش عصرهامون به نقل از شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ شرکت مخابرات ایران بر اساس دستورالعمل ابلاغی از سوی ستاد تنظیم بازار، برای هر مشترک تلفن ثابت شهر تهران، حداقل هزینه ماهانه تلفن ثابت ۲۰ هزار تومان با آیتمی به‌عنوان خدمات صوتی تلفن ثابت درج کرده که مشترک با پرداخت آن می‌تواند از ۴۴۴۴ دقیقه مکالمه شهری رایگان یا ۵۹۲ دقیقه مکالمه بین استانی یا ۳۱۷ دقیقه مکالمه تلفن همراه بهره‌مند شود. در این اطلاعیه آمده این مبلغ در سایر استان‌ها و شهرهای کشور متغیر است.



این در حالی است که بر اساس این نوع تعرفه‌گذاری بنا بر این گذاشته شده که از ابتدای شهریورماه این نوع دریافت اجرایی شود و مشترکان تلفن ثابت در تهران باید ماهانه ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان به‌عنوان هزینه ثابت نگهداری پرداخت کنند و این روند در قبوض ماه‌های گذشته بر روند نارضایتی مردم افزوده است.

بیشتر بخوانیم:
حداقل هزینه مکالمات خط تلفن ثابت روی قبض مشترکان اضافه شد

مسئولان شورای رقابت نیز اعلام کردند که درج مبالغ اضافی در قبوض تلفن ثابت توسط شرکت مخابرات و اخذ آن از مشترکین، رویه‌ای ضدرقابتی است که علی‌رغم مخالفت شورای رقابت، این روند؛ یعنی درج فاکتورهای دیگر به‌رسم سابق در فیش پرداختی مشترکان همچنان ادامه دارد.

سلیمی عضو هیئت‌رئیسه مجلس نیز امروز درباره این موضوع گفت: مخابرات مبلغی را به‌عنوان آبونمان ثابت در قبض‌ها لحاظ کرده است به این منوال که برای مثال ۱۰ هزار تومان در نظر گرفته می‌شود و اگر کسی این میزان را استفاده کرد از همان مبلغ برداشت می‌شود و اگر کسی به این میزان مکالمه نداشت باز هم این مبلغ از این مشترک دریافت می‌شود درحالی‌که بر اساس اصل ۵۲ و ۵۳ به دلیل عدم وجود این موضوع در بودجه خلاف قانون اساسی و بر اساس اصل ۴ نیز خلاف شرع است.

مشکلات اقتصادی مخابرات از کجا شروع شد؟


متأسفانه، با نگاهی گذرا به عملکرد شرکت مخابرات خواهیم دید که این شرکت بنا بر سیاست اولیه خود تمام قشرهای جامعه را در ۴۰ سال اخیر برای استفاده از تلفن ثابت تحت پوشش امکانات خود قرار نداده که این کم‌کاری موجب شده تا از دهه ۸۰ که روند خصوصی‌سازی آغاز شد مشکلات مالی و ساختاری مخابرات خود را نشان دهد، بنابراین بخشی افزایش هزینه‌ها که امروز خود را در تعرفه تلفن ثابت نشان داده ناشی از عدم مدیریت در این بخش بوده که امروز این افزایش ناگهانی را غیرمنطقی نشان می‌دهد.

 شرکت مخابرات ایران در ارائه خدمات به مردم عملکرد ضعیفی در داخل و خارج کشور داشته است. هنوز مخابرات ایران نتوانسته در بحث ارتباطات جایگاه بین‌المللی خود را بیاید باتوجه‌به همین دلایل نباید تعرفه تلفن ثابت افزایش یابد چرا که ایران باید در جایگاه بین‌المللی به جایی می‌رسید که امروز با ایفای نقش در تبادلات بین غرب و شرق کسب درآمد می‌کرد و این اتفاق که هنوز نیفتاده است موجب افزایش هزینه‌های این سازمان شده و مردم نقشی در این زیان نداشته‌اند.

چرا باید مردم هزینه ضعف مدیران مخابراتی را پرداخت کنند؟


 بنابراین باید گفت مخابرات با وجود درآمدهای منطقی از داخل کشور در زمینه توسعه خوب عمل‌نکرده است. درحالی‌که با یک حساب سرانگشتی و درنظرگرفتن تعداد خطوط ثابت کشور می‌توانیم به این نتیجه برسیم که این ردیف جدید درآمدی که نام آن را (حداقل هزینه ماهانه برای خطوط تلفن ثابت) گذاشته‌اند، فقط در مهرماه سال جاری حدود ۲۶۶ میلیارد تومان درآمدزایی برای مخابرات داشته، اما هیچ گسترشی در ارائه خدمات از این شرکت عریض‌وطویل دیده نشده است.

بررسی گزارش عملکرد یک‌ماهه منتهی به ۳۰ مهر ۱۴۰۱ مخابرات نشان می‌دهد که این شرکت مانند سایر شرکت‌های فعال در حوزه ارائه خدمات اینترنت به شهروندان با کاهش درآمد چشمگیر مواجه شده است؛ اما اضافه‌شدن ردیف حداقل کارکرد باعث شده تا درآمد این شرکت در مهرماه نسبت به ماه‌های قبل افزایش ناگهانی را ثبت کند.

سؤال اصلی مردم امروز این است که چرا باید ۲۰ هزار تومان را قبل از اینکه مشتریان اقدام به مکالمه کنند، بپردازند؟ و چرا هزینه نگهداری را یک‌شبه از ۲ هزار تومان  به ۲۰ هزار تومان افزایش دادند؟  درست است که هزینه‌های بالای شرکت مخابرات و عدم تناسب دخل‌وخرج این شرکت به‌عنوان یکی از دلایل مطرح شده؛ اما آیا بهتر نبود شرکت مخابرات به‌جای دست‌بردن در جیب مردم و اضافه برداشت دست به اصلاحات درون‌سازمانی می‌زد و هزینه‌های خود را کاهش می‌داد؟ یا بهتر نبود سیاست تشویق را به‌جای سیاست دستور و اجبار در نظر می‌گرفتند؟

دریافت یک عدد ثابت از مشترکین، روندی غیرعادلانه است


همه این سؤالات در حالی پیش می‌آید که اسماعیل شجاعی مشاور رسانه‌ای رئیس شورای رقابت گفت: شورای رقابت در تاریخ دهم خرداد ۱۴۰۰ به شرکت مخابرات ایران به‌عنوان یک شرکت خصوصی ابلاغ کرد که موظفید قیمت تمام شده را به ما اعلام کنید که متأسفانه شرکت مخابرات ایران تا این لحظه قیمت تمام شده خدمات خود را به شورای رقابت اعلام نکرده است و با وجود این ترک فعل در فیش‌های دریافتی باوجوداینکه تا این تاریخ حق گرفتن اشتراک را نداشت، سال‌ها مبلغ دو هزار تومان حق اشتراک از مشترکینی که در ابتدای پیوستن به این خدمات این حق را پرداخت نموده بودند اخذ می‌کرد.

مصطفی طاهری رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز در روزهای گذشته به راه دانا گفت: مخالف روند اعلام شده است و ادامه داد: قیمت‌گذاری تعرفه تلفن ثابت، اینترنت و غیره با کمیسیون تنظیم مقررات است و اینکه مشترکی چه از خط استفاده کند و چه استفاده نکند یک عدد ثابت از او کسر شود روندی غیرعادلانه است و تعرفه‌های جدید تلفن ثابت باید در کمیسیون تنظیم مقررات رادیویی اصلاح شود.

دولت پشت مردم است، با جریان نفوذ؟


به گزارش راه دانا، همه این مسائل را باید در کنار نکات ریزی مثل این موضوع که بسیاری از خانوارها از خط مخابرات صرفاً برای ای دی اس ال استفاده می‌کنند و مکالمه‌ای با آن ندارند و عده‌ای دیگر دو خط دارند که روی یکی از آنها خدمات اینترنت دارند و با این شرایط مجبور هستند بابت خدماتی که نمی‌گیرند دوبرابر پرداخت داشته باشند.

حال با تمامی موارد ذکر شده باید امروز مردم منتظر تصمیمات دولت انقلابی هستند و می‌خواهند ببینند دولت نظرش بر این است که هر جا کم آورد از مردم هزینه بیشتری دریافت کند یا تصمیم دارد بر اساس شعارهای تبلیغاتی پیش از انتخابات پشت مردم باشد کاری کند که از هزینه‌های مردم کاسته شود و این پرسش مردم پاسخ داده شود که آیا ممکن است پروژه نفوذ تا حدی پیش رفته باشد که مدیران جیب پرور دولت‌های پیشین امروز و در شرایط نارضایتی اقتصادی قصد ریختن بنزین روی آتش مردم را دارند و نظرشان این است که از این جبهه هم نارضایتی مردمی را افزایش دهند.

انتهای پیام/ https://www.asrehamoon.ir/vdcb0fb8frhbs0p.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما