کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

میزگرد عصرهامون با مدافعان سلامت جامعه؛

تعرفه گذاری؛ قانونی که روی کاغذ ماند! / غم انگیزترین هدیه، القای حس تنهایی دخترم در نقاشی بود

9 آذر 1401 ساعت 12:14

دو نفر از مدافعان سلامت سیستان وبلوچستان با بیان اینکه بیان دغدغه ها باید منجر به حل دغدغه شود در غیر اینصورت تکرار مکررات است، گفتند: تعرفه گذاری؛ قانونی 10 ساله بوده که متاسفانه اجرای آن عملی نشده و بر زمین مانده است.


به گزارش عصرهامون، همزمان با ميلاد حضرت زينب(س) و روز پرستار برآن شديم تا با برگزاری میزگردی هر چند كوتاه با دو نفر از پرستاران خدوم عرصه بهداشت و درمان شهرستان زاهدان به گفت وگو بپردازیم.

ضمن سلام و تشکر از شرکت در میزگرد لطفا یک بیوگرافی کلی از خود بیان کنید؟

ابتدا سالروز ولادت با سعادت حضرت زینب کبری(س) و روز پرستار را خدمت همه مردم به خصوص پرستاران عزیز تبریک عرض می کنم؛ اینجانب سید معین هاشمی، پرستار بازنشسته و دارای سابقه 28 سال خدمت هستم.

ولادت باسعادت بانوی قهرمان کربلا، پرچم دار نهضت عاشورا پس از شهادت امام حسین (ع)، حضرت زینب کبری (س) و روز پرستار را تبریک عرض می کنم؛ فاطمه عیالوار سوپروایزر ارشد در بیمارستان فوق تخصصی بیمارستان امام علی (ع) مشغول به فعالیت هستم.

ولادت حضرت زینب(س) روز پرستار نام دارد،‌ تاکنون چه الگوبرداری از زندگی آن بزرگوار داشته اید؟

هاشمی ادامه داد: در جامعه ما رسم براین اسم که به مناسبت های مختلف مشاغل را نامگذاری می کنند، تفاوت مهمی که نامگذاری و حرفه پرستاری با هم دارند این است که حضرت زینب(س) را در زندگی شخصی و مدیریتی خود شاخصه های خیلی برجسته و مهمی داشتند که هر کدام در جایگاه خود ارزشمند است، باید از صبوری، تحمل سختی ها و یا در واقعه عاشورا از نحوه مراقبت از مجروحین و مدیریت صحنه توسط این بانوی بزرگ درس هایی گرفت و آن را عملی کرد.
 

 
عیالوار اضافه کرد: صبر و استقامت حضرت زینب(س) زبانزد است، ایشان با مدیریت واقعه عاشورا را ساماندهی کردند، باید از منش و سیره ایشان در زندگی و کار الگو گرفت، به خصوص پرستاران از نحوه دلداری ایشان به بیماران، مجروحان و اسرا در واقعه کربلا باید الگو گرفته و از آنها استفاده کنند.
 
گاهی اوقات اتفاق می افتد که به صورت غیرعمد بی احترامی ها و عصبانیت هایی  از سوی بیماران و یا همراهان بیمار مشاهده می شود؛ آیا شما نیز عصبانی شده اید؟

عیالوار در پاسخ به این سوال اظهار کرد: قطعا در مواقعی که بیمار بی قرار است یا یکی از عزیزانش دچار مشکل شده، و یا در شرایط حاد بیماری قرار دارد ممکن است پرخاشگر شود، ناراحتی ایجاد کند یا صدای خود را بالا ببرد که همه ما پرستاران به تبع این رفتار و حرکات را دیده ایم، ولی صعه صدر داریم و مقابله به مثل نمی کنیم، بلکه شرایط را برای آنها توضیح داده و ایمن می کنیم.

در اولین فرصت اقدامات اولیه را برای بیمار انجام می دهیم چراکه وقتی بیمار بداند در امنیت درمانی قرار دارد و گروه پزشکی وظایفش را انجام می دهد آرامش به آنها بر می گردد.

هاشمی هم با اشاره به اینکه به عنوان یک انسان ممکن است عصبانی شویم و این ویژگی جزو ذات انسان است، گفت: بیماران از این قاعده مستثنی نیستند؛ ما پرستاران با توجه به وظیفه خطیری که داریم این عصبانیت را کنترل کرده و خواهیم کرد، موارد بوده که به فحاشی از سوی بیمار منتج شده اما پرستاران صعه صدر به خرج داده و خود را کنترل کرده اند که بازخورد مثبتی هم در جامعه داشته است.
 
شیرین ترین و تلخ ترین خاطره دوران خدمتتان را بیان کنید؟

این پرستار بازنشسته با اشاره به اینکه پرستاری رشته آکادمیک آمیخته با علم و هنر، و از همه مهمتر عشق و وجدان کاری است، گفت: وجه تمایز شغل پرستاری با سایر مشاغل بُعد انسانی است که باید خیلی برجسته باشد چرا که ما به یک همنوع کمک، مراقبت و خدمت رسانی کنیم.

خاطرات تلخ و شیرین در دنیای پرستاری به وفور یافت می شود؛ با تجربیات تلخ زیادی مواجه بوده ام که سعی می کنم آنها را یادآوری نکنم چرا که گفتن از جزییاتشان برایم سخت است؛ اما موضوع زلزله بم و مراقبت از حادثه دیدگان آن منطقه وقتی به زاهدان اعزام شدند خیلی دردآور و زجرآور بود چرا که در آن حادثه خیلی از هموطنانمان را از دست دادیم، حوادث تروریستی که در شهر گاها به وقوع می پیوندد و مجروحین و شهدا را می آورند، یا حوادث غیرمترقبه و جاده ای استان که تلفات به دنبال دارد؛ از همه بدتر اپیدمی های واگیر دار مانند آنفولانزا و کرونا بود که تعداد زیادی از مردم را تحت تاثیر قرار دارد؛ اینها بخشی از خاطرات تلخ دوران خدمتم است.

شیرینی هایی هم این شغل دارد که مهمترین آن رضایت مردم و بیماران است، نوع خدمت فرق ندارد اما وقتی می بینیم مردم از ارائه خدمت انجام شده رضایت دارند خوشحال می شویم چرا که انجام وظیفه و کمک ما منجر به رضایت یک خانواده شده است.
 

 
عیالوار این بانوی پرستار هم ادامه داد: لبخند رضایت بیماران برای ما شیرین ترین خاطره و لحظات است؛ اما خاطرات تلخ بیشتر در ذهن می ماند متاسفانه بحران کرونا خاطرات بسیار تلخی را برای حرفه پرستاری برجای گذاشت چرا که شاهد از دست رفتن پدر، مادر، فرزند و یا کل اعضای خانواده با هم بودیم که این صحنه ها بسیار ناراحت کننده و برای ما اندوهگین بود؛ روزهای خیلی سختی را در ایام کرونا طی کردیم و خدا را شکرگذاریم که پرستاران رو سفید شدند.

کمی از دغدغه هایتان بگویید؟

گفتن دغدغه ها باید منجر به حل دغدغه شود، اگر گفتن دغدغه منجر به حل مسئله نشود تکرار مکررات است؛ این را "هاشمی" گفت و ادامه داد: در شغل پرستاری که مهم و تاثیرگذار است قوانینی وضع می شود که باید باید متناسب با جایگاه آن باشد و برای اجرای آن از متخصصین و کارشناسان زبده ای که تجربه دارند استفاده کرد؛ قوانین خوبی در دو دهه اخیر برای پرستاران داشته ایم که قانون ارتقای بهره وری، کاهش ساعت کاری و تعرفه گذاری بخشی از آن است؛ اگر چه قانون تعرفه گذاری قانونی 10 ساله است که متاسفانه اجرای آن عملی نشده و بر زمین مانده است؛ اما نکته ای که باید در این زمینه متوجه شد اینکه وقتی اجرای قانون با مانع و مانع تراشی همراه است این امر باعث تاثیر در عملکرد پرستاران خواهد شد و کاهش انگیزه به دنبال دارد.

به گفته وی؛ پرستاری شغل سختی است زیرا بر اساس شیفت هایی که در روزهای غیرمتعارف، روزهای تعطیل یا اعیاد و غیره ارائه می شود انتظار است به همان نسبت به مشکل و دغدغه پرستار هم جامه عمل پوشانده شود؛ کمک به پرستار کمک به جامعه، سلامت جامعه و مردم، کمک به حوزه سلامت و بهداشت است اگر این دغدغه ها و مشکلات به درستی اجرا شود این جامعه در خط مقدم خدمت رسانی چنان که تا امروز بوده اند با انگیزه بیشتری حضور خواهند یافت و کیفیت کار بهتر پیش می رود.

هاشمی اما از مسئولان خواست تا موضوع مهاجرت پرستاران را جدی بگیرند و برای رفع این معضل چاره اندیشی کنند.

عیالوار هم در تاکید سخنان همکارش با اشاره به اینکه کمبود نیرو در همه رشته ها و حرفه ها وجود دارد و پرستاری از این کمبود مستثنی نیست، گفت: نیازهای جامعه رو به افزایش است جمعیت رو به جوانی گرایش دارد به تبع افرادی که وارد جامعه می شوند نیازهای درمانی، بالینی و غیره دارند که باید آنها را پوشش دهیم؛ پرستاران ثابت کردند در ایام کرونا که با کمبود نیرو هم می توان کار کرد اما مسئولین باید با دید بیشتر به این حرفه نگاه کنند و اگر  حق و حقوقی تثبیت می شود تعرفه گذاری، حقوق معوقه و غیره را همانطور که تاکنون همکاری و مساعدت داشته اند، پیگیر بوده و ادامه دهند.
 
بهترین کادویی که طی این سالها دریافت کردید چه بود؟
 
هاشمی در پاسخ به این سوال افزود: بهترین کادوی روز پرستار در طول این سالها تحمل صبر، همراهی و گذشت خانواده ام بوده است که نسبت به شغل بنده داشته اند، آنها با درک و حمایت از بنده باعث شدند کار با با علاقه وجدیت بیشتر دنبال کنم به گونه ای که همیشه کار در تمامی بحران ها و سایر موارد که می توانستم در کنار خانواده باشم اما کار پرستاری را ترجیح دادم.

عیالوار اما گفت: بهترین و غم انگیزترین کادویی که در این سالها گرفته ام از سوی دختر سه ساله ام بوده است؛ در یک نقاشی من را در فضای بیمارستان کشیده بود که خود گوشه ای از این صحنه تک و تنها ایستاده بود؛ تنهایی فرزندم برای غم انگیز است.
 
سخن پایانی

عیالوار برای تمامی پرستاران آرزوی موفقیت و برای بیماران شفای عاجل از ایزد منان کرد؛ و هاشمی گفت که باید از ایثارگری و فداکاری رزمندگان در هشت سال جنگ تحمیلی درس بگیریم و نگذاریم خون شهدا پایمال شود، این تنها با انجام وظیف در هر پست و مقامی امکان پذیر است تا متعهد به خون شهدا و پاسخگوی مردم باشیم.

به گفته این پرستار بازنشسته؛ درکار قومیت، مذهب و مسائل سیاسی ملاک نیست بلکه سربلندی کشور وسرافرازی پرچم، ارتقای علمی و فکری کشور ملاک است باید برای تحقق این امر همه با هم کمک کرده و مانعی برای دیگری نباشیم.
 
انتهای پیام/


کد مطلب: 153679

آدرس مطلب :
https://www.asrehamoon.ir/news/153679/تعرفه-گذاری-قانونی-روی-کاغذ-ماند-غم-انگیزترین-هدیه-القای-حس-تنهایی-دخترم-نقاشی

عصر هامون
  https://www.asrehamoon.ir