تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۰ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۳۳
با هدف رويكرد رونق گردشگرى و معرفى فرهنگ غنى منطقه؛

اقامتگاه بومگردی تلگرافخانه حرمک نیاز به سرمایه گذار دارد

محمدرضا واعظی، رئيس اداره ميراث فرهنگى، گردشگرى و صنايع دستى شهرستان زاهدان گفت: سرمايه گذاری فضاى اقامتى در قالب واحد بوم گردى در تلگرافخانه حرمک با هدف رويكرد رونق گردشگرى و معرفى فرهنگ غنى منطقه باید راه اندازی شود.
اقامتگاه بومگردی تلگرافخانه حرمک نیاز به سرمایه گذار دارد
به گزارش عصرهامون، محمد رضا واعظی در گفت و گو با خبرنگار زاهدنیوز بیان کرد: سیستان و بلوچستان دارای جاذبه های گردشگری، باستانی و طبیعی بسیاری که تلگرافخانه حرمک شهرستان زاهدان یکی از آثار تاریخی و دیدنی این استان است.

وی افزود: ساختمان قديمى تلگراف خانه حرمك در اوايل حكومت پهلوى اول در روستاى حرمك از توابع بخش مركزى در ٥٥ كيلومترى شهر زاهدان در يك طبقه با خشت بنا شده و در نما سازى آن از آجر نيز استفاده شده است.

واعظی تصریح کرد: تلگراف خانه حرمک در تاريخ هفتم مهرماه 1381 به شماره ٦٠٩٢ در فهرست آثار ملى كشور به ثبت رسيده و مورد حفاظت قرار گرفته است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زاهدان گفت: همانگونه كه از نام اين بناى تاريخى بر مى آيد از بدو تاسيس به عنوان تلگرافخانه مورد استفاده قرار مى گرفته و مالكيت دولتى داشته است و در حال حاضر نيز در تملك وزارت ارتباطات و فن آورى اطلاعات قرار دارد.

واعظی گفت: بعد از ترقى شهرهاى همجوار و برچيده شدن اين مركز و انتقال آن به شهرهاى زاهدان و زابل ساختمان تلگرافخانه حرمك خالى از سكنه باقى نمانده و توسط اهالى روستا مورد استفاده و حفاظت قرار گرفته ولى به مرور متروك شده است.

وی با اشاره به بند یک ماده 98 قانون برنامه 6 توسعه ادامه داد: به منظور صيانت از ميراث فرهنگى دستگاه هاى اجرايى، مالك آثار تاريخى مكلف شده اند هزينه هاى مربوط به مرمت اين فضاها را از محل اعتبارات ساليانه خود تامين کرده كه در اين خصوص مكاتباتى با ارگان هاى ذيربط در جهت تحقق اين موضوع صورت گرفته و در دست پيگيرى است.

این مسئول خاطر نشان کرد: نظر به اينكه اين بناى ارزشمند يادآور برهه اى از تاريخ پرشكوه پيشرفت صنعت مخابرات و تلگراف كشور است جا دارد در صورت استقبال سرمايه گذار بخش خصوصى و نظر مساعد مالك به صورت فضاى اقامتى در قالب واحد بوم گردى و با رويكرد رونق گردشگرى و معرفى فرهنگ غنى منطقه مورد بهره بردارى قرار گرفته است.

انتهای پیام/ https://www.asrehamoon.ir/vdccs1qs42bqpm8.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما