تاریخ انتشار :شنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۳۰
تعدد ازدواج های فامیلی و همچنین عدم توجه به آزمایشات قبل از ازدواج و بارداری در سیستان و بلوچستان موجب شده که شهرستان ایرانشهر در زمره یکی از بیشترین مبتلایان به بیماری تالاسمی در کشور قرار گیرد.
ایرانشهر صدرنشین  بیماران تالاسمی در کشور/ سالانه ۱۲۰ میلیارد تومان بودجه صرف درمان بیماران می شود
به گزارش عصرهامون، بیماری ارثی ژنتیکی تالاسمی؛ از بیماری های خونی که جوان ترین استان کشور علی رغم تمامی توصیه ها و تذکرات فراوان مسئولین همچنان با آن درگیر است.

این بیماری خونی که به راحتی از طریق آزمایشات قبل از ازدواج و بارداری قابل پیشگیری است متأسفانه با عدم توجه زوجین به نتایج آزمایشات منجر به تولد کودکان مبتلا به تالاسمی می شود که شهرستان ایرانشهر نیز به علت بافت سنتی و ازدواج های فامیلی آمار قابل ملاحظه ای از این مبتلایان را به خود اختصاص داده است.

بیماری تالاسمی که روزی با سهل انگاری والدین منجر به تولد کودکان رنجور از بیماری شده؛ امروز به دلیل عدم توانایی بدن کودک از خون سازی؛ ماهانه با تزریق خون این کمبود جبران می شود اما برای تنظیم آهن خون اضافه موجود در بدن؛ بیمار هر شب مجبور به تزریق دسفرال می باشد که این فرآیند هشت ساعت به طول می انجامد و با درد همراه است.

به دنبال مشقاتی که این بیماری برای فرد مبتلا و خانواده این افراد فراهم آورده، کمبود خون نیز از دیگر دغدغه های سازمان انتقال خون ایرانشهر است.
 
با وجود آمار بالای این بیماری در استان امکانات لازم به منظور ارایه خدمات درمانی به این بیماران توسعه نیافته و فقر اقتصادی موجب رنج و درد مضاعف این بیماران شده است.
 

سالانه ۱۲۰ میلیارد تومان بودجه صرف درمان ۱۶۰۰ بیمار تالاسمی در ایرانشهر می شود

سعید موحد، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر در گفت وگو با خبرنگار ما بیان کرد: حدود هزار و ۶۰۰ بیمار تالاسمی در حوزه دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر وجود دارد که سالیانه بالغ بر ۱۲۰ میلیارد تومان بودجه صرف درمان این بیماران می شود.
 
وی افزود: دلیل اصلی تعداد بالای بیماران ژنتیکی تالاسمی عقدهای غیرثبتی توسط عاقدین محلی و عدم انجام آزمایشات قبل از ازدواج جهت پیشگیری از تولد بیماران تالاسمی است.
 
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر تصریح کرد: این افراد از طریق وراثت مبتلا به این بیماری شده‌اند و انجام ندادن آزمایش قبل از ازدواج موجب شده است تا هر ساله به تعداد بیماران تالاسمی در ایرانشهر اضافه شود.
 
وی گفت: با یک آزمایش ساده قبل از ادواج می توان از تولد نوزاد مبتلا به تالاسمی پیشگیری کرد و ایرانشهر و چابهار بیشترین آمار مبتلایان در سیستان و بلوچستان را دارند.
 
 انتهای پیام/
  https://www.asrehamoon.ir/vdcf1mdymw6dtea.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما