تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۴۶
رئیس موسسه ISC در آستانه هفته پژوهش و فناوری گفت: جمهوری اسلامی ایران در بین ۵۷ کشور اسلامی در ۱۰ سال اخیر (۱۴۰۰-۱۳۹۱) از نظر شاخص تعداد استنادهای دریافتی رتبه اول، به لحاظ انتشارات رتبه دوم و به لحاظ شاخص H رتبه چهارم را در بین ۵۷ کشور اسلامی به دست آورده است.
ایران در بین ۵۷ کشور اسلامی، رتبه اول استنادات علمی را دارد
به گزارش عصرهامون به نقل از خبرگزاری فارس؛ سید احمد فاضل‌زاده رئیس موسسه ISC گفت: در بازه زمانی ۱۰ ساله اخیر (۱۴۰۰-۱۳۹۱) بر اساس پایگاه InCites، جمهوری اسلامی ایران به لحاظ تعداد استنادهای دریافتی رتبه اول، به لحاظ انتشارات رتبه دوم و به لحاظ شاخص H رتبه چهارم را در بین ۵۷ کشورهای اسلامی به دست آورده است.  
وی اظهار داشت: سند نقشه جامع علمی کشور، «دستیابی به جایگاه اول علم و فناوری در جهان اسلام و احراز جایگاه برجسته علمی و الهام‌بخشی در جهان» و نیز «کمک به ارتقاء علم و فناوری در جهان اسلام و احیای موقعیت محوری و تاریخی ایران در فرهنگ و تمدن اسلامی» را از اهداف کلان نظام علم و فناوری کشور بیان می‌کند و در چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران در افق  ۱۴۰۴ ایران را «پیشتاز در مرزهای دانش و فناوری با مرجعیت علمی در جهان» می­­‌بیند.
فاضل‌زاده افزود: استفاده از دانش تولید شده توسط پژوهشگران از نمادهای رسیدن به مرجعیت علمی است که می توان با شاخص‌­های علم‌سنجی از جمله دریافت استناد آن را بررسی و ارزیابی کرد. از جمله شاخص‌های مبتنی بر استناد می‌­توان به شاخص H و کاربرد آن در بررسی اثرگذاری علمی اشاره کرد. شاخص H، شاخصی ترکیبی از تعداد مقالات منتشر شده (کمیت) و تعداد استنادها (کیفیت) است که این مقالات دریافت کرده‌اند.
رئیس موسسه ISC در ادامه گفت: اگر تعداد انتشارات و استنادات کشورهای اسلامی به همراه شاخص H این کشورها در بازه زمانی ۱۰ ساله اخیر (۱۴۰۰-۱۳۹۱) بر اساس پایگاه InCites را مورد بررسی قرار دهیم. جمهوری اسلامی ایران به لحاظ تعداد استنادهای دریافتی رتبه اول، به لحاظ انتشارات رتبه دوم و به لحاظ شاخص H رتبه چهارم را در بین ۵۷ کشورهای اسلامی به دست آورده است.  
وی ابراز امیدواری کرد: با توکل به خداوند و اهتمام بیش از پیش پژوهشگران کشور بتوانیم بر اساس چشم انداز ایران ۱۴۰۴، رتبه نخست علم و فناوری را در بین کشوهای اسلامی به دست آوردیم.

انتهای پیام/ https://www.asrehamoon.ir/vdcj8tev8uqeihz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما