تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۰۷
ثبت پرونده فرهنگ پهلوانی و زورخانه‌ای به نام کشور آذربایجان در یونسکو انتقادات زیادی را در داخل کشور به دنبال داشته است، در همین راستا نایب رییس هیات پهلوانی و زورخانه‌ای سیستان و بلوچستان کم کاری فدراسیون ورزش زورخانه ای کشور را عامل این ثبت اشتباه دانست.
آذربایجان فرهنگ پهلوانی و زورخانه‌ای ایران را به نام خود در یونسکو ثبت کرد/ کوتاهی متولیان امر باعث نابودی میراث فرهنگی شد
به گزارش عصرهامون، زورخانه و فرهنگ زورخانه ریشه بسیار قدیمی دارد و در دوران کنونی بیش از آنکه جنبه ورزشی آن مورد تاکید قرار گیرد، جنبه فرهنگی‌اش محل توجه است و از این منظر نیز در فرهنگ عمومی به عنوان «باستانی» شناخته می‌شود.
 
ورزش زورخانه‌ای یا باستانی و یا ورزش پهلوانی آداب و رسوم مربوط به آن در محدوده تاریخی و فرهنگی ایران از گذشته‌های دور رواج داشته است.
 
سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) روز پنجشنبه از ثبت «فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای» به نام جمهوری آذربایجان در فهرست میراث ناملموس بشری خبر داد، این در حالی است که طبق گقته مديركل ثبت و حریم آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی؛ ايران، آیین پهلوانی و زورخانه‌ای را به طور رسمی در سال ۸۹ (سال ٢٠١٠ ) در فهرست ميراث فرهنگى ناملموس جهانى يونسكو ثبت کرده است.
 
یونسکو در توییتر خود این خبر را تایید کرده و به جمهوری آذربایجان تبریک گفته است و در این توییت آمده؛ «فرهنگ پهلوانی، بازی های سنتی زورخانه ای، ورزش و کشتی»، به تازگی در فهرست میراث ناملموس به ثبت رسیده است. تبریک به آذربایجان.»
 
 رشته سنتی و اصیل ایران به نام آذربایجان ثبت شد

ثبت پرونده «فرهنگ پهلوانی، بازی‌های سنتی زورخانه‌ای، ورزش و کشتی» به نام کشور آذربایجان در یونسکو انتقادات زیادی را در داخل کشور به دنبال داشته است و در همین راستا سید رضا موسوی، در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به کم کاری ورزش زورخانه ای کشور بیان کرد: حدود ۱۲ سال پیش رشته کشتی پهلوانی به نام ایران ثبت شد اما در یکسال گذشته آذربایجان از یونسکو درخواست ثبت ورزش‌های زورخانه‌ای را به نام این کشور داده است و در این مدت فدراسیون زورخانه‌ای اقدامی انجام نداد تا با رایزنی جلوی این اقدام گرفته شود.
 
وی با بیان اینکه آذربایجان حتی یک زورخانه رسمی ندارد، افزود: سال های اخیر روسای فدراسیون به این دستاورد مهم بی اعتنایی کردند تا سرانجام آذربایجان از این غفلت تاریخی استفاده کرده و این میراث گرانبها را به نام خود سند زد و این در حالیست که این رشته، در آذربایجان هیچ خاستگاهی ندارد و حتی یک گود زورخانه در این کشور وجود ندارد.
 
نایب رییس هیات پهلوانی و زورخانه‌ای سیستان و بلوچستان ادامه داد: در آذربایجان رشته ورزش زورخانه ای به هیچ عنوان شناخته شده نیست و در فرهنگ عمومی این کشور جایگاهی ندارد در حالیکه این رشته، نخستین رشته ورزشی در ایران بوده که ریشه در فرهنگ و سنت ایرانی دارد.
 
موسوی با بیان اینکه حتی ورزشکاران آذربایجان آموزش دیده ایران هستند، خیام یکی از ورزشکاران مطرح آذربایجان، تمامی دوره های آموزشی، مربیگری و مسابقاتی که شرکت کردند در ایران بوده است.
 
وی ادامه داد: یونسکو در اقدامی عجیب در دو سال اخیر روز ورزش باستانی را به کشور ایران تبریک نمی گفت.
 
نایب رییس هیات پهلوانی و زورخانه‌ای سیستان و بلوچستان افزود: سال هاست که ایران برای جهانی کردن ورزش زورخانه ای سالانه هزینه های زیادی کرده است، و اگر هم شکایتی کنند شاید در نهایت کار را به اینجا برساند که مثل چوگان، آذربایجان هم در رشته زورخانه ای شریک ایران شود.
 
وی گفت: قدمت ورزش‌های زورخانه‌ای در زاهدان به سال ۱۳۲۰ برمیگردد و در حال حاضر سه زورخانه در سطح شهر است که برای هیئت ورزش های زورخانه ای و سه مورد در دانشگاه و یک زورخانه در زندان که جمعاً هفت زورخانه در این شهرستان وجود دارد.

انتهای پیام/
https://www.asrehamoon.ir/vdcgnw9q3ak9ny4.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما