ms']['section_id'] =0; ?>ms']['section_id'] =0; ?> ۲۱ هزار نفر از جمعیت شهری سیستان و بلوچستان از نعمت آب شرب بهره‌مند شدند | عصر هامون
تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۰۲
علیرضا قاسمی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان از توسعه شبکه آب شرب شهری به طول ۱۵۰ کیلومتر و بهره‌مندی ۲۱ هزار و ۲۱۰ نفر، بهبود وضعیت آب شرب شهرهای تازه تأسیس و اجرای طرح‌‌های اضطرای برای تأمین آب شرب مرکز و شمال این استان خبر داد.
۲۱ هزار نفر از جمعیت شهری سیستان و بلوچستان از نعمت آب شرب بهره‌مند شدند
علیرضا قاسمی در گفت و گو با عصرهامون بیان کرد: طی سال ۱۴۰۰ تاکنون با مجموع اقدامات انجام شده در شهرهای زاهدان، سراوان، چابهار، خاش و دیگر شهرهای استان، شاخص بهره‌مندی از آب شرب شهری با ۱.۲ درصد افزایش، به ۹۷.۲ درصد رسید.

وی با اشاره به اینکه تأمین آب شرب در اکثر نقاط استان وابستگی مستقیمی به نزولات آسمانی دارد، افزود: با  افت منابع آبی ناشی از کاهش بارندگی‌ و خشکسالی‌های متوالی، سال گذشته ۱۸ شهر و در سال جاری نیز ۲۵ شهر دچار تنش آبی شدند، که با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و انجام اقدامات متعددی از جمله ارتقای سیستم پمپاژ در تأسیسات موجود، حفر و تجهیز چاه‌های جدید و اجرای خطوط انتقال اضطراری این موضوع کنترل و رفع شد.

توسعه ۱۵۰ کیلومتر شبکه آب شهری

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان در تشریح اقدامات انجام شده برای رفع کمبودها و تنش‌های آبی در شهرهای این استان، بیان کرد: در این راستا علاوه بر اصلاح و افزایش قطر لوله‌ها در شهرهایی مانند زاهدان، خاش، چابهار و ایرانشهر، از مجموع ۱۱۷۶ کیلومتر لوله‌گذاری که طی این مدت در سطح شهرها و روستاها انجام شده، ۱۵۰ کیلومتر مربوط به عملیات توسعه شبکه توزیع و خطوط انتقال در شهرهای استان بوده است.

قاسمی از اتصال محله‌های جدید شهر زاهدان به شبکه توزیع آب طی این مدت خبر داد و افزود: توسعه شبکه در محله‌هایی مانند قاسم‌آباد، شمال شرق شهر یا حاشیه‌های غرب زاهدان صورت گرفت.

وی افزود: حفر و تجهیز چاه‌های جدید، عملیات لایروبی، اتصال یک سری چاه‌های جدید و قدیمی به شبکه‌های موجود و ارتقای سیستم پمپاژ و پمپ‌هایی که در منابع تأمین آب وجود دارد، سایر اقدامات این شرکت برای پیشگیری و رفع تنش‌ آبی بوده است.

بهبود وضعیت آب شهرهای تازه تأسیس

قاسمی با اشاره به اقدامات این شرکت برای شهرهایی که به تازگی از روستا به شهر تبدیل شدند، گفت: در شهر بریس عملیات شبکه‌گذاری انجام شده، برای سرجنگل کورین عملیات نقشه برداری انجام و طراحی خطوط و شبکه توزیع صورت گرفت و حتی خط انتقال به پیمانکار واگذار و در حال حاضر سه کیلومتر نیز اجرا شده است، برای سایر شهرها نیز مانند آشار، با حفر چاه جدید بخشی از مشکلات اهالی برطرف شد.

تداوم آبرسانی سیار در سیرکان تا اجرای طرح های آبرسانی پایدار

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان با اظهار نگرانی از وضعیت شهرهایی که در حال حاضر دچار مشکل هستند و شهرهایی که در آینده نزدیک ممکن است با مشکل جدی مواجه ‌شوند، گفت: شهر سیرکان یکی از شهرهایی است که حتی در شعاع ۳۰ کیلومتری آن نیز منابع آبی وجود ندارد و تنها راهکار برای آبرسانی به ساکنان این شهر در شرایط فعلی، آبرسانی سیار است.

وی افزود: پیرو سفر وزیر نیرو به استان در فروردین سال‌ جاری مطالعات طرح آبرسانی بم‌پشت شامل خطوط انتقال و منابع تأمین آب برای ۶۹ روستای بم‌پشت و شهر سیرکان تکمیل و برای تامین اعتبار پیگیری‌ها در سازمان برنامه و بودجه در حال انجام است.

اجرای طرح اضطراری تأمین آب برای سیستان و زاهدان

قاسمی از پیش‌بینی وقوع مشکل برای تأمین آب شرب زاهدان و شهرهای شمال استان در صورت عدم آورد رودخانه هیرمند خبر داد و گفت: برنامه‌ریزی شده از منابع آبی جایگزین برای رفع تنش احتمالی استفاده شود، هرچند که این منابع نیز محدود هستند.

وی ادامه داد: تأمین آب اضطراری شهر زاهدان از منابع آب زیرزمینی دشت هامونِ هیرمند و بخشی از گودزره که در خاک کشور ایران است در برنامه اجرایی این شرکت قرار دارد، و برای شهرها و روستاهای منطقه سیستان از منابع آب سطحی و قابل پیش‌بینی هامون صابری پیش‌بینی شده که این مهم به شرکت آب منطقه‌ای استان به دلیل نوع کاری که این شرکت در خصوص اجرای سازه‌های مرتبط با آبهای سطحی دارد واگذار شده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه در حال حاضر عملیات حفر چاه‌ها برای تأمین آب شهر زاهدان آغاز شده، افزود: پیش‌بینی می‌شود ۵۵ حلقه چاه در دشت هامون هیرمند و زاهدان حفر شود، هرچند که شاید کیفیت این آب قابل مقایسه با کیفیت آب فعلی نباشد اما این طرح اضطراری و برای رفع تنش آبی احتمالی انجام می‌شود.

انتهای پیام/
https://www.asrehamoon.ir/vdcc00qss2bqpx8.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما