>ms']['section_id'] =0; ?>ms']['section_id'] =0; ?> داشتن افق و چشم انداز برای فرهنگ کتابخوانی الزامیست | عصر هامون
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۰۷:۰۲
برای رسیدن به یک هدف برنامه ریزی و چشم انداز ان بسیار مهم است وفرد یا افراد را جهت رسیدن به هدفشان کمک خواهد کرد.
داشتن افق و چشم انداز برای فرهنگ کتابخوانی الزامیست
داشتن افق و چشم انداز  و برنامه ای مدون برای نیل به آن  برای هر مجموعه ای علی الخصوص یک مجموعه فرهنگی و به تبع آن کتابخانه های عمومی جهت نیل به افق و چشم انداز ۱۴۰۴ نهاد الزامیست.


1. نگرش به کتابخانه های عمومی به قرائتخانه: غالبا" به کتابخانه های عمومی به دیده قرائتخانه نگریسته میشود دلیل این ،عدم حضور دانش آموزان در سنین ابتدایی در کتابخانه های عمومی میباشد. و دانش آموزان در سالهای پشت کنکور به کتابخانه ها مراجعه میکنند.
2. ناشناخته ماندن کتابخانه های عمومی در سطح جامعه اگر بصورت میدانی و کرته برداری از قسمتهای مختلف حوزه تحت پوشش یک کتابخانه، از رده های مختلف سنی و متناسب با موقعیت آن کتابخانه نظرسنجی نماییم چنین نتیجه بدست می آید که کمتر از 20درصد آدرس نزدیک ترین کتابخانه خود را نمی دانند  و به کتابخانه عمومی محل زندگی خود حتی برای یکبار نرفته اند.
3. لزوم احساس امنیت خانواده ها از حضور فرزندان خود در کتابخانه ها:  بعلت ناشناخته ماندن کتابخانه های عمومی در نزد خاتواده ها و عدم آشنایی با محیط و امکانات کتابخانه ها خانواده ها رغبتی برای فرستادن فرزندان خود به کتابخانه ها ندارند.
4. عدم امکان اختصاص وقت برای کتابخانه بعلت کمبود زمان: اغلب مدارس ساعت13.30تعطلیل میشوند و با احتساب زمان رسیدن به خانه و صرف نهار و استراحت زمانی برای حضور درکتابخانه برای دانش آموزان باقی نمی ماند.
5. خلوت بودن کتابخانه ها در روز پنجشنبه: پنجشنبه ها برای مدارس تعطیل است و برای کتابخانه ها بهترین فرصت جهت استفاده از این فرصت برای نیل به اهداف و چشم اندازهای خود.
6. بالا بودن میانگین سن اعضای کتابخانه ها: بعلت نبود برنامه ای مدون درکتابخانه ها برای جذب اعضای خردسال و کودک میانگین سنی اعضا در اغلب کتابخانه ها بالا میباشد. استقبال کم اعضا از برنامه های فرهنگی به دلیل بالا بودن  میانگین سن اعضاء می باشد.
7. عدم امکان حضور دانش آموزان در ساعتهای درس: حضور و بازدید دانش آموزان بصورت کلیشه ای به دلایل ذیل  میسر و مفید نمی باشد.

8. برای دستیابی به توسعه پایدار فرهنگی ملزم به کارهای فرهنگی  با دانش آموزان بخش مهمی از جمیعت یک جامعه می باشد.
9. تاثیرگذاری برنامه های زیر بنایی در سنین پایه نسبت به سنین بالا عدد
10. حساسیت و احساس مسئولیت و همکاری اولیا برای فرزندان خود در سنین پایه
11. رغبت مهدهای کودک و مدارس خصوصا مدارس غیر دولتی در اجرای برنامه های جنبی و تکلیفی بودن فعالیتهایی در حوزه کتاب و فر کتابخانه
12. هرگونه تعطیلی کلاس درس و خروج دانش آموزان از مدرسه تحت هر عنوانی منوط به مجوز از اداره آموزش و پرورش و رضایت نامه کتبی هرتک تک اولیا میباشد. شاید مجوز اداره آسان باشد اما رضایت نامه کتبی برای همه دانش آموزان مدرسه عملا" غیر ممکن بوده و به همین دلایل مدارس رغبتی به همکاری ندارند.
13. تمهیدات لازم برای حضور دانش آموزان مانند هزینه ایاب و ذهاب برای مدارس غیرممکن میباشد.

به قلم  عصمت حمیدی

انتهای پیام/ https://www.asrehamoon.ir/vdcfvjdy0w6dtxa.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما