تاریخ انتشار :سه شنبه ۴ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۱۶
معاون اول رئیس‌جمهور گفت: باتوجه‌به نیاز سیستان و بلوچستان به منابع آبی پیگیری موضوعات انتقال آب از دریا، آب‌های ژرف و پیگیری حقابه هیرمند از اولویت‌های مهم دولت در این استان است.
انتقال آب از دریا و پیگیری حق آبه هیرمند از اولویت‌های مهم دولت در سیستان و بلوچستان است
به گزارش پایگاه خبری عصرهامون، محمد مخبر در بدو ورود به فرودگاه زابل در جمع خبرنگاران با بیان اینکه آب در سیستان و بلوچستان یک موضوع مهم است بیان کرد: اینکه یک استان در کنار دریا بوده و در اعماق زمین نیز آب به‌وفور موجود اما روی زمین خشک باشد اصلاً موضوعیت ندارد و به‌منظور رفع مشکلات مردمان این دیار موضوعات انتقال آب از دریا، آب‌های ژرف و پیگیری حق آب تالاب هامون به جد مورد تأکید دولت است.
 
وی افزود: به‌منظور تأمین آب موردنیاز در شمال سیستان و بلوچستان موضوع پیگیری حق آبه هیرمند از طریق دیپلماسی نیز دنبال خواهد شد.
 
معاون اول رئیس جمهور با اشاره به مشکل تأمین سوخت در سیستان و بلوچستان گفت: به‌منظور تأمین سوخت موردنیاز در این استان موضوع افزایش تعداد جایگاه‌های سوخت مورد تصمیم‌گیری خواهد گرفت.
 
وی افزود: همچنین موضوع اشتغال و مصوبات سفر رئیس‌جمهور به سیستان و بلوچستان از دیگر برنامه‌های مهم در سفر به این استان است.
 
 ۲ برنامه دولت برای پایان مشکلات کم‌آبی و خشکسالی در سیستان و بلوچستان

محمد مخبر در بازدید از ذخائر آبی و چاه نیمه‌های منطقه سیستان‌ با تأکید بر اینکه دولت متعهد به تأمین آب شرب برای مردم سیستان و بلوچستان است، تصریح کرد: دولت سیزدهم با جدیت طرح انتقال آب از دریا و استخراج آب‌های زیرزمینی به استان سیستان و بلوچستان را پیگیری می‌کند تا مشکلات کم‌آبی و خشکسالی مردم این منطقه به طور ریشه‌ای حل شود.
 
 وی همچنین به برنامه‌های دولت سیزدهم و وزارت نیرو برای حل مشکلات آب استان اشاره کرد و افزود: تأمین آب از طریق چاه‌ها و آب‌های سطحی تا بهار سال آینده از برنامه‌های کوتاه‌مدت و همچنین بهره‌برداری از پروژه‌های انتقال آب استانی حداکثر
تا دو سال آینده از برنامه‌های میان‌مدت دولت است.
 
معاون اول رئیس‌جمهور در خصوص برنامه‌های بلندمدت حل مشکلات کم‌آبی استان سیستان و بلوچستان گفت: امیدواریم پروژه انتقال آب از دریای عمان به سرتاسر این استان تا پایان دولت سیزدهم نهایی شود.
 
مخبر همچنین با اشاره به پیگیری‌های دستگاه دیپلماسی برای احیای حقابه هیرمند تأکید کرد: افغانستان باید به حقابه هیرمند متعهد باشد و دولت جمهوری اسلامی ایران این موضوع را از مجاری بین‌المللی پیگیری می‌کند.
 
 
 اقدامات ارزشمندی در حوزه سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی در کشور در حال انجام است
 
محمد مخبر در نشست با فرمانداران و مسئولان منطقه سیستان که در محل فرمانداری زابل برگزار شد بیان کرد: دولت اقدامات بسیار خوبی در زمینه اشتغال و مسکن در سطح کشور به‌ویژه سیستان و بلوچستان در حال انجام دارد.
 
وی بیان کرد: اقدامات دولت در زمینه مبارزه با کرونا در سطح کشور چشمگیر بود به‌طوری‌که روزانه ۷۰۰ تا ۸۰۰ نفر بر اثر این ویروس منحوس جان خودشان را از دست می‌دادند و خانواده‌های زیادی داغدار می‌شدند.
 
معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به مشکلات کم‌آبی سیستان و بلوچستان گفت: این استان در کنار دریاست و یک دریایی هم از زیر خاک این منطقه می‌گذرد و ما از تمام امکانات برای برطرف‌کردن مشکلات کم‌آبی استان استفاده خواهیم کرد.
 
وی ادامه داد: انتقال آب از دریای عمان و استفاده از ظرفیت آب‌های ژرف در سیستان و بلوچستان برای برطرف‌کردن مشکلات کم‌آبی این استان در دستور کار دولت است که امیدواریم این مشکلات هر چه سریع‌تر برطرف شود.
 
مخبر بیان کرد: برای برطرف‌کردن مشکلات کم‌آبی سیستان و بلوچستان به طور جد پیگیر دریافت حقابه هیرمند از کشور دوست و برادر افغانستان هستیم.
 
وی با بیان اینکه حقابه‌ای که ما از کشور همسایه طلب داریم این را باقدرت دنبال خواهیم کرد افزود: باتوجه‌به تعاملاتی که در این زمینه وجود دارد و آنها به ما نیاز دارند و ما هم به آنها
نیاز داریم بالاخره نمی‌توانیم حقوق همدیگر را نادیده بگیریم و حقابه باید دریافت شود.
 
معاون اول رئیس‌جمهور تصریح کرد: امیدواریم با دریافت حقابه، بهره‌گیری از آب‌های ژرف و انتقال آب از دریای عمان بتوانیم طی ۲ تا سه سال آینده چیزی به نام مشکل آب در سیستان و بلوچستان و کشور وجود نداشته باشد.
 
وی اظهارکرد: طرح انتقال آب از دریا از طریق ۶ خطی که طراحی شده انجام می‌شود که عملیات اجرایی برخی از این خطوط آغاز و برخی هم تازه شروع خواهد شد.
 
مخبر تصریح کرد: امیدواریم از طریق طرح انتقال آب از دریا حداقل در بخش صنعت و در برخی از مناطق برای بخش آشامیدنی در یزد، کرمان، اصفهان خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی و به‌ویژه سیستان و بلوچستان مشکلات کم‌آبی این استان‌ها را برای همیشه برطرف کنیم.
 
وی با اشاره به خسارت‌های ناشی از سرما به بخش کشاورزی منطقه افزود: گلخانه‌داران سیستان و بلوچستان که در سرمای اخیر این استان دچار خسارت شدند از طریق کمک بلاعوض و هم اعطای تسهیلات بانکی به آنان کمک خواهیم کرد.
 
معاون اول رئیس‌جمهور تصریح کرد: دولت تلاش خواهد کرد که گلخانه‌داران سیستان و بلوچستان که تمام زندگی خود را در راه تولید گذاشته‌اند را حمایت کند.
 
رئیس‌جمهور دستور رسیدگی به مشکلات سیستان و بلوچستان را صادر کرد
 
وی بیان کرد: رئیس‌جمهور دستور دادند که مشکلات سیستان و بلوچستان از نزدیک مورد بررسی قرار گیرد که بدین منظور در این سفر وزرای نیرو و نفت نیز حضور دارند.
 
مخبر تصریح کرد: کارهای خوبی در سیستان و بلوچستان از سوی دولت سیزدهم آغاز شده و آینده این استان درخشان است.
 
وی با اشاره به برنامه‌های تحولی رئیس‌جمهور افزود: محور برنامه‌های توسعه‌ای دولت مردم هستند و از مسئولان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی می‌خواهیم که مردم را پای‌کار بیاورند.
 
معاون اول رئیس‌جمهور گفت: توان اجرایی دولت و امکانات دولت محدود هست؛ اما با کمک مردم می‌توانیم بسیاری از کارها را انجام دهیم و در جاهایی
که مردم فعال شدند توسعه بهتری رخ‌داده است.
 
وی با اشاره به بازدید خود از منطقه سیستان افزود: وضعیتی که مردم این منطقه دارند مطلوب نیست و از نزدیک زمین‌های کشاورزی را که زمانی سرسبز بود و هم‌اینک بر اثر بی‌آبی خشک شده بود را دیدم و حتماً برای رفع مشکلات آنان اقداماتی انجام خواهد شد.
 
مخبر تصریح کرد: در یک ماه اخیر به دلیل سرمای هوا و نبود سوخت قبض بعضی از مردم منطقه سیستان و بلوچستان گران شده بود که تصمیماتی دررابطه‌با جبران آن گرفته خواهد شد.
 
معاون اول رئیس‌جمهور از گلخانه‌های خسارت‌دیده سیستان بازدید کرد
محمد مخبر معاون اول رئیس با حضور در مجتمع گلخانه‌ای شهرستان زهک، عمق خسارات سنگین وارده ناشی از طوفان و سرمای شدید و بی سابقه به کشاورزان و دامداران  ۵ شهرستان منطقه سیستان را از نزدیک مشاهده کرد.
معاون اول رئیس‌جمهور در جریان این بازدید بر جبران کامل خسارات و همچنین تأمین و توزیع دام سبک‌وسنگین از طریق ستاد اجرایی فرمان امام (ره) به دامداران خسارت‌دیده  از بحران‌های اخیر تأکید کرد.

به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان: بر اساس برآوردهای اولیه، تداوم طوفان و سرمای شدید و کم‌سابقه چند روز اخیر بیش از ۴۲۱۰ میلیارد ریال به بخش کشاورزی در سطح ۱۳ شهرستان استان خسارت سنگینی وارد کرد.

سید محمدرضا سیدحسيني تصریح کرد عمده خسارات وارده به تعداد ۳۸۵۴  گلخانه، ۵۱ هزار هکتار اراضی زراعی آبی، ۲۵۰۰ هکتار اراضی باغی، بیش از ۱۶ هزار رأس دام سبک‌وسنگین، ۱۲ هزار طیور بومی، ۳۰ هکتار اراضی با آبیاری تحت‌فشار،  ۶۰ دستگاه ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی و ۳۰ کیلومتر جاده بین مزارع است.

بازدید از وضعیت چاه نیمه‌ها، بازدید از خسارت‌های ناشی از سرما و یخ‌بندان و شرکت در نشست فرمانداران و مسئولان منطقه سیستان از مهترین برنامه مخبر به شمال سیستان و بلوچستان بود.

لینک‌های مرتبط
 

 گازرسانی به منازل سیستان و بلوچستان ۶۴ درصد پیشرفت فیزیکی دارد
 

معاون اول رئیس‌جمهور وارد سیستان و بلوچستان شد


انتهای خبر/ س https://www.asrehamoon.ir/vdcbwsb89rhbs0p.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما