تاریخ انتشار :چهارشنبه ۵ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۰۰:۱۲
محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور گفت: ۷۱ جایگاه سوخت در سیستان و بلوچستان به‌منظور رونق ترانزیت کالا و حل مشکل کاهش صف‌ها در این استان احداث می‌شود.
۷۱ جایگاه سوخت جدید در سیستان و بلوچستان احداث می‌شود
به گزارش پایگاه خبری عصرهامون، محمد مخبر شامگاه سه‌شنبه در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه سیستان و بلوچستان بیان کرد: در سفر به این استان علاوه بر مصوب شدن در بخش‌های مختلف نظیر ساخت سدها، خطوط انتقال آب از دریا و آبرسانی به روستاها و گازرسانی، مقرر شد ۷۱ جایگاه سوخت جدید نیز به‌منظور کمک به رفع مشکلات مردم و توسعه روزافزون آن ساخته شود.
 
وی با اشاره اهمیت جبران خسارت کشاورزان دچار سرمازدگی سیستان و بلوچستان نیز گفت: مقرر شد علاوه بر تهیه و در اختیار قراردادن دام سبک به دامداران، به گلخانه‌داران نیز کمک‌های بلاعوض و تسهیلات بانکی اعطا شود.
 
معاون اول رئیس‌جمهور تصریح کرد: همچنین در مناطقی از سیستان و بلوچستان که به دلیل سرمای زیاد مجبور به استفاده برق شدند برق اضافی مصرف شده بخشیده خواهد شد.
 
مخبر ادامه داد: در این سفر مقرر شد گازرسانی به افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی در سیستان و بلوچستان به‌صورت رایگان انجام شود.
 
وی بر ساخت مدارس، رفع مشکلات بیمارستان‌ها و اضافه‌شدن ۱۰۰ لیتر سهمیه نفت اضافه در سیستان و بلوچستان تأکید کرد و گفت: وزارت نیرو ساخت پنج هزار مزرعه خورشیدی پنج کیلوواتی در این استان را متقبل شد.
 
معاون اول رئیس‌جمهور بر مدنظر قراردادن یک تیم تخصصی برای بررسی جاده‌های سیستان و بلوچستان تأکید کرد و افزود: این حجم از کمبود بزرگراه در این
استان نیازمند اعتبارات بیشتر است و باید از منابعی نظیر تهاتر نفت به این بخش کمک کرد.
 
مخبر بیان کرد: همچنین در آب‌های ژرف قرار شد این استان پایلوت کشوری شود که وزارت نیرو یک هزار میلیارد تومان در این زمینه در نظر گرفته است.
 
۳۲۵ مگاوات انرژی تجدیدپذیر در سیستان و بلوچستان در حال ساخت است

وزیر نیرو نیز در این جلسه با اشاره به اقدامات انجام شده از سوی وزارت نیرو در سیستان و بلوچستان در یک سال اخیر بیان کرد: سه نیروگاه برق در زاهدان در این مدت به بهره‌برداری رسید و اقدامات اجرایی برای ساخت یک نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی در این شهر نیز در حال انجام است.
 
 علی‌اکبر محرابیان افزود:  در دولت سیزدهم اجرای چند کلان پروژه در قالب نیروگاه‌های تجدیدپذیر به ظرفیت بیش از چهارهزار مگاوات با مصوبه شورای اقتصاد در کشور در حال ساخت هست که ۳۲۵ مگاوات آن مربوط به سیستان و بلوچستان است.

وزیر نیرو گفت: یکی از اقدامات مهم در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر ساخت نیروگاه بزرگ میل نادر در منطقه سیستان است که از این محل ۵۰ مگاوات انرژی به شبکه برق سیستان و بلوچستان متصل می‌شود.
 
وی در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر خانگی اظهار کرد: همچنین 7 هزار واحد پنج کیلوواتی خانگی تولید انرژی برق در سیستان و بلوچستان توسط مددجویان بهزیستی و کمیته امداد (ره) در این استان حال انجام است.
 
حقابه هیرمند از طریق مجامع بین‌المللی پیگیری می‌شود

در نشست سه ساعته با مجمع نمایندگان سیستان و بلوچستان با اشاره به برنامه‌های دولت سیزدهم در راستای توسعه، پیشرفت و آبادانی سیستان و بلوچستان، بیان کرد: تمام تصمیمات اتخاذ شده در این سفر با توجه به تاکیدات
رئیس جمهور تا مرحله اجرا و نهایی شدن پیگیری می شود.
 
وی با قدردانی از نمایندگان سیستان و بلوچستان برای حضور تمام وقت در این سفر، افزود: حجم اقدامات انجام شده در زمینه‌های اشتغالزایی، گازرسانی و آب در دولت سیزدهم و در این استان بی سابقه است، با این حال هنوز از گذشته مشکلات بسیاری بر زمین مانده که باید برای حل آنها برنامه ریزی کرد.
 
معاون اول رئیس جمهور در این نشست دستور داد تا در پروژه انتقال آب دریای عمان به سیستان و بلوچستان، لوله‌گذاری های مرتبط با خطوط انتقال آب به شهرهای مسیر هر چه سریعتر آغاز شود.

امیدواریم تا سه سال آینده بخش بزرگی از مشکلات آب سیستان و بلوچستان را حل کنیم
 
وزیر نیرو نیز در این نشست با تاکید بر اینکه مسئله خشکسالی و تنش آبی مهمترین مطالبه مردم استان است، تصریح کرد: به دلیل خشکسالی های گذشته برخی پروژه ها در این استان با کندی روبرو شده و وزارت نیرو در دولت سیزدهم تلاش دارد تا علاوه بر اجرای طرح های انتقال آب از دریا، استخراج آبهای زیرزمینی و ژرف را نیز دنبال کند.
 
علی اکبر محرابیان با بیان اینکه اقدامات وزارت نیرو در سیستان و بلوچستان و در حوزه آب در تاریخ کشور بی نظیر است، بر تسریع اجرایی شدن طرح های اضطراری تامین آب استان تاکید کرد و افزود: با اختصاص اعتبارات لازم می توانیم تا سه سال آینده بخش بزرگی از مشکلات آب این استان را حل کنیم.
 
وی همچنین گزارشی از وضعیت کلی منابع آب استان و نقشه شهرها و مناطق دارای تنش آبی، حجم آب فعلی سدهای مخزنی استان، چگونگی تامین آب آشامیدنی شهر زاهدان و مخازن چاه نیمه ها و اقدامات انجام شده در زمینه حقابه هیرمند ارائه کرد.
 
وزیر نیرو همچنین به تشریح
برخی از برنامه های این وزارتخانه برای تامین آب آشامیدنی منطقه سیستان و شهر زاهدان شامل طرح های اضطراری، میان مدت و بلند مدت، جهاد آبرسانی و رفع تنش آبی از ۱۷۵۱ روستا، چگونگی پیشرفت پروژه های انتقال آب از دریا و استخراج آبهای ژرف و زیرزمینی، اجاره و تملیک چاه ها، انتقال آب از دشت های این استان به زاهدان و دیگر شهرها و ساخت سد های جدید به منظور جلوگیری از هدررفت آبهای سطحی پرداخت.
 
نمایندگان مردم سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست دغدغه ها، راهکارها و مشکلات این استان از قبیل تبعات خشکی رود هیرمند، راهکارهای اشتغالزایی در استان، مشکلات آب و انرژی، لزوم اختصاص سهمیه های جدید سوخت به مردم، راهکارهای مقابله با قاچاق سوخت، پیگیری دریافت حقابه هیرمند و بهسازی و نوسازی جاده های استان را مطرح کردند.
 
از دیگر دغدغه های نمایندگان این استان می‌توان به تاکید بر تخصیص آب انتقالی از دریا بصورت خطوط آنتنی به شهرهای مختلف، تهیه فراورده های نفتی برای گرمایش مردم با توجه به برودت هوا، ساخت آزادراه ها و بزرگراه ها و خطوط ریلی برای اتصال به کریدور شمال ـ جنوب و غرب ـ شرق، برق رسانی به روستاهای استان، افزایش سهمیه آرد، ایجاد امکانات دانشگاهی و آموزشی، جبران خسارت کشاورزان، دامداران و عشایر با توجه به سرمازدگی، تاکید بر پروژه های آبخیزداری، حل مشکلات حاشیه نشینی در شهرها و ایجاد مراکز بهداشتی درمانی می توان اشاره کرد.


لینک‌های مرتبط

 گازرسانی به منازل سیستان و بلوچستان ۶۴ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

 

انتقال آب از دریا و پیگیری حق آبه هیرمند از اولویت‌های مهم دولت در سیستان و بلوچستان است

 

خط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی به سیستان و بلوچستان احداث می‌شود

 

معاون اول رئیس‌جمهور وارد سیستان و بلوچستان شد

انتهای خبر/ س
 
 
 
  https://asrehamoon.ir/vdce7n8zojh8nfi.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما

مهم ترین اولویت دستگاه اجرایی در استان از نگاه شما چه باید باشد؟
توجه به زیرساخت ها در استان
توزیع عادلانه ارزاق عمومی و کالاهای اساسی
مرتفع نمودن مشکلات فرهنگی و آسیب های اجتماعی
برخورد با مفاسد اقتصادی و ویژه خواری ها