تاریخ انتشار :چهارشنبه ۵ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۱۳
دست‌خالی مناطق محروم از درمان؛

کمبود پزشک؛ درد کهنه‌ای که خیال بهبود ندارد!

کمبود پزشک، یکی از چالش‌های حوزه سلامت در مناطق محروم سیستان و بلوچستان است که این روزها بیش‌ازپیش، نمود کرده است.
کمبود پزشک؛ درد کهنه‌ای که خیال بهبود ندارد!
به گزارش پایگاه خبری عصرهامون، کمبود پزشک حتی پزشکان عمومی، نظام سلامت را در برابر بحران‌ها آسیب‌پذیر کرده است به‌گونه‌ای که موضوع کمبود پزشک عامل اصلی افزایش فشار بر کادر درمان و تهدیدی جدی برای سلامت مردم در مناطق کم‌برخوردار بوده است.
 
علاوه بر کمبود پزشک در مناطق محروم، توزیع نامتوازن پزشکان موجب تشدید مسئله در مناطق کمتر برخوردار شده است.
 
دسترسی به پزشک یکی از مولفه‌های تأثیرگذار در روند درمان بیماران است، اگر بیمار در لحظات اولیه خدمات درمانی را به نحو احسن دریافت کند در تسریع در روند درمان بیماری او نیز مؤثر است.
 
حضور بسیار زیاد
پزشکان در شهر تهران و دیگر مراکز استان‌های دیگر وخامت بیشتر کمبود پزشک در شهرستان‌ها را بیشتر کرده است؛ دسترسی ناکافی به پزشک به‌ویژه متخصص در این مناطق موجب سفرهای درمانی به مراکز استان‌ها و تهران شده است.
 
نامناسب‌بودن زیرساخت‌ها باعث شده تعداد بسیار زیادی از پزشکان حتی پزشک عمومی حاضر به خدمت در مناطق محروم و روستاهای سیستان و بلوچستان نشوند، رفع موانع و فراهم‌کردن شرایط برای استفاده از ظرفیت عظیم این افراد نسبت به هر طرح درازمدت دیگری در اولویت است.
 
کمبود پزشک عمومی در بسیاری از روستاها و مناطق صعب‎‌العبور سیستان و بلوچستان وجود دارد، بسیاری از پزشکان حاضر به خدمت در این مناطق نیستند و بیماران برای دسترسی به پزشک باید مسیر طولانی را طی کنند و گاهی نیز مشاهده می‌شود در صورت وخامت حال بیمار، فرد با بالگرد به مرکز استان اعزام می‌شود.
 
شهروندان
شهر سیب در کش‌وقوس نبود و کمبود پزشک به سر می‌برند، به گفته مردم این شهر، چند ماهی است که مرکز جامعه سلامت سیب پزشکی به خود ندیده و مردم مجبور هستند به شهر سوران و شهرستان سراوان و برای درمان تکمیلی به زاهدان سفر کنند.
 
ساکنین این مناطق برای درمان حتماً باید به شهرهای بزرگ سفر کنند که هزینه‌های سفر به هزینه‌های درمانشان اضافه می‌شود.
 
با فارغ‌التحصیلی پزشکان در حال تحصیل، کمبود پزشک در مناطق محروم رفع می‌شود
 
مهدی زنگنه، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به کمبود پزشک در حوزه این دانشگاه بیان کرد: کمبود پزشک از ابتدای سال جاری در منطقه سیب و سوران و سراوان بسیار مشهود بود که با پیگیری رئیس دانشگاه در خصوص افزایش حقوق و کارانه پزشکان، استقبال برای خدمت در این مناطق افزایش یافت.
 
وی با بیان اینکه در منطقه سوران باید ۲۶ پزشک تعهدی حضور داشته باشند، افزود:
در حال حاضر ۲ پزشک در این منطقه درحال‌خدمت هستند و ۲۴ نفر دیگر پس از گذراندن دوران تحصیل و اتمام دوره وارد سیستم کار دانشگاه می‌شوند و نیاز و کمبود این منطقه جبران خواهد شد.
 
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ادامه داد: تا پایان سال ۱۴۰۱، ۱۲ پزشک که در چند ماه آینده تحصیل آنان به اتمام می رسد و شروع به کار خواهند کرد و کمبود پزشک در این مناطق تا حد ممکن رفع می شود.
 
وی با اشاره به نبود پزشک در چندماه اخیر در شهر سیب اذعان کرد: شهر سوران که از لحاظ جمعیتی بیشتر از شهر سیب است با کمبود شدید پزشک مواجه شد و به دلیل هم‌جواری پزشک به شهر سوران منتقل شد و این منطقه مدتی از داشتن پزشک محروم بود.
 
زنگنه با بیان اینکه کمبود پزشک در این دو شهر به‌صورت موقت رفع شده است، تصریح کرد: یک پزشک برای سیب و ۲ پزشک عمومی برای سوران در مرکز خدمات جامع سلامت در نظر گرفته شده و کمبود پزشک در این مناطق جبران شد.
 
 انتهای خبر/ ف
  https://www.asrehamoon.ir/vdcb8sb8srhbszp.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما

مهم ترین اولویت دستگاه اجرایی در استان از نگاه شما چه باید باشد؟
توجه به زیرساخت ها در استان
توزیع عادلانه ارزاق عمومی و کالاهای اساسی
مرتفع نمودن مشکلات فرهنگی و آسیب های اجتماعی
برخورد با مفاسد اقتصادی و ویژه خواری ها