تاریخ انتشار :چهارشنبه ۵ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۱۳
به همت قرارگاه مرکزی جهاد سازندگی سپاه انجام شد؛

اجرای بیش از یک میلیون پروژه محرومیت‌زدایی در کشور

قرارگاه مرکزی جهاد سازندگی و محرومیت‌زدایی سپاه تاکنون در راستای پروژه‌های عمرانی و غیرعمرانی در کشور، بیش از یک میلیون و ۳۰۹ هزار پروژه و برنامه را با اعتباری بالغ بر ۱۴ هزار میلیارد تومان به اجرا درآورده است.
اجرای بیش از یک میلیون پروژه محرومیت‌زدایی در کشور
به گزارش پایگاه خبری عصرهامون، قرارگاه مرکزی جهاد سازندگی و محرومیت‌زدایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (کوثر) در راستای تحقق فرمایشات حضرت امام خمینی (ره) در خدمت به محرومین جامعه و اجرای تدابیر حضرت امام خامنه‌ای مبنی بر محرومیت‌زدایی و خدمات‌رسانی، مردم‌داری، مردم‌یاری، مردم‌دوستی، مردم‌نوازی و محروم‌نوازی در کشور به منظور عمق‌بخشی داخلی، ایجاد محبوبیت و امنیت پایدار و کمک به توسعه و کارآمدی نظام مقدس جمهوری اسلامی، با استفاده از ظرفیت‌های رده‌های سپاه نسبت به اجرای پروژه‌های محرومیت‌زدایی در مناطق محروم، مرزی، حساس، صعب‌العبور و کمتر توسعه‌یافته کشور اقدام کرده است.

در همین راستا از ابتدای تأسیس این قرارگاه تاکنون در راستای تحقق پروژه‌های عمرانی و غیرعمرانی، یک میلیون و ۳۰۹ هزار و ۴۲۲ پروژه و برنامه با اعتبار ۱۴ هزار و ۵۹۱ میلیارد و ۹۲۷ میلیون تومان در عرصه محرومیت‌زدایی با همکاری نیروها، قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص)، سپاه‌های استانی، دانشگاه‌ها، سایر رده‌های سپاه، نهادها و سازمان‌ها، مردم و خیرین در حال اجرا بوده و یا خاتمه‌یافته است.

از این پروژه‌ها و برنامه‌ها بیش از ۱۶۹ هزار و ۳۶۵ پروژه با اعتبار بالغ بر 5۱۴۸ میلیارد و ۲۴۲ میلیون تومان سهم پروژه‌های عمرانی و یک میلیون و ۱۴۰ هزار و ۵۷ برنامه با اعتباری بالغ بر ۹ هزار و ۴۴۳ میلیارد و ۶۸۶ میلیون تومان به اجرای پروژه‌های غیرعمرانی اختصاص یافته است.

پروژه‌های عمرانی
از مهم‌ترین اقدامات صورت ‌گرفته قرارگاه کوثر در پروژه‌های عمرانی می‌توان به پروژه بزرگ آبرسانی به تعداد 7 هزار و ۷۴۳ پروژه اشاره کرد که برای اجرای آن ۴۹۸ میلیارد و ۶۲۸ میلیون تومان هزینه شده است.
 

همچنین در حوزه تعلیم‌ و تربیت و آموزش، تعداد 5 هزار و ۱۵۷ پروژه با اعتبار ۲۹۶ میلیارد و ۸۷۸ میلیون تومان، در حوزه سلامت و بهداشت ۳۴ هزار و ۹۹۲ پروژه با اعتبار ۱۸۱ میلیارد و ۷۸۸ میلیون تومان، در حوزه امنیت غذایی و کشاورزی تعداد ۱۸ هزار و ۶۸۴ پروژه با اعتبار ۴۹۳ میلیارد و ۵۳۹ میلیون تومان و در عرصه فرهنگی و مذهبی و شهدا هم تعداد ۲۲ هزار و ۶۸۶ پروژه با اعتبار یک هزار و ۲۸ میلیارد و ۵۶ میلیون تومان به اجرا درآمده است.

در ادامه این اقدامات، قرارگاه محرومیت‌زدایی سپاه در عرصه اشتغال و کارآفرینی به ایجاد کارگاه‌های اشتغال و کارآفرینی مشتمل بر کارگاه‌های اشتغالزایی تولید و صنایع تبدیلی، احداث اسکله و موج‌شکن، احداث گلخانه، نانوایی، مجتمع‌های کارآفرینی، احداث جایگاه پرورش شترمرغ و بلدرچین، استخر پرورش ماهی و غیره به تعداد ۲ هزار و ۹۷۳ پروژه و با اعتبار ۲۰۳ میلیارد و ۱۹۰ میلیون تومان اقدام نموده است.

این قرارگاه در حوزه فرهنگی و ورزشی با ایجاد سالن‌های ورزشی و مجموعه‌های ورزشی به تعداد یک هزار و ۳۰ پروژه با اعتبار ۱۰۶ میلیارد و ۶۶۳ میلیون تومان فعالیت داشته است.

اقدامات قرارگاه محرومیت‌زدایی کوثر در عرصه زیرساخت عمومی (مسکن محرومین) نیز احداث، تعمیر، مرمت و بازسازی مسکن محرومین و مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و زیرسازی کانکس مناطق زلزله‌زده را شامل می‌شود که به تعداد ۶۱ هزار و ۷۲۱ پروژه با اعتبار یک هزار و ۵۸۷ میلیارد و ۱۵ میلیون تومان به انجام رسیده است.

در عرصه زیرساخت عمومی اعم از به‌سازی معابر، راه و پل روستایی به تعداد سه هزار و ۷۲۹ پروژه با اعتبار ۴۷۶ میلیارد و ۶۴۴ میلیون تومان و در عرصه زیرساخت عمومی همچون برق، گاز و ارتباطات و مخابرات به تعداد ۲ هزار و ۶۰۰ پروژه با اعتبار ۱۸ میلیارد و ۳۹۹۹ میلیون تومان اقدامات لازم صورت گرفته است. در عرصه زیرساخت عمومی و ترابری نیز تعداد ۸ هزار و ۵۰ پروژه با اعتبار ۲۵۷ میلیارد و ۴۴۲ میلیون تومان انجام شده است.

پروژه‌های غیرعمرانی
مهم‌ترین پروژه‌های غیرعمرانی قرارگاه کوثر سپاه در عرصه اجتماعی و معیشتی، تعداد ۲۷۳ هزار و ۱۹۲ برنامه با اعتبار یک هزار و ۳۱۰ میلیارد و ۳ میلیون تومان بوده که عبارت است از تهیه و توزع سبد معیشتی، تهیه و توزیع جهیزیه نوعروسان مناطق محروم، تهیه و توزیع سبد غذایی، تهیه و توزیع غذای گرم، تهیه و توزیع لوازم خانگی، تهیه و توزیع نان، البسه و پوشاک، کمک به بیماران صعب‌العلاج، کمک به ایتام و سرپرستی آنها، کمک به خانواده‌های بی‌سرپرست و بدسرپرست و تهیه و توزیع کفش در بین محرومان و بسیاری موارد دیگر.

در حوزه تعلیم‌وتربیت و آموزشی با اجرای برنامه‌هایی همچون سبد تجهیزات آموزشی مدارس، تهیه و توزیع لوازم‌التحریر، تغذیه دانش‌آموزان مدارس محروم، تهیه و توزیع سبد ورزشی محلات و دانش‌آموزان، اجرای برنامه‌های آموزشی و مسابقات ورزشی، تهیه البسه ورزشی، تهیه سیستم صوتی، گرمایشی و سرمایشی مدارس، تأمین کمک هزینه تحصیلی دانش‌آموزان و تهیه و توزیع فرش سجاده‌ای نمازخانه مدارس به تعداد ۲۲ هزار و ۸۰۰ برنامه با اعتبار ۱۲۶ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان اقدام کرده است.

قرارگاه کوثر در حوزه فرهنگی در مساجد و اماکن مذهبی، با اجرای برنامه‌های مذهبی و عقیدتی، برنامه‌های فرهنگی و تبلیغات و تجلیل از مقام شامخ شهدا به تعداد ۵۷ هزار و ۹۳۰ برنامه با اعتبار ۱۴۵ میلیارد و ۱۰۵ میلیون تومان اقدام کرده است. این قرارگاه در حوزه سلامت و بهداشت نیز 5۷ هزار و ۵۸۹ برنامه را با اعتبار ۲۶۱ میلیارد و ۳۷۰ میلیون تومان به اجرا درآورده است.
از دیگر اقدامات غیرعمرانی قرارگاه محرومیت‌زدایی سپاه فعالیت در عرصه اشتغال و کارآفرینی است که در این عرصه، تعداد ۱۴۸ هزار و ۴۱۷ برنامه با اعتبار یک هزار و ۷۹۱ میلیارد و ۱۸۷ میلیون تومان به اجرا گذاشته شده است.

در حوزه امنیت غذایی و کشاورزی با ارائه خدمات دامی، زیرساخت آب و تجلیل از شبانان و گله‌داران به تعداد ۲ هزار و ۴۳۹ برنامه با اعتبار ۶۳ میلیارد و ۴۲۷ میلیون تومان اقدام کرده است.

گفتنی است این قرارگاه در حوزه امدادرسانی در سیل و زلزله و دیگر موارد مشابه، تعداد ۷۱ هزار و ۱۱ برنامه با اعتبار ۱۱۵ میلیارد و ۲۳۳ میلیون تومان را اجرایی کرده است.

در حوزه پویش مؤمنانه (مبارزه با ویروس کرونا) نیز تعداد ۵۰۵ هزار و ۸۶۴ برنامه با اعتبار پنج هزار و ۶۲۶ میلیارد و ۷۶۰ میلیون تومان را به اجرا درآورده است.

لازم است اشاره شود که در همین عرصه در حوزه اجتماعی و معیشتی اعم از تهیه و توزیع سبد معیشتی، غذای گرم، نان، ذبح و قربانی دام سبک و سنگین، اهدای کارت هدیه به نیازمندان آسیب‌دیده از کرونا و کمک خرید مایحتاج خانواده‌های مسن و ازکارافتاده، تعداد 227 هزار و 446 برنامه با هزینه‌ای معادل 4513 میلیارد و 571 میلیون تومان را عملیاتی کرده است.

همچنین در حوزه سلامت و بهداشت پویش مؤمنانه، 233 هزار و 198 برنامه معادل اعتباری 1000 میلیارد و 350 میلیون تومان به اجرا درآمده است که در زمینه تهیه و توزیع سبد بهداشتی و درمانی، برپایی بیمارستان صحرایی، خرید ملزومات پزشکی، کمک هزینه خرید دارو، تهیه و توزیع ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده و بسیاری موارد دیگر بوده است.

قرارگاه کوثر در حوزه مردم‌یاری، مردم دوستی و مردم‌نوازی نیز با تجهیز کارگاه‌های فعال در حوزه مقابله با کرونا، کمک‌رسانی در آشپزخانه‌های سیار، شناسایی و پایش خانواده‌های آسیب‌دیده از کرونا، بسیج گروه‌های جهادی در انواع امدادرسانی‌ها نسبت به اجرای 37 هزار و 52 برنامه با اعتبار 111 میلیارد و 27 میلیون تومان اقدام کرده است.

همچنین در حوزه فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغاتی نیز اعم از انتشار اخبار مربوط به کرونا در فضای مجازی، راه‌اندازی سایت و نرم‌افزار شناسایی محرومان، رصد و پایش اخبار مربوط به کرونا، انتشار محتواهای گوناگون و به خصوص تهیه و انتشار مطالب آموزشی، 8 هزار و 168 برنامه را با هزینه‌ای معادل یک میلیارد و 812 میلیون تومان با اجرا رسانده است.

معضلات اجتماعی نیز یکی دیگر از عرصه‌های فعالیت قرارگاه مرکزی جهادسازندگی و محرومیت‌زدایی سپاه بوده که تاکنون تعداد ۸۱۵ برنامه در این حوزه با اعتبار سه میلیارد و ۷۰۱ میلیون تومان را اجرا شده است.

رده‌های مجری پروژه‌های محرومیت‌زدایی
سپاه‌های استانی شامل ۸۱ هزار و ۵۸۴ پروژه عمرانی و ۷۸۳ هزار و ۷۹۹ برنامه غیرعمرانی، نیروی زمینی سپاه شامل ۴۳ پروژه عمرانی و ۹۶ هزار و ۸۸۰ برنامه غیرعمرانی، نیروی هوافضای سپاه شامل ۵۳۵ پروژه عمرانی و ۶ هزار و ۲۹۸ برنامه غیرعمرانی، نیروی دریایی سپاه شامل یک هزار و ۵۹۰ پروژه عمرانی و ۴۱ هزار و ۲۵۳ برنامه غیرعمرانی، نیروی قدس سپاه شامل یک هزار و ۵۵۷ پروژه عمرانی و ۲ هزار و ۸۹۲ برنامه غیرعمرانی و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) شامل ۲۳ هزار و ۸۳ پروژه عمرانی و ۷۱ هزار و ۸۱۳ برنامه غیرعمرانی، رده‌هایی هستند که در مأموریت‌های قرارگاه کوثر یاری رسانده‌اند.

از دیگر رده‌های مجری این پروژه‌ها دانشگاه جامع و تربیت پاسداری امام حسین (ع) شامل پنج هزار و ۵۱۴ پروژه عمرانی و ۶۱۲ برنامه غیرعمرانی، قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه شامل ۲ هزار و ۹۶۹ پروژه عمرانی و ۱۲ هزار و ۷۷۱ برنامه غیرعمرانی، معاونت آماد و پشتیبانی سپاه (مؤسسه حضرت رقیه (س) و حمل‌ونقل آزادگان) شامل 3 هزار و ۷۷۹ پروژه عمرانی و ۲۶ هزار و ۱۳۸ برنامه غیرعمرانی، گروه‌های مردمی و جهادی شامل 5 هزار و ۴۰۶ پروژه عمرانی و ۱۶ هزار و ۷ برنامه غیرعمرانی و سایر ارگان‌ها، سازمان‌ها، دانشگاه‌ها، نهادهای دولتی و غیردولتی بنیاد تعاون سپاه، نهادهای تحت‌نظر مقام معظم رهبری و کمیته امداد امام خمینی (ره)، بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس، سایر نیروهای مسلح سازمان‌ها و نهادهای مردمی، دولتی و غیردولتی دانشگاه بقیه الله الاعظم (عج)، معاونت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، قرارگاه جهادی امام زمان (عج) شامل ۸۱ هزار و ۵۹۴ برنامه غیرعمرانی بوده است.

انتهای خبر/ https://asrehamoon.ir/vdcirwazzt1awy2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما

مهم ترین اولویت دستگاه اجرایی در استان از نگاه شما چه باید باشد؟
توجه به زیرساخت ها در استان
توزیع عادلانه ارزاق عمومی و کالاهای اساسی
مرتفع نمودن مشکلات فرهنگی و آسیب های اجتماعی
برخورد با مفاسد اقتصادی و ویژه خواری ها