تاریخ انتشار :يکشنبه ۹ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۵۰
دیدن صحنه خاموشی پله های برقی در مترو، به نوعی یک تصویر تلخ و خسته کننده ای در مقابل آنها به چشم می آید.
خاموشی برخی پله‌های برقی؛ سناریوی تکراری مترو/ همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان برای تولید پله‌های برقی
به گزارش پایگاه خبری عصرهامون به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ برای افرادی که پس از ترک محل کار، روانه منزل می شوند، دانش آموزان و دانشجویانی که خسته از مدرسه و دانشگاه فارغ می شوند و به ویژه افراد مسن و یا سالمندی که توان حرکتی آنها ضعیف شده است، دیدن صحنه خاموشی پله های برقی در مترو، به نوعی یک تصویر تلخ و خسته کننده ای در مقابل آنها به چشم می آید.
در این باره اعضای شورای شهر تهران بارها در صحن علنی نسبت به این موضوع تذکراتی ارائه کردند اما شواهد میدانی نشان می دهد که در برخی از ایستگاه های مترو که تا حدودی پرتردد و شلوغ هم هستند، پله های برقی در طول روز خاموش می شوند و چنین مشکلی صدای شهروندان را در آورده است، لازم به ذکر است که عواملی همچون آلودگی هوا، ترافیک خیابان ها و وضعیت کرایه تاکسی ها، سردی هوا و...باعث شدند که مردم به استفاده از مترو بیشتر رغبت داشته باشند اما در حال حاضر قطار شهری پایتخت با هفت خط فعال و ۱۴۵  ایستگاه با توجه به خرابی یا خاموشی پله برقی ها موجب شده است تا رضایت کامل از این خطوط وجود نداشته باشد.
در این باره عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران اعلام کرده بود که  شهروندان نسبت به خرابی پله‌برقی‌های برخی ایستگاه‌های مترو شکایت دارند، این مشکل سختی‌هایی را برای گروه‌های خاص از جمله سالمندان و معلولان ایجاد کرده است که باید به آن رسیدگی شود. چند ماه از این تذکر می گذرد اما انگار تنها تذکر کافی نیست و باید برای این معضل فکری اساسی کرد با این حال زاکانی شهردار تهران  معتقد است که موضوع خالی بودن انبار قطعات یدکی مترو همچنان مطرح و این نهضت ادامه دارد؛  ناوگان مترو تهران فرسوده است و طبیعی است که این پله های برقی پس از چندین سال فعالیت دچار اشکال شود؛ این صحبت شهردار تهران آب پاکی بر دست شهروندانی است که همه روزه با مترو سر و کار دارند!
در مقابل اما سخنگوی شورای شهر تهران نظر دیگری دارد؛ نادعلی می گوید که نباید این خرابی در مترو و سایر اماکن وجود داشته باشد؛ ما تلاش می کنیم که موضوع خرابی های پله برقی های مترو و پل های عابر پیاده در کمترین زمان حل و فصل شود تا همشهریان تهرانی با این معضل دست به گریبان نشوند به خصوص افراد ناتوان و سالمند که بالا رفتن و یا پایین آمدن از پله ها برایشان سخت است. البته باید گفت که موضوع پله برقی های خاموش تنها مربوط به دوره ششم نیست و در دوره های قبل هم درباره این مسئله بحث هایی شده بود اما متاسفانه قصه پله برقی های مترو تهران به گره ای کور تبدیل شده است و معلوم نیست چه زمانی قصد باز شدن دارد!
افزون بر این ناصر امانی عضو شورای شهر تهران بر این باور است که ۴۰ درصد پله های برقی تهران هنوز فعال نیستند  گویا قطعات به سختی پیدا می‌شود و به همین دلیل با سختی آن‌ها را تعمیر و راه‌اندازی می‌کنند. طبق آماری که از مترو تهران دریافت کردیم متوجه شدیم که در حال حاضر در ایستگاه تجریش پله برقی ۱۱ روز است که خاموش است، در ایستگاه شریعتی نیز پله برقی شش روز است که خاموش است. همچنین سه روز یک پله برقی در ایستگاه میرزای شیرازی و یک پله برقی هم در ایستگاه نبرد ۲ روز خاموش است. بی‌تردید رفع مشکل پله برقی‌ها ربطی به تحریم‌ها ندارد؛ اما نصب برخی از تجهیزات تغییر کرده است و تامین قطعات به دلیل این تغییر نصب سخت شده است! 
تشکری هاشمی رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران هم در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد که درحال حاضر برای تولید پله های برقی شرکت های دانش بنیان فعال هستند و مشکلی وجود ندارد اما خاموشی پله های برقی مشکلی اساسی است که باید در اسرع وقت به آن رسیدگی شود؛ وسایل برقی و مکانیکی هر لحظه می‌توانند دچار نقص شوند، اما نگهداری آن‌ها مهم است.  الان هم باید همه این‌ها را مطالبه کنیم تا مشکل حل شود.
گلایه ها از این دغدغه فراوان است، زمانی که برخی از مسئولان شعار استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی می دهند بهتر است در مرحله اول زیر ساخت های آن فراهم شود تا نارضایتی مردم را به دنبال نداشته باشد، این روزها خاموشی تعدادی از پله برقی ها امان مردم را بریده است، لازم است گاهی عمیقتر مشکلات را ببینیم و بشنویم تا راهکار و تدبیری اساسی برای آن اندیشیده شود.

انتهای خبر/ https://www.asrehamoon.ir/vdcaomn6m49nma1.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما

مهم ترین اولویت دستگاه اجرایی در استان از نگاه شما چه باید باشد؟
توجه به زیرساخت ها در استان
توزیع عادلانه ارزاق عمومی و کالاهای اساسی
مرتفع نمودن مشکلات فرهنگی و آسیب های اجتماعی
برخورد با مفاسد اقتصادی و ویژه خواری ها