کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

در سطح ۳۶۰۰ هکتار مساحت زیر کشت خرما در سراوان؛

گرده‌افشانی؛ حساس‌ترین مرحله عملیات زراعی آغاز شد

9 فروردين 1403 ساعت 17:02

گرده‌افشانی خرما در سطح ۳ هزار و ۶۰۰ هکتار در شهرستان سراوان آغاز شده است.


به گزارش پایگاه خبری «عصرهامون» به نقل از شستون؛ خرما مهم‌ترین محصول کشاورزی در سراوان به شمار می‌رود که هرساله به‌صورت سنتی و دستی گرده‌افشانی آن توسط باغداران انجام می‌شود.

خرما میان قوم بلوچ از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است به‌طوری‌که درخت خرما را مانند فرزند خود می‌دانند و از آن مراقبت می‌کنند.

مرحله گرده‌افشانی نخیلات خرما یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین مرحله عملیات زراعی به شمار می‌رود چرا که نقش مهمی در بهبود تولید محصول دارد.

معمولاً فصل گرده‌افشانی نخیلات خرما در شهرستان سراوان از نیمه دوم اسفندماه آغاز و تا اواسط اردیبهشت ادامه دارد.

آغاز گرده‌افشانی نخیلات خرما در سراوان
ایرج رستم زهی، رئیس جهاد کشاورزی سراوان در گفتگو با شستون بیان کرد: سراوان دارای ۳ هزار و ۸۰۰ هکتار نخیلات است که از این میزان ۳ هزار و ۶۰۰ هکتار بارور و ۲۰۰ هکتار غیر بارور است.

وی افزود: درخت خرما در شمارش آن از نفر عنوان می‌شود، تنها موجود زنده‌ای محسوب می‌شود که همیشه در حال تکاپو است.

رئیس جهاد کشاورزی سراوان ادامه داد: پس از هرس شاخه‌های درخت خرما در شهریور زمان خوب چهل‌روزه نخل می‌رسد و پس از آن به مدت پنج ماه خوشه را درون خوشه پرورش می‌دهد

رستم زهی با اشاره به اینکه خرما گیاهی دوپایه است و برای اینکه میوه تشکیل شود باید گرده نر به ماده منتقل شود، اضافه کرد: از اول فروردین‌ماه گرده‌افشانی درختان خرما به‌صورت دستی و صنعتی در شهرستان سراوان آغاز شده است که پس از گرده‌افشانی و گذشت ۱۵ الی ۲۰ روز خوشه که بسته بوده باز می‌شود و به مرحله ثمره دادن وارد می‌شود

وی با بیان اینکه در حین گرده‌افشانی کشاورزان اصلاح درختان را انجام می‌دهند، خاطرنشان کرد: یکی از رایج‌ترین شیوه‌های گرده‌افشانی در کشور گرده‌افشانی به‌صورت سنتی انجام می‌شود و ازآنجایی‌که این مرحله از مراحل حساس محسوب می‌شود بهتر است توسط افراد ماهر صورت گیرد.

انتهای خبر/


کد مطلب: 167889

آدرس مطلب :
https://www.asrehamoon.ir/news/167889/گرده-افشانی-حساس-ترین-مرحله-عملیات-زراعی-آغاز

عصر هامون
  https://www.asrehamoon.ir