کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مدیرکل بهزیستی سیستان و بلوچستان:

حل مسئله کودکان خیابانی زاهدان در گرو مشارکت همه‌جانبه است

خبرگزاری فارس , 19 تير 1392 ساعت 12:22

مدیرکل بهزیستی سیستان و بلوچستان گفت: حل مسئله کودکان کار و خیابانی زاهدان در گرو مشارکت و همکاری همه‌جانبه تمام دستگاه‌های مربوطه است.



به گزارش عصر هامون، محمدرضا سراوانی اظهار داشت: زاهدان به عنوان شهری مهاجرپذیر با معضلات و آسیب‌های اجتماعی متعددی رو‌به‌رو است یکی از این آسیب‌ها که چهره شهر زاهدان را خدشه‌دار و نامطلوب در انظار عمومی جلوه می‌دهد شبکه کودکان کار و خیابانی و بعضاً متکدی است که در سر چهار راه‌ها و مناطق مختلف شهر حضور دارند.

وی افزود: کودکانی که به دلیل فقر، بی‌سرپرستی و از کار افتادگی والدین به ناچار چرخ اقتصاد خانواده را با کار در خیابان به حرکت در می‌آورند و معاش روزانه خانوار را از این طریق تأمین می‌کنند کودکانی که در معرض انواع بیماری‌ها، خشونت‌های فیزیکی و روحی و روانی قرار دارند و بهترین سال‌های عمر خود را که باید صرف تحصیل، آموزش و رشد ذهنی، جسمی و روحی و روانی کنند در خیابان‌ها و بیغوله‌ها سپری می‌کنند.

این مسئول ادامه داد: برای حل این معضل اجتماعی، شهری و ساماندهی کودکان خیابانی و کار تدابیری از سوی دولت اندیشیده شده است و نهادها، سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی دولتی و غیر دولتی ذی‌ربط موظف به اجرای این برنامه، شناسایی، جمع‌آوری، پذیرش و آموزش کودکان خیابانی در مراحل مختلف هستند، شده‌اند.

سراوانی اضافه کرد: از این رو دستگاه‌هایی مانند فرمانداری، نیروی انتظامی، دادگستری، علوم پزشکی، صداوسیما، ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش، بهزیستی، کمیته امداد، کار و امور اجتماعی، فنی و حرفه‌ای و... با همکاری و مشارکت هم موظف به اجرای برنامه ساماندهی و توانمندسازی کودکان خیابانی، کار و کودکان متکدی هستند.

وی خاطرنشان کرد: در این راستا، سازمان بهزیستی بر اساس وظیفه قانونی خود پس از شناسایی و جمع‌آوری این افراد توسط نهادهای انتظامی و شهرداری مبادرت به غربالگری کرده و کودکان بی‌سرپرست و خیابانی را برای ساماندهی و توانمندسازی به مرکز ساماندهی کودکان خیابانی سازمان بهزیستی هدایت می‌کند تا طی دوره شش ماهه با استفاده از خدمات نگهداری و مراقبتی، مددکاری اجتماعی، روان‌شناسی، مشاوره، بهداشتی، درمان و استفاده از خدمات فنی و حرفه‌ای زمینه توانمندسازی آموزش فکری، روحی و روانی این کودکان و بازگشت آنان به زندگی سالم مهیا شود.

گفتنی است، در سال ۱۳۹۱ تعداد ۲۶۷ کودک کار و خیابانی از سوی سازمان بهزیستی ساماندهی و توانمندسازی شده‌اند.
انتهای پیام/5696


کد مطلب: 3982

آدرس مطلب :
https://www.asrehamoon.ir/news/3982/حل-مسئله-کودکان-خیابانی-زاهدان-گرو-مشارکت-همه-جانبه

عصر هامون
  https://www.asrehamoon.ir